Základy písemného projevu v anglickém jazyce
CJ-m-3/AC02
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
H (EQF úroveň 3)
CJ - Cizí jazyky
36
30. 04. 2020
Vstupním předpokladem je osvojení odpovídajících očekáváných výstupů RVP ZV v oblasti Jazyk a jazyková komunikace.
Modul je využíván v součinnosti se vzdělávacími moduly pro ostatní dovednosti: reading, speaking, interaction, listening. Vstupní úrověň se předpokládá v souladu s RVP ZV pro první cizí jazyk A2. V případě užití modulu pro další cizí jazyk se předpokládá vstupní úroveň A1.
Cílem modulu je uvést žáky do základů písemné komunikace v cílovém jazyce. Žáci si osvojí základy písemného projevu, seznámí se s nejběžnějšími typy písemných útvarů krátkého i delšího rozsahu. Naučí se rozlišovat znaky formální a neformální komunikace a náležitě je využívat ve vlastním písemném projevu. Osvojí si všeobecnou strukturu písemnosti a typické fráze pro ten který písemný útvar. Žák bude aktivně pracovat s ukázkovými texty a zároveň bude schopen vytvořit texty nejběžněji užívané v písemném styku.
Žák:
Obsahem modulu je rozvoj dovedností z oblasti písemné komunikace. Jsou představeny základní strategie potřebné pro vytvoření písemný útvarů užívaných v běžné písemné komunikaci (např. krátký vzkaz, neformální e-mail, formální dopis) s odpovídajícími formálními náležitostmi. Důraz je kladen na osvojení klíčových frází a obratů očekávaných v daném písemném útvaru.
Průběžně je prováděno hodnocení formativního i sumativního charakteru.
a) aktivně rozlišuje mezi formální a neformální korespondencí
ověřováno prostřednictvím souboru úloh
b) užívá fixní fráze a náležité spojovací výrazy typické pro formální i neformální písemný projev
ověřováno pomocí pracovních listů
c) strukturuje vhodně text
ověřováno prostřednictvím souboru úloh
d) používá odpovídající formální náležitosti pro ten který písemný útvar
ověřováno prostřednictvím souboru úloh
e) zpracovává písemnosti krátkého a delšího rozsahu
ověřováno prostřednictvím cvičných textů
Modul je zakončen vypracováním závěrečné písemné práce ve složení 1 krátký text, 1 dlouhý text, přičemž jeden z textů náleží do neformálního písemného projevu a druhý do projevu formálního.
Doporučené hodnocení pro testovou část (pracovní listy):
Doporučené hodnocení jednotlivých písemných prací:
Každé ze čtyř kritérií je hodnoceno 3 body, výsledná škála:
Modul je splněn, pokud žák úspěšně splní závěrečnou písemnou práci.
Jazykové učebnice běžně užívané ve výuce (např. edice Real Life nakladatelství Longman)
Doporučuje se vhodný výběr textů vzhledem k danému oboru a ročníku vzdělávání.
Jazyková dovednost writing úzce souvisí s ostatními jazykovými dovednostmi – speaking, reading, listening. Doporučuje se absolvování ostatních modulů těchto jazykových dovedností.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Janurová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.