Mechanizace živočišné výroby – stáj
41-m-3/AH46
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
M (EQF úroveň 4)
41 - Zemědělství a lesnictví
Výživa a krmení telat
Chovatel a ošetřovatel prasat (kód: 41-045-H)
Chovatel a ošetřovatel skotu (kód: 41-044-H)
29. 11. 2016
41-51-H/01 Zemědělec-farmář
41-55-H/01 Opravář zemědělských strojů
41-41-M/01 Agropodnikání
41-43-M/02 Chovatelství
41-45-M/01 Mechanizace a služby
20
30. 04. 2020
Absolvování modulů: Výživa a krmivářství (nebo Výživa a krmení hospodářských zvířat), Chov skotu, Chov prasat
Modul je zaměřen na problematiku použití mechanizačních prostředků stájové mechanizace v chovu skotu a prasat. Žáci se seznámí s nástroji precizního zemědělství v chovech hospodářských zvířat.
Očekávané výsledky učení vycházejí z kompetencí definovaných v profesní kvalifikaci
41-044-H Chovatel a ošetřovatel skotu
41-045-H Chovatel a ošetřovatel prasat
Očekávané výsledky učení pro tento modul:
41-044-H Chovatel a ošetřovatel skotu:
41-045-H Chovatel a ošetřovatel prasat:
Využívání technologií precizního zemědělství v chovech hospodářských zvířat
Konstrukce mechanizačních prostředků používaných v chovu hospodářských zvířat
Příprava a dávkování krmiv pro skot
Příprava a dávkování krmiv pro prasata
Napájení a krmení skotu
Napájení a krmení prasat
Obsluha mechanizační prostředků v chovech skotu
Obsluha mechanizačních prostředků v chovech prasat
Sestavení krmné dávky pro určený druh a kategorii skotu s ohledem na roční dobu
Příprava mléčného nápoje včetně údržby pomůcek a zařízení
Metody výuky:
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
Metody názorně-demonstrační:
Metody praktické:
Žáci v rámci teoretické výuky:
Žáci v rámci praktické výuky:
2. ročník
Testy znalostí, vypracování samostatné práce (nepovinné), kolektivní řešení daného problému
Praktické zkoušení - řešení praktických úkolů
Kritéria hodnocení
Konstrukce mechanizačních prostředků používaných v chovu hospodářských zvířat
Výborně: Žák samostatně popíše jednotlivé druhy stájové mechanizace pro krmení, napájení a úklid chlévské mrvy a výkalů, princip jejich činnosti a údržby. vyjmenuje
Chvalitebně: Žák dovede vyjmenovat jednotlivé druhy stájové mechanizace pro krmení, napájení a úklid chlévské mrvy a výkalů, popíše princip jejich činnosti a údržby
Dobře: Žák dovede určit náhodně vybrané jednotlivé druhy stájové mechanizace pro krmení, napájení a úklid chlévské mrvy a výkalů, popíše princip jejich činnosti a údržby
Dostatečně: Žák si vybere druh stájové mechanizace pro krmení nebo napájení nebo úklid chlévské mrvy a výkalů, popíše princip jeho činnosti a údržby
Moderní technologie využívané v precizním zemědělství v chovech hospodářských zvířat
Výborně: Žák samostatně vyjmenuje a popíše nástroje využívané v precizním zemědělství v chovu hospodářských zvířat.
Chvalitebně: Žák samostatně vyjmenuje nástroje využívané v precizním zemědělství v chovu hospodářských zvířat a s pomocí učitele je popíše.
Dobře: Žák s pomocí učitele vyjmenuje některé nástroje využívané v precizním zemědělství v chovu hospodářských zvířat a popíše je.
Dostatečně: Žák s pomocí učitele vyjmenuje nástroje využívané v precizním zemědělství v chovu hospodářských zvířat.
Příprava a dávkování krmiv pro skot
Výborně: Žák samostatně popíše jednotlivé druhy krmiv pro skot včetně uvedení jeho výhod a nevýhod z hlediska stájové mechanizace
Chvalitebně: Žák dovede vyjmenovat jednotlivé druhy krmiv pro skot včetně uvedení jeho výhod a nevýhod z hlediska stájové mechanizace
Dobře: Žák dovede určit náhodně vybraná krmiva pro skot včetně uvedení jeho výhod a nevýhod z hlediska stájové mechanizace
Dostatečně: Žák si vybere krmivo pro skot a uvede jeho výhody a nevýhody z hlediska stájové mechanizace
Příprava a dávkování krmiv pro prasata
Výborně: Žák samostatně popíše jednotlivé druhy krmiv pro prasata včetně uvedení jeho výhod a nevýhod z hlediska stájové mechanizace
Chvalitebně: Žák dovede vyjmenovat jednotlivé druhy krmiv pro prasata včetně uvedení jeho výhod a nevýhod z hlediska stájové mechanizace
Dobře: Žák dovede určit náhodně vybraná krmiva pro prasata včetně uvedení jeho výhod a nevýhod z hlediska stájové mechanizace
Dostatečně: Žák si vybere krmivo pro prasata a uvede jeho výhody a nevýhody z hlediska stájové mechanizace
Napájení a krmení skotu
Výborně: Žák samostatně popíše jednotlivé druhy podávání krmiva pro skot včetně uvedení jejich výhod a nevýhod z hlediska stájové mechanizace
Chvalitebně: Žák dovede vyjmenovat jednotlivé druhy podávání krmiva pro skot včetně uvedení jejich výhod a nevýhod z hlediska stájové mechanizace
Dobře: Žákovi dovede u určeného způsobu podávání krmiva pro skot včetně uvedení jejich výhod a nevýhod z hlediska stájové mechanizace
Dostatečně: Žák si vybere způsob podávání krmiva pro skot a uvede jeho výhody a nevýhody z hlediska stájové mechanizace
Napájení a krmení prasat
Výborně: Žák samostatně popíše jednotlivé druhy podávání krmiva pro prasata včetně uvedení jejich výhod a nevýhod z hlediska stájové mechanizace
Chvalitebně: Žák dovede vyjmenovat jednotlivé druhy podávání krmiva pro prasata včetně uvedení jejich výhod a nevýhod z hlediska stájové mechanizace
Dobře: Žák dovede u určeného způsobu podávání krmiva pro prasata uvést jejich výhody a nevýhody z hlediska stájové mechanizace
Dostatečně: Žák si vybere způsob podávání krmiva pro prasata a uvede jeho výhody a nevýhody z hlediska stájové mechanizace
Obsluha mechanizační prostředků v chovech skotu
Výborně: Žák pomocí určené stájové mechanizace provede samostatně úklid chlévské mrvy včetně ošetření a údržby použité mechanizace
Chvalitebně: Žák pomocí určené stájové mechanizace provede s pomocí učitele úklid chlévské mrvy včetně ošetření a údržby použité mechanizace
Dobře: Žák pomocí určené stájové mechanizace za dohledu učitele provede samostatně úklid chlévské mrvy
Dostatečně: Žák s pomocí učitele provede ošetření a údržbu použité mechanizace pro úklid chlévské mrvy
Obsluha mechanizačních prostředků v chovech prasat
Výborně: Žák pomocí určené stájové mechanizace provede samostatně úklid výkalů včetně ošetření a údržby použité mechanizace
Chvalitebně: Žák pomocí určené stájové mechanizace provede s pomocí učitele úklid výkalů včetně ošetření a údržby použité mechanizace
Dobře: Žák pomocí určené stájové mechanizace za dohledu učitele provede samostatně úklid výkalů
Dostatečně: Žák s pomocí učitele provede ošetření a údržbu použité mechanizace pro úklid výkalů
Sestavení krmné dávky pro určený druh a kategorii skotu s ohledem na roční dobu
Výborně: Žák samostatně sestaví krmnou dávku pro určený druh a kategorii skotu a jednotlivá roční období
Chvalitebně: Žák samostatně sestaví krmnou dávku pro určený druh a kategorii skotu a určené roční období
Dobře: Žák samostatně sestaví krmnou dávku pro vybraný druh skotu
Dostatečně: Žák si vybere druh skotu a s pomocí učitele sestaví krmnou dávku pro vybrané určené roční období
Příprava mléčného nápoje včetně údržby pomůcek a zařízení
Výborně: Žák samostatně připraví mléčný nápoj pro tele s ohledem na jeho věk, vybere správný typ směsi, připraví krmné zařízení a pomůcky, provede krmení a následnou údržbu pomůcek a zařízení
Chvalitebně: Žák samostatně připraví z určené krmné směsi mléčný nápoj, připraví krmné zařízení a pomůcky, provede krmení a následnou údržbu pomůcek a zařízení
Dobře: Žák samostatně připraví krmné zařízení a pomůcky, provede krmení a následnou údržbu pomůcek a zařízení
Dostatečně: Žák samostatně provede krmení a následnou údržbu pomůcek a zařízení
RÉDL, Otta, Milan SLAVÍK a Václav VOHRALÍK. Základy mechanizace: učebnice pro střední zemědělské školy. 2. opr. a dopl. vyd. Praha: Credit, 2000. ISBN 80-86392-03-1.
Roman Stupka; autor a kolektiv: Chov zvířat. Nakladatelství Powerprint. EAN: 9788087415665.
Oldřich Doležal; Stanislav Staněk: Chov dojeného skotu. Nakladatelství Profi Press. ISBN 978-80-8672-670-0.
Doporučené rozvržení hodin:
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Mladý. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.