Detail modulu Speciální využití zeleně

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Speciální využití zeleně

Kód modulu

41-m-3/AH65

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

Skupiny oborů

41 - Zemědělství a lesnictví

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

41-52-H/01 Zahradník

Délka modulu (počet hodin)

28

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

  • znalost základních pojmů z morfologie a fyziologie rostlin, orientace v botanickém systému a latinská výslovnost
  • základní znalosti sortimentu dřevin a zahradních rostlin

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Žák zakládá a ošetřuje speciální druhy zeleně, jako jsou živé ploty a mobilní zeleň.

Cílem modulu je odborně a prakticky připravit žáka pro práci při zakládání a ošetřování speciálních výsadeb v zahradních a krajinářských úpravách.

Teoretická výuka je zaměřena na získání znalostí o možnosti použití živých plotů a mobilní zeleně v zahradách i veřejné zeleni, o postupu zakládání těchto typů výsadeb a jejich ošetřování.

Teoretická výuka je doplněna praktickou částí v rámci výuky odborného výcviku, která má za úkol naučit žáka prakticky zakládat a ošetřovat tyto typy zeleně.

Důraz při výuce modulu je kladen na odbornou přesnost při charakteristice živých plotů a mobilní zeleně, na přesné provedení postupu při zakládání zeleně a na včasné a správně provedené ošetření těchto typů zeleně. Dále je nezbytné správné navržení vhodných druhů rostlin pro dané stanoviště.

Očekávané výsledky učení

kritérium (výsledky vzdělávání dle RVP):

  • zakládá, ošetřuje a udržuje zahradní a krajinné úpravy

Žák:

  • charakterizuje pojem živý plot, uvede význam a účel živých plotů
  • popíše druhy živých plotů, vyjmenuje druhy dřevin vhodných pro daný živý plot
  • popíše výsadbu živého plotu
  • uvede ošetřování živých plotů během roku
  • charakterizuje mobilní zeleň, uvede její význam

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

obsahový okruh Sadovnictví, venkovní květinářství a vazačství

učivo Sadovnické a krajinářské činnosti

  • zakládání a údržba sadovnických a krajinářských úprav

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní:  

  • výklad, popis, vysvětlování
  • řízený rozhovor, diskuse
  • práce s informacemi (s internetem, s odbornou literaturou)

Metody názorně-demonstrační:

  • předvádění praktických činností
  • exkurze
  • použití audiovizuální techniky

Metody praktické:

  • popisování jednotlivých typů zeleně
  • návrh výsadby živého plotu pro zadanou lokalitu
  • praktické založení živého plotu a jeho údržba během roku
  • návrh výsadby mobilní zeleně pro zadanou lokalitu
  • praktické založení mobilní výsadby a její údržba během roku

Učební činnosti žáků

Žáci v rámci teoretické výuky:

  • orientují se v právních normách v oblasti životního prostředí,
  • vysvětlí funkce živého plotu,
  • popíší postup zakládání živého plotu,
  • seznamují se s pracemi nutnými k ošetřování živého plotu během roku,
  • popisují druhy dřevin vhodných pro zakládání živých plotů,
  • vysvětlí možnosti použití mobilní zeleně v zahradách i ve veřejné zeleni,
  • popíší postup zakládání mobilní zeleně,
  • popíší práce nutné k ošetřování mobilní zeleně během roku,
  • seznamují se s druhy rostlin vhodnými pro zakládání mobilní zeleně na dané stanoviště,
  • vyhledávají potřebné informace v odborné literatuře.

Žáci v rámci praktické výuky:

  • provádějí založení živého plotu,
  • zpracovávají návrh na založení živého plotu pro zadané stanoviště a dle zadaných podmínek investora,
  • vyměřují a vyznačují místa pro výsadbu rostlin,
  • čtou v sadovnickém plánu,
  • ošetřují výsadby po celý rok,
  • provádějí výsadbu mobilní zeleně,
  • zpracovávají návrh na výsadbu mobilní zeleně pro zadané stanoviště a dle zadaných podmínek investora,
  • ošetřují výsadby mobilní zeleně během roku.

Zařazení do učebního plánu, ročník

Odborná teoretická výuka probíhá ve vyučovacím předmětu Krajinářství ve 2. ročníku. Praktická výuka je zařazena následně ve 2. i 3. ročníku studia.

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

  • písemné a ústní zkoušení
  • samostatná práce žáků: projekt, referát, vytvoření osazovacího plánu
  • praktické předvedení vyměřování míst a ploch pro výsadbu
  • čte v sadovnickém plánu
  • praktická výsadba živého plotu a mobilní zeleně
  • praktická údržba živého plotu během roku
  • praktická údržba mobilní zeleně během roku

Ověřování probíhá ústně a písemně v rámci teoretické výuky ve vyučovacím předmětu Krajinářství. Hodnoceno je používání odborné terminologie, odborná správnost odpovědí, důraz je kladen na porozumění učivu.

V rámci výuky odborného výcviku jsou ověřovány praktické dovednosti formou praktického předvedení zadaného úkolu žákem. Důraz je kladen na odbornou správnost, samostatnost, schopnost aplikovat poznatky do praxe.

Kritéria hodnocení

Kritérium (výsledky vzdělávání dle RVP):

  • zakládá, ošetřuje a udržuje zahradní a krajinné úpravy

Žák:

  • charakterizuje pojem živý plot, uvede význam a účel živých plotů
  • popíše druhy živých plotů, vyjmenuje druhy dřevin vhodných pro daný živý plot
  • popíše výsadbu živého plotu
  • uvede ošetřování živých plotů během roku
  • charakterizuje mobilní zeleň, uvede její význam

hodnocení: výborně

Žák samostatně čte v sadovnickém plánu, samostatně charakterizuje zadaný typ zeleně, navrhne správné druhy dřevin či rostlin.  Žák učivu porozuměl a umí jej aplikovat do praxe. V rámci praktické výuky žák samostatně prakticky předvede zadaný úkol. Hodnotí se odborná správnost provedení zadaného úkolu, správný postup a přesnost provedené práce.

hodnocení: chvalitebně

Žák plně zvládá učivo, čte v sadovnickém plánu, žák učivu porozuměl a umí jej aplikovat do praxe. Dopouští se drobných chyb v intepretaci. Při praktickém předvedení zadaného úkolu se dopouští drobných chyb, které dokáže dle pokynů vyučujícího opravit.

hodnocení: dobře

Žák se orientuje v problematice, reaguje na doplňovací otázky a za pomoci vyučujícího správně odpovídá. Praktické předvedení zadaného úkolu provádí pod dozorem a za pomoci vyučujícího.

hodnocení: dostatečně

Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, nedokáže číst v sadovnickém plánu, nedokáže správně aplikovat získané poznatky do praxe. Praktické předvedení zadaného úkolu zvládá jen za pomoci vyučujícího.

hodnocení: nedostatečně

Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, na doplňovací otázky odpovídá chybně nebo vůbec, nedokáže využít ani příkladů z praxe. Prakticky nedokáže provést zadaný úkol ani za pomoci vyučujícího.

Doporučená literatura

Kolektiv autorů: Tvorba zeleně, Sadovnictví-krajinářství. Mělník, VOŠZa a SZaŠ Mělník, 2011. 303 s. ISBN 978-80-904782-0-6 (VOŠZa a SZaŠ), ISBN 978-80-247-3605-1 (Grada).

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeňka Davidová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné