VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Dělení materiálu - opravy ploch, otvorů, závitů - teorie
Kód modulu
23-m-3/AH43
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
21 - Hornictví a hornická geologie, hutnictví a slévárenství
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
39 - Speciální a interdisciplinární obory
41 - Zemědělství a lesnictví
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 23-68-H/01 Mechanik opravář motorových vozidel
- 23-51-H/01 Strojní mechanik
- 23-52-H/01 Nástrojař
- 23-55-H/01 Klempíř
- 23-55-H/02 Karosář
- 23-56-H/01 Obráběč kovů
- 23-57-H/01 Kovář
- 23-61-H/01 Autolakýrník
- 23-62-H/01 Jemný mechanik
- 23-65-H/01 Strojník
- 23-65-H/02 Lodník
- 23-65-H/03 Strojník silničních strojů
- 23-69-H/01 Puškař
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Zdravotní způsobilost uchazeče doložená stanoviskem lékaře.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul k získání znalostí a dovedností potřebných pro opravy částí dílů automobilů. Žáci získají základní znalosti a dovednosti při opravách poškozených ploch, otvorů, závitů.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- rozlišuje jednotlivé základní druhy měřidel
- volí měřidla potřebná pro provedení dané operace
- používá jednotlivá měřidla
- volí vhodný technologický postup ručního opracování technických materiálů
- zvládne ruční dělení materiálu pilkou
- vyčte z výkresu jednodušších strojních součástí jejich tvar, rozměry a dovolené úchylky
- rozměřuje a orýsuje polotovary před dalším opracováním
- uvede jednotlivé druhy řezání materiálu
- uvede moderní druhy dělení materiálu
- provádí opracování technických materiálů včetně jejich přípravy před zpracováním
- volí vhodný způsob a prostředky úprav a dělení materiálů
- volí a používá nástroje, ruční, mechanizované nářadí a příslušenství, pomůcky a měřidla potřebná pro provedení dané operace
- vrtá otvory a provádí potřebnou úpravu s přihlédnutím pro různé druhy spojů, před zahlubováním a vystružováním
- vrtá otvory a provádí potřebnou úpravu s přihlédnutím pro různé druhy spojů, před zahlubováním a vystružováním
- uvede druhy závitů a jejich odlišnosti
- zvolí a používá správné nástroje pro zhotovení závitů
- připraví materiál pro zhotovení závitů
- odstraní zalomený svorník
- zvolí správný postup při opravě závitu včetně použití závitových vložek
- rozliší materiály vhodné k ohýbání a rovnání
- uvede používané materiály
- uvede způsoby měření závitů
- ovládá druhy zajištění závitových spojů
- volí vhodný technologický postup ručního zpracování technických materiálů
- volí a používá nástroje, ruční, mechanizované nářadí a příslušenství, pomůcky a měřidla potřebná pro provedení dané operace
- při použití mechanizovaného nářadí ovládá řádné upínání obráběné plochy
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Dělení materiálů:
- kreslení strojních součástí
- výkresy sestavení
- schémata, technická dokumentace
- základní druhy měřidel
- měření délková
- měření úhlů
- měření porovnávací
- měření závitů
- technické materiály
- dělení materiálu
- pilování
- vrtání
- ruční tváření plechů
- broušení a zabrušování
- práce s mechanizovanými nástroji
- povrchové
Učební činnosti žáků a strategie výuky
V rámci odborné výuky žák získá znalosti a dovednosti potřebné pro opravu ploch, otvorů a závitů.
- Měření a měřidla
- Kreslení strojních součástí
- Řezání kovů
- Pilování
- Stříhání
- Vrtání
- Vyhrubování, vystružování, lícování
- Závity
- Sekání
- Ohýbání a rovnání
- Práce s mechanizovanými nástroji
Popíše a vysvětlí učební činnosti.
Popíše postup jednotlivých operací.
Vyjmenuje zásady bezpečnosti práce při činnostech.
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Učitelé odborného výcviku posoudí kvalitu znalostí a dovedností žáka.
1. Ověřování znalostí – opakování a přezkoušení.
2. Výstupem je jednotné hodnocení za celý modul.
3. Výsledné hodnocení je průřezem teoretických znalostí a dovedností žáka.
Kritéria hodnocení
Kritéria výsledku pro splnění modulu:
- Absence na výuce modulu nesmí přesáhnout 25 %
- Opakování látky nesmí být hodnoceny známkou nedostatečný.
- V souborné práci musí být všechny úkony dokončeny.
Doplňkem hodnocení je také odborný ústní, písemný, celkový projev žáka.
Kritéria hodnocení v návaznosti na očekávané výsledky učení:
Hodnocení ústní:
- Výborný - ovládá výborně problematiku dělení materiálů, chápe souvislosti mezi jednotlivými prvky a dokáže je vysvětlit.
- Chvalitebný - ovládá dobře problematiku dělení materiálů, ovládá s chybami detaily, chápe podstatné souvislosti mezi jednotlivými prvky a dokáže je vysvětlit.
- Dobrý - ovládá látku dělení materiálů, ovládá některé detaily problematiky, byť s možnými chybami, chápe souvislosti mezi jednotlivými jevy, ale nedokáže je vysvětlit.
- Dostatečný - látku příliš neovládá, dopouští se chyb, byť ne zásadního charakteru. Chápe podstatu problému, není si však vědom souvislostí a detailů.
- Nedostatečný - látku neovládá.
Kritéria hodnocení s ohledem na očekávané výsledky učení (v praktickém ověřování):
- Výborný - diagnostikuje i složitější postupy, je schopen samostatné práce, odvedenou práci dokáže zkontrolovat a zhodnotit.
- Chvalitebný - ovládá dobře stanovené postupy, postupuje s chybami detaily problematiky, chápe podstatné souvislosti mezi jevy a dokáže je vysvětlit, je schopen pracovat samostatně s dozorem pedagoga.
- Dobrý - ovládá látku, ovládá některé detaily problematiky, byť s možnými chybami, dopouští se chyb, je schopen práce pod dozorem pedagoga v jednodušších případech pracuje samostatně.
- Dostatečný - látku příliš neovládá, dopouští se chyb. Chápe podstatu problému, není si však vědom souvislostí a detailů. Pracuje správně pouze pod dozorem pedagoga.
- Nedostatečný - látku neovládá, není schopen práce ani pod dohledem.
Doporučená literatura
Technické kreslení, Antonín Kunc
Odborné kreslení, Jan Vojtík
Technologie zpracování kovů 1 a 2, A. Frischherz, P. Skop, H. Piegler
Technologie ručního zpracování kovů, J. Švagr, J. Vojtík
Poznámky
Je vhodné také zařadit exkurzi zaměřenou na opravy a renovace dílů automobilu.
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Oplatek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.