Řezání
82-m-3/AH26
Odborné vzdělávání
odborný praktický
H (EQF úroveň 3)
82 - Umění a užité umění
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Klepadlo
Klika
Kozlík do krbu
Krbové nářadí
Lustr
Mřížka
Domovní zvonek
Květinový stolek
Renesanční svícen
Závěs na dveře
Zrcadlo
Kovaná židle
Stojanový věšák
Vývěsní štít
Věšák na zeď
Kovaná růže
Korouhvička
82-51-H/01 Umělecký kovář a zámečník
82-51-L/01 Uměleckořemeslné zpracování kovů zaměření práce kovářské a zámečnické
48
30. 04. 2020
Navazuje na vzdělávací modul Měření a orýsování kovu
Praktický modul je zaměřen na třískové dělení materiálu řezáním. Žák se seznámí s řezáním jeho významem, praktickými dovednosti, použití pil a strojních pil.
Po absolvování modulu bude žák schopen řezat materiál podle požadavků výroby a znalosti technologie řezání a druhu materiálu.
Žák:
1. Řezání
2. Pily
3. Geometrie řezného úhlu
4. Ozubení
5. Upínání obrobků
6. Příprava a nastavení pily
7. Technologie ručního řezání
8. Strojní řezání
9. Příprava, nastavení, seřízení, obsluha a udržba.
10. Další technologie řezání
Metody slovní:
Metody názorně demonstrační:
Metody organizace výuky:
Metody praktické:
Přímé vyučování:
https://www.youtube.com/watch?v=kWmjo2vK67w
https://www.youtube.com/watch?v=AMOv3E_e1hE
https://www.youtube.com/watch?v=fLrk24hy4OA
Učební činnosti žáků:
1. ročník
Písemné a ústní zkoušení.
Praktická zkouška.
V rámci výuky odborného výcviku jsou ověřovány především praktické dovednosti formou praktického předvedení dělení materiálu jak ruční pilou tak strojním řezáním. Důraz je kladen na odbornou správnost, samostatnost, kvalitu práce, dodržování zásad BOZP, hygieny a organizace práce.
Ověřované okruhy:
Průběžné práce:
popis pil
připravení materiálu (orýsování)
upínání obrobku
vlastní řezání
Samostatná práce žáků:
řezání úhel 90° - profilový materiál (pásována, jekly, tyče, trubky, uhelníky).
řezání úhel 45° - profilový materiál (pásována, jekly, tyče, trubky, uhelníky).
řezání obrobku podle technického výkresu
Zpracování souborné práce:
teoretická část – rozdělení a popis pil, možnost využití a bezpečnost práce.
praktická část – řezání
závěr – výsledná práce
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
V rámci odborného výcviku žák absolvuje praktickou zkoušku doplněnou písemným a ústním zkoušením.
Kritéria hodnocení:
Stupeň 1 (výborný): Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy. Samostatně uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických i praktických úkolů. Písemný i ústní projev je správný a přesný.
Stupeň 2 (chvalitebný): Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy v podstatě uceleně. Samostatně nebo podle menších podnětů učitele uplatňuje osvojené dovednosti při řešení teoretickcý i praktických úkolů. Písemný i ústní projev mívá menší nedostatky ve správnosti a přesnosti.
Stupeň 3 (dobrý): Žák má v osvojení požadavků, faktů, pojmů nepodstatné mezery. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. V písemném a ústním projevu má nedostatky ve správnosti a přesnosti.
Stupeň 4 (dostatečný): Žák má v osvojení požadavků, faktů, pojmů závažné mezery. Závažné chyby dovede žák s pomocí učitele opravit. V písemném a ústním projevu se objevují vážné nedostatky ve správnosti a přesnosti. Žák je nesamostatný a není tvořivý.
Stupeň 5 (nedostatečný): Žák má v osvojení požadavků, faktů, pojmů závažné a značné mezery. Neprojevuje samostatnost, vyskytují se časté nedostatky při řešení zadaných úkolů a nedovede své vědomosti a dovednosti uplatnit ani s podněty učitele. V písemném a ústním projevu má závažné nedostatky ve správnosti a přesnosti.
Bodové hodnocení:
100 % - 91 % výborný
90 % - 71 % chvalitebný
70 % - 51 % dobrý
50 % - 31 % dostatečný
30 % - 0 % nedostatečný
Prospěl – neprospěl
Prospěl: splnění zadání (příprava materiálu pro řezání, řezání, dodržení bezpečnosti práce)
Neprospěl: nesplnění zadání (vlastní práce vykazují závažné nedostatky, nesprávné postupy, neznalost pil, nedodržení bezpečnosti).
Dr. Jiří Švagr – Ing. Jan Vojtík, Technologie ručního zpracování kovů, Institut výchovy a vzdělávání, Prahy 2000, ISBN 80-7105-214-0
Ing. Jozef Bronček, Ph.D. a kol., Strojírenství a strojírenská výroba, Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o., Praha 2017, ISSN 2533-5081
Ing. Jozef Bronček, Ph.D. a kol., Strojírenská technologie a měření 1, Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o., Praha 2017
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Michal Hošek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.