Rovnice, nerovnice a jejich soustavy
MA-m-3/AH15
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
H (EQF úroveň 3)
MA - Matematika a její aplikace
20
30. 04. 2020
Vstupním požadavkem je úspěšné zvládnutí modulů Operace s čísly a Číselné a algebraické výrazy.
Vzdělávací modul je zaměřen na vedení žáků k řešení jednoduchých úloh z praxe pomocí lineárních rovnic, nerovnic a jejich soustav. Vzdělávací modul by měl shrnout, prohloubit a doplnit učivo základní školy.
Obsahová charakteristika
Vzdělávací modul má za úkol nejprve seznámit žáky s řešením lineární rovnice a nerovnice a potom i s různými metodami řešení soustavy rovnic a nerovnic.
Žáci využijí znalostí řešení rovnic pro vyjadřování neznámé ze vzorce a pro řešení slovních úloh.
Žáci budou schopni využít znalostí v úlohách z běžné praxe a oboru vzdělávání.
Při řešení úloh účelně využijí digitální technologie.
Cílová skupina
Vzdělávací modul je určen žákům kategorie vzdělávání H (střední odborné vzdělávání s výučním listem) napříč všemi obory vzdělávání.
Žák
Vzhledem k velkým rozdílům ve vstupních předpokladech žáků je nutno počítat s individuálním přístupem k žákům. Učitel zohlední žákovy schopnosti, které jsou dány např. specifickými poruchami učení nebo zdravotními omezeními.
Možné způsoby ověřování dosažených výsledků učení:
Výsledky učení se ověřují jak průběžně, tak i v závěru modulu. Při hodnocení je kladen důraz na hloubku porozumění učivu a schopnosti aplikovat poznatky v praxi.
Učitel kombinuje různé metody ověřování:
Uvedené hodnocení body lze využít postupně dle činností žáků k formativnímu hodnocení, součtu bodů k hodnocení sumativnímu. Uvedené rozpětí v bodovém ohodnocení umožňuje zohlednit v hodnocení i míru podpory, kterou žák při řešení úlohy potřeboval. Hodnocení známkou lze využít k sumativnímu hodnocení, pokud se v rámci ŠVP používá známkování.
Návrh bodového hodnocení:
Hodnocení známkou:
Na základě počtu bodů je žák klasifikován příslušnou známkou. Učitel přitom přihlíží k žákovým schopnostem, které jsou dány např. specifickými poruchami učení nebo zdravotními a psychickými omezeními.
100–86 bodů …. výborný
85–71 bodů …. chvalitebný
70–46 bodů … dobrý
45–26 bodů … dostatečný
25–0 bodů …. nedostatečný
Fuchs Eduard, Binterová Helena a kol.: Standardy a testové úlohy z matematiky pro střední odborná učiliště. Prometheus, spol. s r.o., Praha 2004. ISBN 800-7196-294-5.
Keblová Alena, Volková Jana: Matematika pro 1. až 3. ročník odborných učilišť, ARITMETIKA, ALGEBRA. Septima s r.o., Praha 2002. ISBN 80-7216-170-9.
Calda, Emil: Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU, 1. díl. Prometheus, spol. s r.o., Praha 2017. ISBN 978-80-7196-367-7.
Calda, Emil: Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU, 2. díl. Prometheus, spol. s r.o., Praha 2017. ISBN 978-80-7196-260-1.
M. Bartošek, J. Bobek, F. Procházka, M. Staněk, Z. Bobková: Sbírka řešených úloh z aplikované matematiky pro střední školy pro technické obory se strojírenským základem, NÚV
M. Hudcová, L. Kubičíková: Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium. Prometheus, Praha. ISBN: 978-80-7196-318-9.
Tento modul je základním modulem pro všechny obory skupiny H.
Ve výuce lze vyyužít i žákovské projekty.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Libuše Špinglová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.