Hospodaříme s přebytkem
SV-m-3/AG90
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
H (EQF úroveň 3)
SV - Člověk a svět práce
12
30. 04. 2020
Bez nároků na vstupní předpoklady
Modul je zaměřen na rozvoj dovedností v oblasti rozpočtové a peněžní gramotnosti. Modulovými tématy jsou rozpočet domácnosti, spoření, investování, pojištění a zabezpečení na stáří.
Žák
a) sestaví jednoduchý domácí rozpočet;
b) rozliší vyrovnaný, přebytkový a schodkový rozpočet;
c) posoudí možnosti pro nakládání s přebytkem domácího rozpočtu s ohledem na očekávané výnosy, rizika a likviditu;
d) orientuje se v nabídce služeb různých finančních společností.
Modul se vztahuje k hospodaření s přebytkem v domácnosti. Žáci si osvojují dovednosti v oblastech sestavení domácího rozpočtu, zvolení vhodné formy spoření, investování, pojištění a zabezpečení na stáří. Modul přispívá ke zlepšení úrovně finanční gramotnosti žáků. Podstatnou složkou modulu je důraz na orientaci v nabídkách různých finančních institucí.
Průběžně je prováděno hodnocení s využitím prvků formativního hodnocení, na konci modulu je využito nástrojů sumativního i formativního hodnocení.
Závěrečné hodnocení modulu probíhá následovně:
Základní nastavení všech tří forem ověřování výsledků je třetinové. Toto nastavení lze měnit podle potřeb jednotlivých vyučujících, přičemž zastoupení jednotlivých forem ověřování výsledků učení by nemělo klesnout pod 25 %. Procentuální zastoupení výsledku učení je odvozeno od maximálního získatelného počtu bodů za daný výsledek učení (nikoli tedy od počtu úloh – může se jednat o dramatický rozdíl). Doporučuje se při konstrukci testu odvozovat úlohy od souvislých i nesouvislých výchozích textů.
Vzhledem k rozsahu modulu se průběžně provádí pouze formativní hodnocení.
Výsledky učení a), b) a d) jsou při závěrečném ověřování hodnoceny na škále splnil – nesplnil.
Při závěrečném ověřování dosažených výsledků učení c) souhrnným testem jsou doporučená kritéria nastavena následovně:
Mezní úroveň úspěšnosti je stanovena na 40 %.
Převodník dosažené úspěšnosti na známku
úspěšnost žáka v testu pod 40 % = nedostatečný
úspěšnost žáka v testu od 40 do 55 % = dostatečný
úspěšnost žáka v testu od 56 do 70 % = dobrý
úspěšnost žáka v testu od 71 do 85 % = chvalitebný
úspěšnost žáka v testu od 86 do 100 % = výborný
Nastavená obtížnost testu musí odpovídat dovednostem žáků kategorie vzdělání H, tzn. doporučuje se používat úlohy s nižší úrovní obtížnosti. Zařazení obtížných úloh by vyvolávalo potřebu snižovat mezní hranici úspěšnosti a použitý evaluační nástroj (test) by vykazoval nevyhovující psychometrické charakteristiky.
Žák splnil modul, pokud splnil každý z výsledků učení a), b) a d) a zároveň dosáhl minimálně 40% úspěšnosti v testu ověřujícím výsledek učení c).
KLÍNSKÝ, P., MÜNCH, O., CHROMÁ, D.: Ekonomika – ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy (Eduko, 2018 akt.)
desková hra: Finanční svoboda (www.financnisvoboda.cz)
Uvedené zdroje jsou pouze ilustračním příkladem. Výběr studijní literatury je v kompetenci vyučujícího v závislosti na konkrétních podmínkách školy.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Klára Matějovská. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.