Víme, co říkáme a píšeme (H)
ČJ-m-3/AG84
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
H (EQF úroveň 3)
ČJ - Český jazyk
20
30. 04. 2020
Vstupním předpokladem je osvojení odpovídajících očekáváných výstupů RVP ZV v oblasti komunikace a slohu.
Vzdělávací modul pokrývá obsahový okruh Komunikace a sloh a je úzce propojen s moduly Píšeme správně česky a Mluvíme správně česky.
Žáci se učí využívat různé komunikační strategie v proměnlivých komunikačních situacích, naučí se volit formu mluveného i písemného projevu adekvátní účelu textu, a to při respektování slohotvorných činitelů. Využívají přitom znalosti základních charakteristických rysů vybraných funkčních stylů (zejména administrativního a odborného) a slohových postupů a útvarů. Za současného respektování zásad jazykové kultury vytvářejí myšlenkově strukturované, a přitom ucelené a koherentní texty.
Žák
a) napíše souvislý, ucelený a strukturovaný text odpovídající komunikační situaci;
b) napíše jednoduchý odborný text v oblasti daného oboru vzdělání;
c) pronese krátký mluvený projev v různých komunikačních situacích vyžadujících formální i neformální interakci.
Předmětem modulu je vytváření textů pro různé komunikační situace v psané i mluvené podobě. Mluvené a psané komunikaci je věnována přibližně stejná časová dotace.
Průběžně je užíváno prvků formativního hodnocení, na konci modulu je využito nástrojů sumativního i formativního hodnocení. Závěrečné hodnocení u výsledků učení a) a b) má podobu žákem vytvořeného písemného projevu podle zadaných kritérií. U výsledku učení c) je žák hodnocen na škále uspěl – neuspěl, a to na základě průběžného hodnocení. Předmětem hodnocení je zde především dosažený pokrok v dovednostech potřebných k uplatnění v běžných mluvených komunikačních situacích.
Při průběžném hodnocení dosahovaných jednotlivých výsledků učení se u všech výsledků učení používá formativní hodnocení, přičemž důraz je kladen na skutečnost, že hodnocení je nástrojem vedoucím ke zvyšování úrovně daných dovedností.
Závěrečné hodnocení žákova písemného projevu /výsledky učení a) a b)/ se provádí podle kritérií hodnocení, která zahrnují:
Každé kritérium má v celkovém hodnocení písemného projevu váhu 25 %. Všechna kritéria jsou hodnocena na škále uspěl – neuspěl. Případné bodové hodnocení v rámci jednotlivých kritérií je v kompetenci vyučujícího v závislosti na podmínkách konkrétní školy. Žák v této části uspěl, pokud uspěl ve všech kritériích.
Žák v modulu uspěl, pokud uspěl v každém výsledku učení.
učebnice a další výukové materiály dle výběru a potřeb vyučujícího
Doporučuje se modul zařadit až po absolvování modulů Píšeme správně česky a Mluvíme správně česky.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je František Brož. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.