Detail modulu Peněžní deník pro neplátce DPH

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Peněžní deník pro neplátce DPH

Kód modulu

66-m-3/AH03

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

66 - Obchod

63 - Ekonomika a administrativa

65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

  • 66-51-H/01 Prodavač
  • 66-41-L/01 Obchodník

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

  • Žák získá podrobnější přehled o záznamech příjmů a výdajů, vzniklých v souvislosti se samostatnou výdělečnou činností. Připravuje žáky na aplikaci údajů potřebných ke zjištění základu daně z příjmů u neplátce DPH.

Očekávané výsledky učení

Výsledky ve vazbě na RVP:

  • vede daňovou evidenci pro plátce i neplátce DPH
  • vypočte základ daně a daň z příjmů fyzické osoby

Žák: 

  1. vysvětlí účel vedení daňové evidence
  2. vyhledá podstatné informace v příslušných zákonech
  3. vyjmenuje a vysvětlí nedaňové příjmy a výdaje
  4. vyjmenuje a vysvětlí daňové příjmy a výdaje
  5. vysvětlí zápisy v deníku příjmů a výdajů na jednoduchém příkladu      
  6. vysvětlí postup výpočtu základu daně a daně z příjmů fyzické osoby

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Vedení daňové evidence pro neplátce DPH
  • Zákon o daních z příjmů 586/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů
  • Nedaňové příjmy a nedaňové výdaje
  • Daňové příjmy a daňové výdaje
  • Deník příjmů a výdajů   
  • Výpočet základu daně

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky:

Prezentace učitele na dané téma, aplikace tématu na příkladech se žáky a jejich vlastní samostatná práce. Práce s internetem a legislativními podklady.

Učební činnosti:

Žák:

  • sleduje odborný výklad vyučujícího
  • při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace) a využívá internetové zdroje
  • pracuje se získanými informacemi a vybírá si, které využije pro danou problematiku
  • aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
  • při hledání řešení spolupracuje s ostatními spolužáky
  • prezentuje a zdůvodní své výsledky před vyučujícím a spolužáky
  • vysvětlí postup výpočtu, postup výpočtu uvede na konkrétním příkladu a své rozhodnutí obhájí před třídou 
  • zkontroluje si správnost svých výsledků

Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:

1 – vysvětlí účel vedení daňové evidence

  • vysvětlí pojem a účel vedení daňové evidence pro neplátce DPH
  • aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů, na kterých určí, kdo není účetní jednotkou a vede daňovou evidenci

2 - vyhledá podstatné informace v příslušných zákonech

  • vyhledá zákon na internetu a seznámí se s problematikou daňové evidence
  • pracuje se získanými informacemi a vybírá si, které využije pro problematiku daňové evidence

3 - vyjmenuje a vysvětlí nedaňové příjmy a výdaje

  • vysvětlí rozdíl mezi nedaňovými příjmy a výdaji
  • na příkladu určí nedaňový příjem a nedaňový výdaj

4 - vyjmenuje a vysvětlí daňové příjmy a výdaje

  • vysvětlí rozdíl mezi daňovými příjmy a výdaji
  • na příkladu určí daňový příjem a daňový výdaj

5 - vysvětlí zápisy v deníku příjmů a výdajů na jednoduchém příkladu     

  •  vyhledá si na internetu „deník příjmů a výdajů“, při své práci spolupracuje s ostatními spolužáky
  • seznámí se s jeho strukturou, spolupracuje s vyučujícím a případně se zeptá vyučujícího na upřesňující informace
  • ve spolupráci s vyučujícím prezentuje a vysvětlí jednotlivé položky „deníku příjmů a výdajů“ před třídou
  • uvede na konkrétním příkladu zápis do deníku příjmů a výdajů
  • vysvětlí postup uzavření „deníku příjmů a výdajů“  

6 – vysvětlí postup výpočtu základu daně a daně z příjmů fyzické osoby

  • ve spolupráci s vyučujícím vysvětlí postup výpočtu základu daně a daně z příjmů fyzických osob
  • uvede na konkrétním příkladu 

Zařazení do učebního plánu, ročník

  • 66-51-H/01 Prodavač - 3. ročník 
  • 66-41-L/01 Obchodník - 1. ročník 

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemné zkoušení: ověření formou otevřených otázek s tématy:

  • Kdo není účetní jednotka a vede daňovou evidenci
  • Stanovení rozdílů mezi daňovým příjmem a výdajem; nedaňovým příjmem a výdajem
  • Uvede příklady zápisů do deníku příjmů a výdajů

Ústní zkoušení: žák prezentuje získané znalosti formou aplikace na konkrétních příkladech

Kritéria hodnocení

Písemné zkoušení:

žák získá maximálně 25 bodů (1. téma max. 10 bodů, 2. téma max. 10 bodů a 3. téma max. 5. bodů), uspěl při dosažení minimálně 15 bodů.

Ústní zkoušení:

žák dostane 3 otázky, uspěl při zodpovězení 1/3.

U obou zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku.

Žák modul nesplní v případě nedosažení požadované minimální bodové hranice, další podmínkou je účast na modulu ve výši 80%.

Doporučená literatura

DUŠEK, Jiří a SEDLÁČEK, Jaroslav. Daňová evidence podnikatelů .. .Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2248-6 0424-6.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimíra Zezulková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné