Detail modulu Základní tepelné postupy E - teoretický

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Základní tepelné postupy E - teoretický

Kód modulu

65-m-2/AH51

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

E (dvouleté, EQF úroveň 2)

E (tříleté, EQF úroveň 3)

Skupiny oborů

65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

65-51-E/01 Stravovací a ubytovací služby

65-51-E/02 Práce ve stravování

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Znalost surovin využívaných při tepelném zpracování.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Žák získá základní znalosti o tepelných postupech při přípravě pokrmů.

Vysvětlí rozdíly mezi jednotlivými druhy tepelných postupů a jejich použití.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • vyjmenuje základní druhy tepelných úprav,
  • charakterizuje jednotlivé druhy tepelných úprav,
  • popíše volbu vhodné metody tepelné úpravy v závislosti na surovinách a jejich kvalitě.

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Druhy tepelných úprav:

Vaření

  • ve vodě
  • v páře
  • v tlakovém hrnci
  • pošírování

Dušení

Pečení

  • na pánvi
  • v troubě
  • na roštu/rožni

Smažení

  • na pánvi
  • ve fritéze

Zadělávání

Zapékání

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse),
  • metody práce s učebnicí, odbornou literaturou.

Metody názorně-demonstrační:

  • vaření,
  • pečení,
  • dušení,
  • smažení
  • zadělávání.

Žák v rámci teoretické výuky:

  • seznamuje se s povinnostmi kuchaře (pomůcky a nástroje),
  • seznamuje se s pracemi spojenými s tepelnou úpravou potravin živočišného a rostlinného původu,
  • učí se zacházet s potravinami a pečovat o ně,
  • pracuje s chybou.

Zařazení do učebního plánu, ročník

1. ročník

 

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

V rámci výuky jsou ověřovány znalosti a vědomosti žáků. Výsledky žáků jsou ověřovány ústním a písemným zkoušením.

Písemné zkoušení je realizováno formou písemné práce nebo testu. Při využití ústního zkoušení formou otevřených otázek.

Ověřované okruhy:

Základní tepelné úpravy

  • Vaření
    • ve vodě
    • v páře
    • v tlakovém hrnci
    • pošírování
  • Dušení
  • Pečení
    • na pánvi
    • v troubě
    • na roštu/rožni
  • Smažení
    • na pánvi
    • ve fritéze
  • Zadělávání
  • Zapékání

Kritéria hodnocení

Za splněný se považuje modul při dodržení následujících kritérií:

  • žák je povinen splnit 75 % docházky do výuky,
  • 1x ústní zkoušení znalostí za dobu realizace modulu,
  • 1x on-line ověření znalostí z jednotlivých navržených obsahových okruhů.

Doporučená literatura

SEDLÁČKOVÁ, Hana: Technologie přípravy pokrmů 1–6. Praha, Fortuna 2004. ISBN: 80-7168-912-2.

Poznámky

http://www.kulinarskeumeni.cz/kurzy

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dagmar Vaďurová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné