Přehled pracovního postupu v grafickém průmyslu
34-m-3/AH34
Odborné vzdělávání
odborný teoretický
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
34 - Polygrafie, zpracování papíru, filmu a fotografie
Příprava digitálního sáčku pro výrobu brožury A5, vazba V2
Příprava digitálního sáčku pro výrobu letáku A5, 4/4
34-53-H/01 Reprodukční grafik
34-53-L/01 Reprodukční grafik pro média
20
30. 04. 2020
Cílem modulu je seznámit žáky oborů vzdělání Reprodukční grafik a Reprodukční grafik pro média s komplexním pohledem na výrobní postupy v polygrafickém průmyslu (od zadání zakázky a její přípravy v předtiskové výrobě přes tisk po následné knihařské zpracování). Součástí tohoto modulu je také část pojednávající o způsobech balení a expedici k zákazníkovi.
Očekávané výsledky učení vycházejí z odborných kompetencí definovaných v RVP 34-53-H/01 Reprodukční grafik a RVP 34-53-L/01 Reprodukční grafik pro média.
Žák:
Výuka probíhá přednáškovým způsobem se zapojením žáků pomocí diskuse. Důležitou součástí je promítání schémat, fotografií a filmů. Při výuce je využíván internet, odborné texty, digitální prezentace a ukázky a v neposlední řadě práce s odbornou literaturou, odbornými periodiky a texty.
Výsledek učení: uvede možnosti příjmu analogových, popř. digitálních podkladů od zákazníka
Výsledek učení: vysvětlí pojem předtisková příprava (Pre-Press)
Výsledek učení: vysvětlí pojem tisk (Press) v rámci výrobního postupu
Výsledek učení: popíše dokončující zpracování (Post-Press) jako finální operaci výroby zakázky
Výsledek učení: vysvětlí pojem a význam balení a expedice tiskovin
Modul je možné zařadit do výuky v 1., resp. 2. ročníku.
Vazba na obory vzdělání:
1. Písemná forma:
test v elektronické podobě obsahující jednoznačně stylizované otázky s volbou tří možných odpovědí, a to po jedné otázce ze všech sedmi oblastí obsahu vzdělávání
2. Ústní forma:
2-4 ústní prověření znalostí v průběhu výuky modulu, a to vždy z několika probraných oblastí obsahu vzdělávání
1. Písemné zkoušení:
10 otázek po 10 bodech; max. počet dosažených bodů 100
Hodnocení:
uspěl – 55-100 bodů
neuspěl – méně než 55 bodů
2. Ústní zkoušení:
Žák je průběžně ústně zkoušen a hodnocen klasifikační stupnicí 1-5. Přihlíží se k tomu, zda žák odpovídá správně na kladené otázky, vyjadřuje se přesně a srozumitelně, má o prověřovaném učivu povědomí a má základní znalosti z oblasti pracovních postupů v grafickém průmyslu.
Hodnocení:
uspěl – průměrná známka 1-4
neuspěl – průměrná známka horší než 4
3. Docházka:
Žák uspěl, pokud má min. 75% docházku do vyučování, přičemž zbývajících 25 % může tvořit pouze omluvená absence (např. nemoc, návštěva lékaře).
----------------------------------------------------------------------------------------
Celkově žák uspěl, pokud uspěl ve všech třech kritériích současně.
M. Kaplanová a kol.: Moderní polygrafie. 3. vyd. SPP, Praha, 2012, ISBN 978-80-254-4230-2
R. Blahák, P. Pop: Realizace tiskovin. Nakladatelství grafické školy, Praha, 2018, ISBN 978-80-86824-18-5
Z. Dvořáková: DTP a předtisková příprava. Computer Press, Brno, 2012, ISBN 978-80-251-1881-8
M. Fribert: Počítačová grafika v předtiskových operacích. 1. vyd., Univerzita Pardubice, Pardubice, 1998, ISBN 80-719-4153-0
Adam Lešikar: Vyřazování stran v předtiskové přípravě. Nakladatelství grafické školy, Praha, 2018, ISBN 978-80-86824-19-2
J. Žára: Moderní počítačová grafika. Computer Press, Brno, 2004, ISBN 80-251-0454-0
F. Bunting: Správa barev: průvodce profesionála v grafice a pre-pressu. Computer Press, Brno, 2003, ISBN 80-7226-943-7
Časopis Svět tisku
M. Čeppan a kol.: Polygrafické minimum. 2. uprav. dopl. vyd., TypoSet, Bratislava, 2000, ISBN 80-967811-3-8
D. Bann: Polygrafická příručka. Slovart, Praha, 2008, ISBN 80-7391-029-2
R. Bláha: Přehled polygrafie. 2. vyd., SNTL, Praha, 1964
J. Barták: Z dějin polygrafie: tisk novin a časopisů v průběhu staletí. Votobia, Praha, 2004, ISBN 8072202030
Jindřich Král: Moderní knihařství. 1. vyd., Brno, 1999. Vydavatelství KNIHAŘ, ISBN 80-901 924 8-3, Nakladatelství SURSUM, ISBN 80-85799-49-9
Ing. Jan Zahrádka: Dokončovací výroba. 1988
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Cikán. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.