Umělecké dílo
UK-m-3/AH20
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
H (EQF úroveň 3)
UK - Umění a kultura (včetně literatury)
8
30. 04. 2020
Vstupním předpokladem je osvojení odpovídajících očekáváných výstupů RVP ZV potřebných k rozvoji žákovských dovedností ve vzdělávací oblasti Umění a kultura.
Vzdělávací modul spadá do obsahového okruhu Umělecké dílo. Modul je orientován na vedení žáků k rozlišení a srovnání charakteristických rysů různých druhů umění (výtvarné umění, performativní umění, literatura aj.) ve vztahu k období a směru. Základním principem je rozvíjení čtenářských dovedností ve směru rozeznání uměleckých a neuměleckých textů a jejich porovnání, porozumění uměleckým textům a jejich interpretace. Podstatné je osvojení dovedností souvisejících s textovou návazností a strukturou uměleckého textu. Žáci jsou vedeni k vyjádření vlastního názoru na umělecké dílo. Pro moduly spadající do vzdělávací oblasti Umění a kultura je charakteristická vysoká míra vzájemné provázanosti všech modulů.
Žák
a) rozpozná charakteristické rysy základních uměleckých směrů v různých druzích umění;
b) porozumí funkci výrazových, zejména jazykových prostředků v uměleckém díle;
c) uspořádá části uměleckých textů podle textové návaznosti a dějové posloupnosti;
d) prezentuje vlastní názor na text a další výsledky tvůrčí činnosti umělců a vlastní tvrzení obhájí.
Obsahem modulu je vedení žáků k rozlišení a srovnání charakteristických rysů různých druhů umění (výtvarné, performativní, literatura) ve vztahu k období dějin umění či uměleckému směru. Pracuje se se vztahy výsledků tvůrčí činnosti umělců (text, obraz, fotografie, hudební skladba, stavba, divadelní představení, užité umění atp.) k historickým, literárněhistorickým, obecně kulturním, případně i nábožensko-filosofickým a politickým kontextům. Žáci se učí porozumět výstavbě uměleckého díla, zejména textu, a zhodnotit význam díla.
Hodnocení je prováděno průběžně především s využitím prvků formativního hodnocení. Závěrečné hodnocení je složeným výsledkem různých způsobů ověřování jednotlivých výsledků učení.
a) rozpozná charakteristické rysy základních uměleckých směrů v různých druzích umění;
v průběhu modulu ověřováno prostřednictvím souborů úloh nebo pracovních listů
b) porozumí funkci výrazových, zejména jazykových prostředků v uměleckém díle;
v průběhu modulu ověřováno prostřednictvím souborů úloh nebo pracovních listů
c) uspořádá části uměleckých textů podle textové návaznosti a dějové posloupnosti;
v průběhu modulu ověřováno prostřednictvím souborů úloh nebo pracovních listů
d) prezentuje vlastní názor na text a další výsledky tvůrčí činnosti umělců a vlastní tvrzení obhájí;
Ideálním způsobem ověřování výsledku učení je analýza uměleckého díla a jeho hodnocení. Doporučeným postupem je především práce s autentickými literárními texty.
Při průběžném hodnocení výsledku učení a), b) a c) je využíváno souborů úloh, které zaručují vysokou objektivitu hodnocení – hodnocení na úrovni stanovení mezní hranice úspěšnosti a od ní odvozených bodových rozmezí pro případné vyjádření výsledku žáka známkou nebo jiným číselným či slovním způsobem je v kompetenci vyučujícího. Zároveň se doporučuje souběžně využít prvků formativního hodnocení. Při vhodně užitých souborech úloh lze sledovat dosažený pokrok každého žáka.
Při závěrečném ověřování dosažených výsledků učení a), b) a c) souhrnným testem jsou doporučená kritéria nastavena následovně: mezní úroveň úspěšnosti je stanovena na 40 %. Rozlišuje se pouze škála uspěl – neuspěl.
Při průběžném hodnocení výsledků učení d) je užíváno formativního hodnocení. Při závěrečném hodnocení se používá hodnocení na škále uspěl – neuspěl, a to s přihlédnutím k možným individuálním odlišnostem žáků limitovaných okolnostmi, které nemohli a nemohou ovlivnit (vady řeči apod.).
Celkové hodnocení modulu.
Modul je hodnocen na škále uspěl – neuspěl. V modulu uspěl každý žák, který prokázal osvojení výsledků učení a)–d).
Pokud chce vyučující vyjádřit výsledek žáka v modulu známkou, doporučuje se postupovat podle následujících kritérií:
Nedostatečný:
Dostatečný:
Dobrý:
Chvalitebný:
Výborný:
Nastavená obtížnost testu musí odpovídat dovednostem žáků kategorie vzdělání H, tzn. doporučuje se používat úlohy s průměrnou a nižší úrovni obtížnosti. Zařazení obtížných úloh by vyvolávalo potřebu snižovat mezní hranici úspěšnosti a použitý evaluační nástroj (test / soubor úloh) by vykazoval nevyhovující psychometrické charakteristiky.
učebnice a další výukové materiály dle výběru a potřeb vyučujícího
Doporučuje se absolvování modulu po modulu Projevy umění.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vendula Rulcová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.