Měření a práce s měřidly
23-m-3/AH04
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací průpravný
H (EQF úroveň 3)
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
32
30. 04. 2020
Vstupním požadavkem jsou způsobilosti získané na ZŠ v rámci operací s racionálními čísly a s kalkulátorem.
Zaměření na obory 23 Strojírenství a strojírenská výroba.
Vzdělávací modul propojuje znalosti získané v matematice a informačních a komunikačních technologiích do odborných předmětů a především do odborného výcviku.
Obecný cíl
Cílem modulu je, aby se žák orientoval v jednotkách, které se používají ve strojírenské výrobě, aby je uměl převádět a aby uměl měřit jednotlivé součásti. Bude k tomu používat měřidla, která má škola k dispozici, a pozná pomocí internetu i další měřidla, která se používají v praxi. Naučí se pomocí vhodného CAD/CAM softwaru kreslit technické výkresy jednoduchých součástek, a především číst z technických výkresů potřebná data tak, aby v odborném výcviku mohl při provádění jednotlivých technologických operací provádět potřebná měření a kontrolovat správnost své práce.
Žák
Matematika – operace s racionálními čísly, měřítko, úměra, trojčlenka, převody jednotek délky a úhlů, měření délek a úhlů.
Informační a komunikační technologie – práce s počítačem, vyhledávání informací a tabulek na internetu.
Technické kreslení, CAD systémy – kreslení jednoduchých součástí, měření délek a úhlů při rýsování, čtení výkresů.
Strojírenská technologie, Strojnictví – vyhledávání ve strojnických tabulkách, základní veličiny a jednotky, bezpečnost práce, ruční a strojní opracování/obrábění materiálů, měření a orýsování materiálů, měrky, kontrola při výrobě.
Odborný výcvik – měření při pilování rovinných ploch, při řezání, sekání, děrování, vyhrubování, lícování, nýtování, ohýbání.
Pro dosažení výsledků učení jsou doporučeny následující činnosti:
Výsledky učení se ověřují jak průběžně, tak i v závěru modulu. Při hodnocení je kladen důraz na hloubku porozumění učivu a schopnosti aplikovat poznatky v praxi. Učitel kombinuje různé způsoby ověřování dosažených výsledků učení.
Možné způsoby ověřování dosažených výsledků učení:
Uvedené hodnocení body lze využít postupně dle činností žáků k formativnímu hodnocení, součtu bodů k hodnocení sumativnímu. Uvedené rozpětí v bodovém ohodnocení umožňuje zohlednit v hodnocení i míru podpory, kterou žák při řešení úlohy potřeboval. Hodnocení známkou lze využít k sumativnímu hodnocení, pokud se v rámci ŠVP používá známkování.
Žák
Na základě počtu bodů je žák klasifikován příslušnou známkou. Učitel přitom přihlíží na žákovy schopnosti, které jsou dány např. specifickými poruchami učení nebo zdravotními a psychickými omezeními.
Hodnocení:
100–86 bodů …. výborný
85–71 bodů …. chvalitebný
70–46 bodů … dobrý
45–26 bodů … dostatečný
25–0 bodů …. nedostatečný
Fuchs Eduard, Binterová Helena a kol.: Standardy a testové úlohy z matematiky pro střední odborná učiliště. Prometheus, spol. s r.o., Praha 2004. ISBN 800-7196-294-5.
Keblová Alena, Volková Jana: Matematika pro 1. až 3. ročník odborných učilišť, Geometrie. Septima s r.o., Praha 2002. ISBN 978-80-7216-343-4.
Calda, Emil: Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU, 1. díl. Prometheus, spol. s r.o., Praha 2017. ISBN 978-80-7196-367-7.
M. Bartošek, J. Bobek, F. Procházka, M. Staněk, Z. Bobková: Sbírka řešených úloh z aplikované matematiky pro střední školy pro technické obory se strojírenským základem, NÚV
M. Hudcová, L. Kubičíková: Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium. Prometheus, Praha. ISBN: 978-80-7196-318-9.
Literatura pro odborné předměty a odborný výcvik dle oboru vzdělání.
Doporučené rozložení výuky: 8 hodin matematika, 24 hodin odborné předměty.
Tento modul je připraven především pro strojírenské obory, po menších úpravách ho lze využít i pro ostatní technické obory skupiny H.
Ve výuce lze využít i žákovské projekty.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je František Procházka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.