Soužití v lidském společenství (H)
SP-m-3/AG87
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
H (EQF úroveň 3)
SP - Člověk a společnost
16
30. 04. 2020
Bez prerekvizit.
Modul je univerzálně použitelný pro širokou cílovou skupinu. Vstupním požadavkem jsou způsobilosti získané absolvováním ZŠ. Modul pracuje také se zkušenostmi žáků získanými informální cestou.
Obecný cíl
Modul si klade za cíl, aby žák dovedl uplatňovat principy rovnosti a spravedlnosti, spolupráce, vzájemného dialogu, tolerance a respektu ve společnosti, ve které se vyskytují různé skupiny lidí a lidé s různými názory a postoji.
Obsahová charakteristika
Soužití různých skupin společnosti často vyvolává konflikty a rozepře. Žák má prostřednictvím modulu získat přehled o ohniscích konfliktu v každodenním životě a v každodenních interakcích mezi jednotlivými skupinami (rasismus, diskriminace, xenofobie, nesnášenlivost, sexismus, stereotypizace, předsudky atp.) a předpokladech nekonfliktního soužití, strategií pro dosažení nekonfliktního soužití i jeho omezeních.
Problematika je založena na tématech genderové, náboženské, kulturní, etnické, sociální a generační rozmanitosti.
Hlavní roli v modulu hrají principy soužití různých společenských skupin v demokratické společnosti s přihlédnutím k nejvýznamnějším charakteristikám těchto skupin a souvisejícím aktuálním tématům.
Modul staví na faktografické základně (např. práce s klíčovými pojmy a charakteristikami různých skupin společnosti). Funkce modulu je však z velké části praktická a výchovná. Modul zahrnuje postojovou a hodnotovou složku, včetně tvorby a obhajoby vlastního názoru.
Cílová skupina
Modul je určen žákům kategorie vzdělání H (s výučním listem) napříč všemi obory vzdělání.
Návaznosti modulu
Modul má vztah k následujícím (povinným) modulům: Člověk v demokratické společnosti (člověk a společnost), Právní záležitosti (člověk a společnost), Svět v souvislostech (člověk a společnost). Moduly lze řadit v libovolném pořadí.
a) Žák odlišuje charakteristiky různých skupin společnosti od společenských stereotypů a předsudků o nich.
b) Žák vysvětlí, v čem spočívá škodlivost projevů rasismu, diskriminace, xenofobie, nesnášenlivosti a sexismu.
c) Žák navrhuje způsoby, kterými lze předcházet problémům v soužití různých skupin společnosti nebo je minimalizovat.
d) Žák prezentuje a obhajuje svůj názor v diskuzi.
Obecná rovina:
Aplikovaná rovina:
Obecný obsah vzdělávání (viz „Obecná rovina“) je vhodné zpracovat konkrétně na tématech různých skupin společnosti:
Kromě obsahu vzdělávání aplikovaného na konkrétní skupiny společnosti by si žák měl vždy osvojit charakteristiku dané skupiny společnosti a s ní související hlavní společenská témata.
Ve výběru skupin společnosti, se kterými se bude pracovat, je možné zohlednit úroveň, společenský kontext a preference třídy, lokalitu, ve které se škola nachází, či aktuální dění v ČR a ve světě.
Důraz je vhodné klást na činnostní strategie, prožitek žáků (aktivity s „aha“ efektem) a diskuzi žáků. Je žádoucí konfrontovat žáka (osobně nebo zprostředkovaně) s kontextem jiných skupin společnosti a pracovat na odstraňování stereotypů a předsudků nebo jejich minimalizaci. Modul by měl také vést k osvojení základních znalostí, které slouží jako podklad utváření komplexnějších kompetencí žáka.
Pro dosažení výsledků učení jsou doporučeny následující činnosti (pozn. není nutné využít všechny):
Vzdělávací modul má především vést žáka k toleranci a respektu k příslušníkům různých skupin společnosti a poskytnout mu informace o nich, včetně toho, v čem se tyto skupiny liší od většinové společnosti, ale i toho, co mají všichni společné. Hlavním předpokladem pro splnění modulu je, že žák projde osobní zkušeností s tématem a s řešením praktických úkolů. Následně je hodnocen na základě stanovených kritérií.
Dosažení výsledků učení je vhodné ověřovat jak v průběhu modulu (formativní hodnocení, průběžné znalostní zkoušení), tak na konci modulu, kdy se vyhodnotí úroveň získaných znalostí a dovedností žáka, jeho zapojení do pracovních aktivit a výsledky praktických činností.
Tipy:
Modul žák splní, pokud jeho práce v průběhu modulu naplňuje následující body:
a) žák odlišuje charakteristiky různých skupin společnosti od společenských stereotypů a předsudků o nich
b) žák vysvětlí, v čem spočívá škodlivost projevů rasismu, diskriminace, xenofobie, nesnášenlivosti a sexismu
c) žák navrhuje způsoby, kterými lze předcházet problémům v soužití různých skupin společnosti nebo je minimalizovat
d) žák prezentuje a obhajuje svůj názor v diskuzi.
Interkulturní vzdělávání: https://www.varianty.cz/download/docs/128_interkulturni-vzde-la-va-ni-i.pdf
Interkulturní vzdělávání II: https://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/interkulturni_vzdelavani_ii.pdf
Argumentační fauly: http://www.obcanskevzdelavani.cz/argumentacni-fauly
Aktivita Co vidíte?: https://www.varianty.cz/metodicke-listy/14-co-vidite
Aktivita Černobíle (str. 9–12): https://celsuz.cz/res/archive/002/000395.pdf?seek=1327676721
Aktivita Jaký je? (str. 35): http://www.in-ius.cz/dwn/ja-a-oni-jsme-my/ja-a-oni-jsme-my-mkv.pdf
Aktivita Kritika islámu či xenofobie? (136–146): https://svet.charita.cz/res/archive/059/006774.pdf?seek=1503933910
Aktivita Kulturní batoh (str. 104): https://www.varianty.cz/active-citizens/flipviewerxpress.html
Aktivita Menšiny (str. 84–85): http://www.obcanskevzdelavani.cz/uploads/8684ea384156c7a4d09369659cb769bdbc434e80_uploaded_cov2012-vyuka_demokracie.pdf
Aktivita Most přes Wadi: https://www.jsns.cz/lekce/15672-most-pres-wadi
Aktivita Proč ten šátek? (str. 31–57): https://celsuz.cz/res/data/003/000515.pdf
Aktivita Rovnost mužů a žen: http://www.vychovakobcanstvi.cz/rovnost-3-hodina-rovnost-muzu-a-zen
Aktivita Velká světová náboženství: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/2856/bohatstvi-kultur-projekt-velka-svetova-nabozenstvi.html/
Aktivita Vítkov (str. 66–68): http://gabal.eu/img/DvE-aktivity.pdf
Aktivita Všichni jsme si rovni: http://www.vychovakobcanstvi.cz/vsichni-jsme-si-rovni
Aktivita Zatajené dopisy: https://www.jsns.cz/lekce/18889-zatajene-dopisy
V úspěšnosti průběhu modulu hraje zásadní roli učitel a jeho vedení a podpora, které poskytuje žákům při provádění učebních činností.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Pavel Vymazal. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.