Speciální využití zeleně
41-m-3/AH65
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
41-52-H/01 Zahradník
28
30. 04. 2020
Žák zakládá a ošetřuje speciální druhy zeleně, jako jsou živé ploty a mobilní zeleň.
Cílem modulu je odborně a prakticky připravit žáka pro práci při zakládání a ošetřování speciálních výsadeb v zahradních a krajinářských úpravách.
Teoretická výuka je zaměřena na získání znalostí o možnosti použití živých plotů a mobilní zeleně v zahradách i veřejné zeleni, o postupu zakládání těchto typů výsadeb a jejich ošetřování.
Teoretická výuka je doplněna praktickou částí v rámci výuky odborného výcviku, která má za úkol naučit žáka prakticky zakládat a ošetřovat tyto typy zeleně.
Důraz při výuce modulu je kladen na odbornou přesnost při charakteristice živých plotů a mobilní zeleně, na přesné provedení postupu při zakládání zeleně a na včasné a správně provedené ošetření těchto typů zeleně. Dále je nezbytné správné navržení vhodných druhů rostlin pro dané stanoviště.
kritérium (výsledky vzdělávání dle RVP):
Žák:
obsahový okruh Sadovnictví, venkovní květinářství a vazačství
učivo Sadovnické a krajinářské činnosti
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
Metody názorně-demonstrační:
Metody praktické:
Učební činnosti žáků
Žáci v rámci teoretické výuky:
Žáci v rámci praktické výuky:
Odborná teoretická výuka probíhá ve vyučovacím předmětu Krajinářství ve 2. ročníku. Praktická výuka je zařazena následně ve 2. i 3. ročníku studia.
Ověřování probíhá ústně a písemně v rámci teoretické výuky ve vyučovacím předmětu Krajinářství. Hodnoceno je používání odborné terminologie, odborná správnost odpovědí, důraz je kladen na porozumění učivu.
V rámci výuky odborného výcviku jsou ověřovány praktické dovednosti formou praktického předvedení zadaného úkolu žákem. Důraz je kladen na odbornou správnost, samostatnost, schopnost aplikovat poznatky do praxe.
Kritérium (výsledky vzdělávání dle RVP):
Žák:
hodnocení: výborně
Žák samostatně čte v sadovnickém plánu, samostatně charakterizuje zadaný typ zeleně, navrhne správné druhy dřevin či rostlin. Žák učivu porozuměl a umí jej aplikovat do praxe. V rámci praktické výuky žák samostatně prakticky předvede zadaný úkol. Hodnotí se odborná správnost provedení zadaného úkolu, správný postup a přesnost provedené práce.
hodnocení: chvalitebně
Žák plně zvládá učivo, čte v sadovnickém plánu, žák učivu porozuměl a umí jej aplikovat do praxe. Dopouští se drobných chyb v intepretaci. Při praktickém předvedení zadaného úkolu se dopouští drobných chyb, které dokáže dle pokynů vyučujícího opravit.
hodnocení: dobře
Žák se orientuje v problematice, reaguje na doplňovací otázky a za pomoci vyučujícího správně odpovídá. Praktické předvedení zadaného úkolu provádí pod dozorem a za pomoci vyučujícího.
hodnocení: dostatečně
Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, nedokáže číst v sadovnickém plánu, nedokáže správně aplikovat získané poznatky do praxe. Praktické předvedení zadaného úkolu zvládá jen za pomoci vyučujícího.
hodnocení: nedostatečně
Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, na doplňovací otázky odpovídá chybně nebo vůbec, nedokáže využít ani příkladů z praxe. Prakticky nedokáže provést zadaný úkol ani za pomoci vyučujícího.
Kolektiv autorů: Tvorba zeleně, Sadovnictví-krajinářství. Mělník, VOŠZa a SZaŠ Mělník, 2011. 303 s. ISBN 978-80-904782-0-6 (VOŠZa a SZaŠ), ISBN 978-80-247-3605-1 (Grada).
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeňka Davidová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.