Pilování
82-m-3/AH28
Odborné vzdělávání
odborný praktický
H (EQF úroveň 3)
82 - Umění a užité umění
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Klepadlo
Klika
Kozlík do krbu
Krbové nářadí
Lustr
Mřížka
Domovní zvonek
Květinový stolek
Renesanční svícen
Závěs na dveře
Zrcadlo
Kovaná židle
Stojanový věšák
Vývěsní štít
Věšák na zeď
Kovaná růže
Korouhvička
82-51-H/01 Umělecký kovář a zámečník
82-51-L/01 Uměleckořemeslné zpracování kovů zaměření práce kovářské a zámečnické
36
30. 04. 2020
Navazuje na vzdělávací modul Řezání
Praktický modul je zaměřen na třískové obrábění materiálu pilováním. Žák se seznámí s pilováním jeho významem, praktickými dovednosti, použití pilníku, strojního pilování a další úpravy povrchu materiálu mechanickým obrábění (broušení, smirkování, zaškrabávání, zabrušování, lapování, leštění).
Po absolvování modulu bude žák schopen upravovat povrch materiálu podle požadavků na kvalitu drsnosti nebo estetické vlastnosti výrobku.
Cílem modulu je praktické provádění úpravy povrchu
Žák:
1. Pilování
2. Pilníky dělení
3. Údržba a péče o pilníky
4. Strojní pilování
5. Další možnosti úprav povrchu
Metody slovní:
Metody názorně demonstrační:
Metody organizace výuky:
Metody praktické:
Přímé vyučování:
https://www.youtube.com/watch?v=iaWXKQEQYJw
Učební činnosti žáků:
1. ročník
Písemné a ústní zkoušení.
Praktická zkouška.
V rámci výuky odborného výcviku jsou ověřovány především praktické dovednosti formou praktického předvedení obrábění materiálu ručním pilováním. Důraz je kladen na odbornou správnost, samostatnost, kvalitu práce, dodržování zásad BOZP, hygieny a organizace práce.
Ověřované okruhy:
Průběžné práce:
popis prostředku a možností na úpravu povrchu
připravení materiálu, součásti
upínání materiálu
vlastní obrábění (pilování)
Samostatná práce žáků:
pilování úhel 90° - profilový materiál (pásována, jekly, tyče, trubky, uhelníky).
pilování úhel 45° - profilový materiál (pásována, jekly, tyče, trubky, uhelníky) – sestavení do úhlu 90°
pilování obrobku podle technického výkresu
kontrola geometrického tvaru a drsnosti povrchu
Zpracování souborné práce:
teoretická část – rozdělení a popis úpravy povrchů
praktická část – úprava povrchů
závěr – výsledná práce
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
V rámci odborného výcviku žák absolvuje praktickou zkoušku doplněnou písemným a ústním zkoušením.
Kritéria hodnocení:
Stupeň 1 (výborný): Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy. Samostatně uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických i praktických úkolů. Písemný i ústní projev je správný a přesný.
Stupeň 2 (chvalitebný): Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy v podstatě uceleně. Samostatně nebo podle menších podnětů učitele uplatňuje osvojené dovednosti při řešení teoretický i praktických úkolů. Písemný i ústní projev mívá menší nedostatky ve správnosti a přesnosti.
Stupeň 3 (dobrý): Žák má v osvojení požadavků, faktů, pojmů nepodstatné mezery. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. V písemném a ústním projevu má nedostatky ve správnosti a přesnosti.
Stupeň 4 (dostatečný): Žák má v osvojení požadavků, faktů, pojmů závažné mezery. Závažné chyby dovede žák s pomocí učitele opravit. V písemném a ústním projevu se objevují vážné nedostatky ve správnosti a přesnosti. Žák je nesamostatný a není tvořivý.
Stupeň 5 (nedostatečný): Žák má v osvojení požadavků, faktů, pojmů závažné a značné mezery. Neprojevuje samostatnost, vyskytují se časté nedostatky při řešení zadaných úkolů a nedovede své vědomosti a dovednosti uplatnit ani s podněty učitele. V písemném a ústním projevu má závažné nedostatky ve správnosti a přesnosti.
Bodové hodnocení:
100 % - 91 % výborný
90 % - 71 % chvalitebný
70 % - 51 % dobrý
50 % - 31 % dostatečný
30 % - 0 % nedostatečný
Prospěl – neprospěl
Prospěl: splnění zadání (příprava materiálu pro pilování, výběr vhodného pilníku, pilování, dodržení bezpečnosti práce)
Neprospěl: nesplnění zadání (vlastní práce vykazují závažné nedostatky, nesprávné postupy, neznalost úpravy povrchu, nedodržení bezpečnosti).
Dr. Jiří Švagr – Ing. Jan Vojtík, Technologie ručního zpracování kovů, Institut výchovy a vzdělávání, Prahy 2000, ISBN 80-7105-214-0
Ing. Jozef Bronček, Ph.D. a kol., Strojírenství a strojírenská výroba, Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o., Praha 2017, ISSN 2533-5081
Ing. Jozef Bronček, Ph.D. a kol., Strojírenská technologie a měření 1, Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o., Praha 2017, ISBN 978-80-7496-320-9
Využit materiál modulu řezání.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Michal Hošek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.