Reading with comprehension
CJ-m-3/AB87
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
H (EQF úroveň 3)
CJ - Cizí jazyky
36
30. 04. 2020
Vstupním předpokladem je osvojení odpovídajících očekáváných výstupů RVP ZV v oblasti Jazyk a jazyková komunikace.
Modul je využíván v součinnosti se vzdělávacími moduly pro ostatní dovednosti: reading speaking, writing, listening. Vstupní púrověň se předpokládá v souladu s RVP ZV pro první cizí jazyk A2. V případě užití modulu pro další cizí jazyk se předpokládá vstupní úroveň A1.
Vzdělávací modul spadá do okruhu jazykových dovedností užívaných v cizím jazyce. Modul je orientován na čtecí dovednosti s porozuměním textu. V průběhu modulu si žáci prohlubují znalosti slovní zásoby, správnou výslovnost, schopnost reakce na dané informace v textu a směřují k celkovému pochopení a vyjádření hlavních myšlenek daného textu a vlastní reprodukci textu.
Žák:
Obsahem vzdělávacího modulu je čtení s porozuměním. Pozornost je věnována užití vhodné strategie čtení v závislosti na záměru a obtížnosti textu (scanning, skimming), čtení se správnou výslovností. Žák umí postihnout logickou strukturu textu, pochopí téma a hlavní myšlenku daného textu.
Hodnocení je prováděno průběžně, závěrečné hodnocení je složeným výsledkem různých způsobů ověřování jednotlivých výsledků učení.
a) produktivně si osvojí nové lexikální prostředky včetně ustálených obratů, receptivně si osvojí další lexikální jednotky tak, aby byl schopen porozumět psaným textům obsahujícím nízké procento neznámých výrazů
Výsledek učení lze ověřovat souborem úloh / pracovních listů.
b) čte s porozuměním různorodé texty
Výsledek učení lze ověřovat analýzou reálného projevu žáka a souborem pracovních listů
c) vyhledává specifické i detailní informace v různorodých textech
Výsledek učení lze ověřovat souborem úloh / pracovních listů.
d) je schopen vyjádřit hlavní myšlenky textu
Výsledek učení lze ověřovat analýzou reálného projevu žáka.
Průběžné hodnocení výsledků učení a) a c) je realizováno na základě souboru úloh / pracovních listů. Stanovená mezní hranice úspěšnosti a výše bodové škály je v kompetenci vyučujícího. Doporučená mezní hranice úspěšnosti je 40 %. Podle úrovně obtížnosti textů a v návaznosti na tuto úroveň zvyšující se náročnost souboru úloh (pracovních listů) lze sledovat pokrok každého žáka. K hodnocení výsledku učení bodu b) a d) je užito formativního hodnocení, rozlišuje se pouze škála uspěl – neuspěl.
Celkové hodnocení modulu:
V modulu uspěl každý žák, který splnil a) a c) na 40 % a v bodě b) a d) uspěl.
Doporučená kritéria pro vyjádření výsledku učení známkou:
Převodník dosažené úspěšnosti na známku
úspěšnost žáka v testu pod 40 % = nedostatečný
úspěšnost žáka v testu od 40 do 55 % = dostatečný
úspěšnost žáka v testu od 56 do 70 % = dobrý
úspěšnost žáka v testu od 71 do 85 % = chvalitebný
úspěšnost žáka v testu od 86 do 100 % = výborný
Žák v modulu uspěl, pokud uspěl v každém výsledku učení.
učebnice a další výukové materiály dle potřeb vyučujícího, např. Lingea, Lexicon 5, výkladové a překladové slovníky, internetové slovníky, tematické texty z učebnic a anglických časopisů pro školy (Bridge, Friendship)
Doporučuji vhodný výběr textů vzhledem k danému oboru a ročníku vzdělávání.
Jazyková dovednost reading úzce souvisí s ostatními jazykovými dovednostmi – speaking, writing, listening. Doporučuji absolvování ostatních modulů těchto jazykových dovedností.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zina Omelková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.