Technologie pěstování hlavních druhů zeleniny
41-m-3/AH60
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
E (tříleté, EQF úroveň 3)
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
Zelinář (kód: 41-009-H)
05. 09. 2018
41-52-E/01 Zahradnické práce
41-52-H/01 Zahradník
48
30. 04. 2020
Zvládnutí modulu Rozmnožování zeleniny, její výsadba a ošetřování.
Předpokládají se znalosti pojmů z obsahového okruhu Základy zahradnické výroby a praktické zkušenosti z oblasti ošetřování rostlin.
Kvalifikační modul navazuje na obecné základy z oblasti rozmnožování zeleniny, výsadby rostlin a jejího ošetřování v průběhu vegetace. Cílem je upevnit tyto znalosti a dovednosti a rozšířit je při aplikaci do konkrétních podmínek pěstování jednotlivých druhů zelenin.
Důraz při výuce je kladen na odlišnosti při pěstování hlavních druhů zeleniny a dále pak na praktické dovednosti získané při jejich ošetřování. V této oblasti se žák seznámí se specifickými činnostmi při pěstování zeleniny v polních podmínkách i v krytých prostorách.
Po ukončení modulu bude žák schopen ošetřovat zeleninu dle současných požadavků na pěstování v půdních podmínkách.
Očekávané výsledky učení vycházejí částečně z kompetence v profesní kvalifikaci Zelinář (kód 41-009-H).
Kompetence: Hnojení zeleniny
Kompetence: Výsadba a ošetřování zeleniny během vegetace ve venkovních podmínkách i krytých prostorách
41-009-H Zelinář
Obsahový okruh Pěstování ovoce, zeleniny a skleníkových květin
Učivo Zelinářství
Žáci v rámci teoretické výuky:
Žáci v rámci praktické výuky:
Při výuce teorie je použit frontální způsob výuky s využitím prezentace učitele, datovou sítí, fotografiemi, katalogy. Vzhledem k zařazení modulu do vyššího ročníku je na místě řízená diskuse, skupinová práce na pracovních listech, individuální práce při vyhledávání informací.
Praktická výuka je realizována v rámci odborného výcviku. Zde pracují žáci ve skupině zpravidla po osmi. Při vlastním ošetřování zeleniny pracují samostatně na úsecích záhonů (listová zelenina, ředkvičky, kedlubny, cibulová zelenina), při ošetřování plodové zeleniny v krytých prostorách pracují samostatně na přidělených řadách. Je vhodné, aby praktická výuka byla zařazena v co nejkratším období poté, kdy žáci získají teoretické poznatky o pěstování jednotlivých druhů zeleniny.
Modul je vhodné zařadit do 2. nebo 3. ročníku vzdělávání do obsahového okruhu Pěstování ovoce, zeleniny a skleníkových květin.
Předpokládané výsledky učení budou hodnoceny společně na základě zadaných úkolů.
Hodnocení zahrnuje:
Kritéria hodnocení vycházející z hodnoticího standardu Zelinář (41- 009- H).
Hodnocení: výborně
Žák samostatně a věcně popíše způsoby přihnojování zeleniny. Ve vyjadřování je přesný, logický, jeho projev je kultivovaný a jazykově správný. Současně předvede oba způsoby přihnojení zeleniny, práci provádí přesně a pečlivě.
Hodnocení: chvalitebně
Žák bez chyb a bez pomocí učitele popisuje způsoby přihnojení. Při práci je dostatečně pečliv a samostatný.
Hodnocení: dobře
Žák se orientuje v dané problematice s jistými potížemi, vyjadřuje se nepřesně a s chybami. Jeho práce je méně přesná, výkon nejistý.
Hodnocení: dostatečně
Žák se orientuje v dané problematice se značnými potížemi, vyjadřuje se nepřesně a s chybami. Jeho práce je nepřesná, výkon slabý.
Hodnocení: výborně
Žák samostatně, věcně správně a jasně vysvětlí všechny technologické postupy u pěstování jednotlivých druhů zeleniny (zálivka, kypření půdy, kultivace meziřádkového prostoru, hrůbkování, nastýlání, položení mulčovací textilie, jednocení, vyštipování, zaštipování, nadkrývání netkanou textilií). Bez chyb a samostatně provede jednotlivé úkony.
Hodnocení chvalitebně:
Žák samostatně vysvětlí většinu technologických postupů u pěstování jednotlivých druhů zeleniny (např. zálivka, kypření půdy, kultivace meziřádkového prostoru, hrůbkování, nastýlání, položení mulčovací textilie, jednocení, vyštipování, zaštipování, nadkrývání netkanou textilií). Bez chyb a samostatně provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: dobře
Žák s dílčí pomocí učitele věcně správně vysvětlí všechny technologické postupy u pěstování jednotlivých druhů zeleniny (zálivka, kypření půdy, kultivace meziřádkového prostoru, hrůbkování, nastýlání, položení mulčovací textilie, jednocení, vyštipování, zaštipování, nadkrývání netkanou textilií). S dílčí pomocí učitele provede jednotlivé úkony.
Hodnocení: dostatečně
Žák uvede alespoň některé technologické postupy u jednotlivých druhů zeleniny (zálivka, kypření půdy, kultivace meziřádkového prostoru, hrůbkování, nastýlání, položení mulčovací textilie, jednocení, vyštipování, zaštipování, nadkrývání netkanou textilií), které za značné pomoci učitele provede.
Při hodnocení je kladen důraz na kvalitu všech prováděných prací, samostatnost v ústním projevu i praktické činnosti, zručnost, pracovní tempo, dodržování BOZP, znalost a dodržování technologických postupů.
Žák splnil v případě minimální 50% úspěšnosti.
PETŘÍKOVÁ, Kristína: Integrované pěstování listové zeleniny. Praha: Ústav zemědělských a potravinářských informací, 2004. Zemědělské informace. ISBN 80-7271-154-7.
POKORNÝ, J.: Zelinářství pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2001. 64 s. ISBN: 80-7216-159-8.
Doporučené rozvržení hodin:
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Šenk. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.