Projevy umění
UK-m-3/AH19
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
H (EQF úroveň 3)
UK - Umění a kultura (včetně literatury)
8
30. 04. 2020
Vstupním předpokladem je osvojení odpovídajících očekáváných výstupů RVP ZV v oblasti literatury a orientace ve výstupech z výtvarné a hudební výchovy.
Vzdělávací modul pokrývá obsahový okruh Projevy umění. Žáci si v modulu osvojují dovednosti sebeprezentace a obhajoby vlastních názorů. Prohlubují si vnímavost vůči estetickým podnětům obecně, učí se rozlišovat jednotlivé estetiky a formují si vlastní názor ve vztahu k jednotlivým druhům umění. Smyslem modulu je upevnění a další rozvoj dovedností v oblasti práce s výsledky tvůrčí činnosti umělců. Předmětem modulu je také posouzení významu umělců a jejich děl a vyjádření prožitku z vnímání uměleckých děl, jako je text, obraz, fotografie, hudební skladba apod. V modulu se pracuje se souvislými i nesouvislými texty, audio/videoukázkami a různými ikonografickými materiály. Pro moduly spadající do vzdělávací oblasti Umění a kultura je charakteristická vysoká míra vzájemné provázanosti všech modulů.
Žák
a) rozliší charakteristické rysy a individuální přístupy v dílech významných osobností, zejména literárních;
b) prokáže porozumění podstatě vybraných uměleckých směrů na základě ukázky konkrétního díla;
c) posoudí význam uměleckého díla a své tvrzení obhájí;
d) vyjádří vlastní prožitky z vnímání uměleckého díla.
Žák pracuje s výsledky tvůrčí činnosti umělců (text, obraz, fotografie, hudební skladba, stavba, divadelní představení, užité umění aj.) a vztahuje je k historickým, literárně-historickým, obecně kulturním, nábožensko-filozofickým i politickým kontextům.
Průběžně je prováděno hodnocení s využitím prvků formativního hodnocení, na konci modulu je využito nástrojů sumativního i formativního hodnocení.
a) rozliší charakteristické rysy a individuální přístupy v dílech významných osobností, zejména literárních;
v průběhu modulu ověřováno prostřednictvím pracovních listů, audio/video ukázek a souborů úloh
b) prokáže porozumění podstatě vybraných uměleckých směrů na základě ukázky konkrétního díla;
v průběhu modulu ověřováno prostřednictvím pracovních listů a souborů úloh
Výsledky učení a) a b) jsou ověřovány v závěru modulu souhrnným testem, jehož specifikací jsou předmětné výsledky učení. Základní nastavení specifikace testu je 50% zastoupení každého výsledku učení. Toto nastavení lze měnit podle potřeb jednotlivých vyučujících, přičemž zastoupení jednotlivých výsledků učení nesmí klesnout pod 25 %. Procentuální zastoupení výsledku učení je odvozeno od maximálního získatelného počtu bodů za daný výsledek učení (nikoli tedy od počtu úloh – může se jednat o dramatický rozdíl).
c) posoudí význam uměleckého díla a své tvrzení obhájí;
v průběhu modulu ověřováno prostřednictvím samostatného písemného/ústního projevu žáka; možno ověřit i prostřednictvím slohové práce, referátu apod.
d) vyjádří vlastní prožitky z vnímání uměleckého díla;
ověřováno prostřednictvím individuální prezentace žáka s následnou diskusí řízenou vyučujícím
Při průběžném hodnocení dosahovaných jednotlivých výsledků učení a)–b) je využíváno souborů úloh / pracovních listů, které zaručují vysokou objektivitu hodnocení – hodnocení na úrovni stanovení mezní hranice úspěšnosti a od ní odvozených bodových rozmezí pro případné vyjádření výsledku žáka známkou nebo jiným číselným či slovním způsobem je u jednotlivých výsledků učení v kompetenci vyučujícího. Zároveň se doporučuje souběžně využít prvků formativního hodnocení, zvláště při vyjádření žákova vlastního prožitku.
Výsledek učení c) je hodnocen na škále uspěl – neuspěl, přičemž základním předmětem hodnocení je obhajoba žákových tvrzení, nikoli souhlas/nesouhlas vyučujícího s žákovým posouzením významu uměleckého díla.
Výsledek učení d) je hodnocen formativním hodnocením, jedná se o vyjádření žákova vlastního prožitku.
Při závěrečném ověřování dosažených výsledků učení a)–b) souhrnným testem jsou doporučená kritéria nastavena následovně:
Mezní úroveň úspěšnosti je stanovena na 40 %.
Převodník dosažené úspěšnosti na známku:
úspěšnost žáka v testu pod 40 % = nedostatečný
úspěšnost žáka v testu od 40 do 55 % = dostatečný
úspěšnost žáka v testu od 56 do 70 % = dobrý
úspěšnost žáka v testu od 71 do 85 % = chvalitebný
úspěšnost žáka v testu od 86 do 100 % = výborný
Nastavená obtížnost testu musí odpovídat dovednostem žáků kategorie vzdělání H, tzn. doporučuje se používat úlohy s průměrnou a nižší úrovní obtížnosti. Zařazení obtížných úloh by vyvolávalo potřebu snižovat mezní hranici úspěšnosti a použitý evaluační nástroj (test) by vykazoval nevyhovující psychometrické charakteristiky.
učebnice a další výukové materiály dle výběru a potřeb vyučujícího
Doporučuje se pracovat s texty obsahově blízkými zájmům žáků.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ludmila Vandová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.