VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Peněžní deník pro neplátce DPH
Kód modulu
66-m-3/AH03
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
66 - Obchod
63 - Ekonomika a administrativa
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 66-51-H/01 Prodavač
- 66-41-L/01 Obchodník
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
- Žák získá podrobnější přehled o záznamech příjmů a výdajů, vzniklých v souvislosti se samostatnou výdělečnou činností. Připravuje žáky na aplikaci údajů potřebných ke zjištění základu daně z příjmů u neplátce DPH.
Očekávané výsledky učení
Výsledky ve vazbě na RVP:
- vede daňovou evidenci pro plátce i neplátce DPH
- vypočte základ daně a daň z příjmů fyzické osoby
Žák:
- vysvětlí účel vedení daňové evidence
- vyhledá podstatné informace v příslušných zákonech
- vyjmenuje a vysvětlí nedaňové příjmy a výdaje
- vyjmenuje a vysvětlí daňové příjmy a výdaje
- vysvětlí zápisy v deníku příjmů a výdajů na jednoduchém příkladu
- vysvětlí postup výpočtu základu daně a daně z příjmů fyzické osoby
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Vedení daňové evidence pro neplátce DPH
- Zákon o daních z příjmů 586/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů
- Nedaňové příjmy a nedaňové výdaje
- Daňové příjmy a daňové výdaje
- Deník příjmů a výdajů
- Výpočet základu daně
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky:
Prezentace učitele na dané téma, aplikace tématu na příkladech se žáky a jejich vlastní samostatná práce. Práce s internetem a legislativními podklady.
Učební činnosti:
Žák:
- sleduje odborný výklad vyučujícího
- při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace) a využívá internetové zdroje
- pracuje se získanými informacemi a vybírá si, které využije pro danou problematiku
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- při hledání řešení spolupracuje s ostatními spolužáky
- prezentuje a zdůvodní své výsledky před vyučujícím a spolužáky
- vysvětlí postup výpočtu, postup výpočtu uvede na konkrétním příkladu a své rozhodnutí obhájí před třídou
- zkontroluje si správnost svých výsledků
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
1 – vysvětlí účel vedení daňové evidence
- vysvětlí pojem a účel vedení daňové evidence pro neplátce DPH
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů, na kterých určí, kdo není účetní jednotkou a vede daňovou evidenci
2 - vyhledá podstatné informace v příslušných zákonech
- vyhledá zákon na internetu a seznámí se s problematikou daňové evidence
- pracuje se získanými informacemi a vybírá si, které využije pro problematiku daňové evidence
3 - vyjmenuje a vysvětlí nedaňové příjmy a výdaje
- vysvětlí rozdíl mezi nedaňovými příjmy a výdaji
- na příkladu určí nedaňový příjem a nedaňový výdaj
4 - vyjmenuje a vysvětlí daňové příjmy a výdaje
- vysvětlí rozdíl mezi daňovými příjmy a výdaji
- na příkladu určí daňový příjem a daňový výdaj
5 - vysvětlí zápisy v deníku příjmů a výdajů na jednoduchém příkladu
- vyhledá si na internetu „deník příjmů a výdajů“, při své práci spolupracuje s ostatními spolužáky
- seznámí se s jeho strukturou, spolupracuje s vyučujícím a případně se zeptá vyučujícího na upřesňující informace
- ve spolupráci s vyučujícím prezentuje a vysvětlí jednotlivé položky „deníku příjmů a výdajů“ před třídou
- uvede na konkrétním příkladu zápis do deníku příjmů a výdajů
- vysvětlí postup uzavření „deníku příjmů a výdajů“
6 – vysvětlí postup výpočtu základu daně a daně z příjmů fyzické osoby
- ve spolupráci s vyučujícím vysvětlí postup výpočtu základu daně a daně z příjmů fyzických osob
- uvede na konkrétním příkladu
Zařazení do učebního plánu, ročník
- 66-51-H/01 Prodavač - 3. ročník
- 66-41-L/01 Obchodník - 1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení: ověření formou otevřených otázek s tématy:
- Kdo není účetní jednotka a vede daňovou evidenci
- Stanovení rozdílů mezi daňovým příjmem a výdajem; nedaňovým příjmem a výdajem
- Uvede příklady zápisů do deníku příjmů a výdajů
Ústní zkoušení: žák prezentuje získané znalosti formou aplikace na konkrétních příkladech
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení:
žák získá maximálně 25 bodů (1. téma max. 10 bodů, 2. téma max. 10 bodů a 3. téma max. 5. bodů), uspěl při dosažení minimálně 15 bodů.
Ústní zkoušení:
žák dostane 3 otázky, uspěl při zodpovězení 1/3.
U obou zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku.
Žák modul nesplní v případě nedosažení požadované minimální bodové hranice, další podmínkou je účast na modulu ve výši 80%.
Doporučená literatura
DUŠEK, Jiří a SEDLÁČEK, Jaroslav. Daňová evidence podnikatelů .. .Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2248-6 0424-6.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimíra Zezulková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.