Listening with comprehension
CJ-m-3/AB82
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
H (EQF úroveň 3)
CJ - Cizí jazyky
36
30. 04. 2020
Vstupním předpokladem je osvojení odpovídajících očekáváných výstupů RVP ZV v oblasti Jazyk a jazyková komunikace.
Modul je využíván v součinnosti se vzdělávacími moduly pro ostatní dovednosti: reading speaking, writing, listening. Vstupní púrověň se předpokládá v souladu s RVP ZV pro první cizí jazyk A2. V případě užití modulu pro další cizí jazyk se předpokládá vstupní úroveň A1.
Vzdělávací modul spadá do okruhu jazykových dovedností užívaných v cizím jazyce. Modul je orientován na dovednosti poslech s porozuměním. Předpokladem úspěšného porozumění mluvenému projevu je porozumění jednotlivým zvukům, slabikám, slovům a slovním spojením, frázím, gramatickým strukturám, větám, souvětím a delším úsekům hlasového projevu. Poslech s porozuměním vyžaduje kromě porozumění gramatice a slovní zásobě také porozumění charakteristickým rysům mluveného jazyka, což zahrnuje kontext, využití znalosti tématu a vlastních zkušeností, porozumění akcentům a aspektům souvislé řeči (connected speech).
Žák:
Poslech s porozuměním je klíčovou řečovou dovedností. Poslech je zdrojem jazyka, poskytuje příjemci informace, jak jazyk funguje, čímž tvoří základ pro budoucí produkci jazyka.
Při učebních činnostech zaměřených na rozvoj poslechu s porozuměním v cizím jazyce je důležité umožnit žákům postupné osvojení strategií, a to např.
Hodnocení je prováděno průběžně, závěrečné hodnocení je složeným výsledkem různých způsobů ověřování jednotlivých výsledků učení.
a) porozumění poslechovým textům obsahujícím nízké procento neznámých výrazů
Výsledek učení lze ověřovat souborem úloh / pracovních listů.
b) porozumění různorodým textům (např. vztahujícím se k danému oboru vzdělání)
Výsledek učení lze ověřovat analýzou reálného projevu žáka.
c) vyhledává specifické i detailní informace v různorodých poslechových textech
Výsledek učení lze ověřovat souborem úloh / pracovních listů.
d) je schopen vyjádřit hlavní myšlenky poslechového textu
Výsledek učení lze ověřovat analýzou reálného projevu žáka.
Průběžné hodnocení výsledků učení a) a c) je realizováno na základě souboru úloh / pracovních listů. Stanovená mezní hranice úspěšnosti a výše bodové škály je v kompetenci vyučujícího. Doporučená mezní hranice úspěšnosti je 40 %. Podle úrovně obtížnosti textů a v návaznosti na tuto úroveň zvyšující se náročnost souboru úloh (pracovních listů) lze sledovat pokrok každého žáka. K hodnocení výsledku učení bodu b) a d) je užito formativního hodnocení, rozlišuje se pouze škála uspěl – neuspěl.
Celkové hodnocení modulu:
V modulu uspěl každý žák, který splnil a) a c) na 40 % a v bodě b) a d) uspěl.
Doporučená kritéria pro vyjádření výsledku učení známkou:
Převodník dosažené úspěšnosti na známku
úspěšnost žáka v testu pod 40 % = nedostatečný
úspěšnost žáka v testu od 40 do 55 % = dostatečný
úspěšnost žáka v testu od 56 do 70 % = dobrý
úspěšnost žáka v testu od 71 do 85 % = chvalitebný
úspěšnost žáka v testu od 86 do 100 % = výborný
Žák v modulu uspěl, pokud uspěl v každém výsledku učení.
učebnice a další výukové materiály dle potřeb vyučujícího, nahrávky z učebnic a dalších vhodných zdrojů dle výběru učitele
Doporučuje se vhodný výběr textů vzhledem k danému oboru a ročníku vzdělávání.
Jazyková dovednost listening úzce souvisí s ostatními jazykovými dovednostmi – speaking, writing, reading with comprehension. Doporučuji absolvování ostatních modulů těchto jazykových dovedností.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Klára Kunešová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.