VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Adobe Illustrator pro 1. ročník
Kód modulu
34-m-3/AA56
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
34 - Polygrafie, zpracování papíru, filmu a fotografie
Komplexní úloha
Úvod do Adobe Illustrator – Kreslicí plátno
Obory vzdělání - poznámky
34-53-H/01 Reprodukční grafik
34-53-L/01 Reprodukční grafik pro média
Délka modulu (počet hodin)
44
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Bez vstupních předpokladů
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro začátečníky, kteří s počítačovým programem Adobe Illustrator ještě nemají zkušenosti. Je zcela nezávislý na ostatních modulech pro první ročníky. Jeho cílem je seznámit žáky se základním ovládáním programu formou různých cvičení.
Očekávané výsledky učení
Očekávané výsledky učení vycházejí z odborných kompetencí definovaných v RVP 34-53-H/01 Reprodukční grafik a 34-53-L/01 Reprodukční grafik pro média.
Žák:
- vysvětlí účel programu Adobe Illustrator a jeho uplatnění v praxi
- používá základní nástroje a přednastaví program podle potřeby
- vytvoří nový dokument, definuje spadávku
- upraví Bézierovu křivku, vektorizuje obrazové předlohy, vloží obrázky a upraví je pomocí ořezové masky
- používá vrstvy a vzorníky barev
- vytvoří náhledy a prezentace navrhované grafiky a log, navrhne tiskovinu
- používá nejčastější klávesové zkratky
- uloží práci do správného formátu nebo vytvoří PDF soubor určený pro tisk
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
1. Účel programu a jeho přednastavení
- představení programu, význam pojmu „vektorová grafika“
- panel nástrojů a pracovní plocha
2. Základní nástroje a nový dokument
- Výběr a Přímý výběr (černá a bílá šipka)
- nástroje Pero, Cestář
- nástroje Obdélník, Elipsa
- nástroje Text a Panel text, převedení do obrysů
- nástroj Čára
- kreslící plátna
- formát dokumentu a definice spadávky
3. Ostatní nástroje
- Rychlý výběr
- Vzorník barev
- Transformace
- Živá vektorizace
- Obrysy textu
- nástroj Shaper
4. Cvičné práce
- logo
- web
- navštívenka (vizitka)
- leták
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky:
Metody slovní:
- Monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
- Dialogické metody (rozhovor, diskuse)
Metody názorně demonstrační:
- Předvádění (a opakování žáků po učiteli)
- Projekce
Metody praktické:
- Nácvik pracovních dovedností
Výsledek učení: vysvětlí účel programu Adobe Illustrator a jeho uplatnění v praxi
- žák je seznámen s účelem programu a jeho využitím v praxi
- žák si osvojí ovládání a části programu (pracovní plocha, panel nástrojů apod.)
Výsledek učení: používá základní nástroje a přednastaví program podle potřeby
- žák pracuje s předpřipraveným dokumentem v grafickém programu, kde se seznámí se základním ovládáním a orientací v daném programu
- žák napodobuje práci učitele a používá základní nástroje
- žák upraví rozvržení pracovní plochy a uloží si její přednastavení
Výsledek učení: vytváří a nastavuje nové dokumenty, definuje spadávku
- žák nastaví nový dokument a definuje spadávku
Výsledek učení: upraví Bézierovu křivku, vektorizuje obrazové předlohy, vloží obrázky a upraví je pomocí ořezové masky
- žák používá nástroje pro úpravu Bézierovy křivky
- žák zvektorizuje předlohu živou vektorizací i ručně
- žák vloží obraz a upraví ho ořezovými maskami
Výsledek učení: používá vrstvy a vzorníky barev
- žák vytvoří vrstvy pro předlohu a pro vlastní grafiku, mění jejich uspořádání
- žák rozlišuje barevné prostory CMYK, RGB a přímé barvy vzorníku Pantone, vytváří vlastní políčka barev a aplikuje je do grafiky
Výsledek učení: vytvoří náhledy a prezentace navrhované grafiky a log, navrhne tiskovinu
- žák připraví náhled grafiky (MockUp)
- žák prezentuje vlastní logo
- žák vytváří jednotlivé grafické úlohy (vizitky, letáky, logo) spolu s učitelem
- žák vytváří jednotlivé grafické úlohy samostatně
Výsledky učení: používá nejčastější klávesové zkratky
- žák postupně spolu s nástroji používá klávesové zkratky
Výsledky učení: uloží práci do správného formátu nebo vytvoří PDF soubor určený pro tisk
- žák uloží práci do formátu .ai nebo .eps
- žák uvede parametry exportu tiskového PDF souboru pro každou samostatnou grafickou úlohu a vyexportuje PDF soubor
- žák exportuje náhledy do formátu PNG nebo JPEG
Zařazení do učebního plánu, ročník
Výuka probíhá v rámci odborného výcviku. Doporučuje se vyučovat v 1. ročníku.
Vazba na obory vzdělání:
- 34-53-H/01 Reprodukční grafik
- 34-53-L/01 Reprodukční grafik pro média
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Samostatná práce žáků: vytvoření dokumentu, uložení do formátu .ai nebo .eps, export do PDF, PNG nebo JPEG, porovnávání s prací učitele
Kritéria hodnocení
Kritéria hodnocení využitelná pro hodnocení v rámci odborného výcviku:
- datová správnost vytvořených dokumentů (nízký počet kotevních bodů, barevnost, převedení obrysů do výplní, dodržení pravidel sazby, okrajů dokumentu)
- ukládání dat do formátu .ai nebo .eps, export do PDF, PNG nebo JPEG
Modul žák absolvuje po úspěšném dokončení všech cvičení.
Doporučená literatura
Oficiální výukový kurz:
Brian Wood. Adobe Illustrator CC. Computer Press, Brno 2017. ISBN 978-80-251-4862-4
Poznámky
Potřebné vybavení:
Adobe Illustrator CC (nebo starší), MockUp
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Jiřička. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.