Detail modulu Zaměstnanci prodejny

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Zaměstnanci prodejny

Kód modulu

66-m-3/AG80

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

66 - Obchod

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

  • 66-51-H/01 Prodavač
  • 66-41-L/01 Obchodník

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Žák získá teoretické znalosti o organizaci práce v prodejně a to především o náplni práce jednotlivých pracovních pozic, povinnosti a práva zaměstnanců vyplývajících z pracovního poměru, hygieně prodeje, osobní hygieně, předpisech BOZP, povinnostech.

Očekávané výsledky učení

Výsledky ve vazbě na RVP:

  • popíše hierarchii zaměstnanců v organizaci, jejich práva a povinnosti
  • dodržuje základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence

Žák:

  • vyjmenuje jednotlivé pracovní pozice v prodejně
  • specifikuje a charakterizuje náplně práce na jednotlivých pracovních pozicích
  • popíše práva zaměstnanců vyplývající z pracovního poměru
  • popíše povinnosti zaměstnanců vyplývající z pracovního poměru
  • definuje předpisy BOZP
  • specifikuje nejčastější příčiny pracovních úrazů v prodejně
  • určí zásady bezpečnosti při práci
  • popíše postup při dodržování hygieny a estetiky pracovního prostředí
  • uvede zásady osobní hygieny zaměstnance prodejny
  • popíše organizaci práce v prodejně a dělbu práce
  • definuje pracovní dobu
  • popíše, jak efektivně pracovní dobu využívat
  • definuje provozní dobu
  • popíše, kdy dochází k přechodnému uzavření prodejny

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Členění zaměstnanců prodejny a jejich pracovní náplň
  • Práva a povinnosti vyplývající z pracovního poměru
  • Předpisy BOZP – povinnosti zaměstnavatele i zaměstnance
  • Příčiny úrazů v prodejně
  • Zásady bezpečnosti práce
  • Důsledky nedodržování předpisů BOZP
  • Hygiena a estetika pracovního prostředí
  • Osobní hygiena prodavače
  • Organizace práce v prodejně
  • Pracovní doba
  • Provozní doba
  • Přechodné uzavření prodejny

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky

Odborný výklad, prezentace pracoviště, diskuse žáků ve skupině s využitím vlastních zkušení (jako zákazníka)

Učební činnosti:

Žák

  • sleduje odborný výklad vyučujícího a pracuje s informacemi z výkladu
  • vyhledává a využívá internetové a další elektronické zdroje
  • provádí konzultaci s vyučujícím
  • pracuje s informacemi v kolektivu
  • uplatňuje získané teoretické znalosti v praxi
  • podílí se aktivně na práci v pracovním kolektivu

Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:

  • vyjmenuje pracovní pozice v prodejně a popíše jejich pracovní náplň
  • popíše práva a povinnosti zaměstnanců vyplývající z pracovního poměru
  • popíše, co znamenají pro zaměstnance a zaměstnavatele předpisy BOZP
  • uvádí příklady nejčastějších pracovních úrazů v prodejně
  • uvede povinnosti pracovníka i zaměstnavatele v případě pracovního úrazu
  • popisuje, které zásady bezpečnosti práce by mohly uváděným úrazům zabránit
  • uvede, co tvoří pracovní prostředí, jak dodržovat hygienu
  • popíše zásady osobní hygieny prodavače, zejména prodavače v prodejně s potravinářským sortimentem
  • vysvětlí pojem dělba práce
  • popíše optimální organizaci práce v prodejně
  • určí preventivní opatření při ochraně zboží proti škůdcům
  • popíše postup při likvidaci škůdců v prodejně
  • uvede rozdíl mezi provozní a prodejní dobou
  • vysvětlí přechodné uzavření prodejny a jmenuje z toho vyplývající povinnosti majitele prodejny

Zařazení do učebního plánu, ročník

  • 66-51-H-01 Prodavač, 1. ročník
  • 66-41-L/01 Obchodník, 1. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Hodnocení bude probíhat v rámci písemného a ústního ověřování teoretických znalostí jednotlivých témat.

Písemné zkoušení - ověří znalosti témat otevřenými otázkami:

  • zaměstnanci prodejny a jejich pracovní náplň
  • povinnosti zaměstnanců vyplývající z pracovního poměru
  • hygiena a estetika pracovního prostředí
  • předpisy BOZP, příčiny úrazů, zásady bezpečnosti práce
  • organizace práce v prodejně
  • provozní a pracovní doba v prodejně

Ústní zkoušení – budou prověřovány teoretické znalosti obsaženy v modulu, hodnotit se bude obsahová správnost odpovědí, samostatnost při odpovědích, nutnost pokládání návodných otázek

Kritéria hodnocení

Písemné zkoušení – žák může získat celkem maximálně 60 bodů

Ústní zkoušení – žák zodpoví 4 otázky, uspěje při zodpovězení 1/4. Za ústní prověření znalostí může žák získat max. 20 bodů (max. 5 bodů za každou otázku)

Žák může získat celkem maximálně 80 bodů

Převodová tabulka bodů na známku

Procentní vyjádření Počet bodů Známka

100  -  91%

80 - 73

výborný

90  -  76%

72 - 61 chvalitebný

75  -  56%

60 - 45 dobrý

55  -  36%

44 - 29 dostatečný

35 a méně %

28  -  méně nedostatečný

Žák modul nesplní v případě nedosažení požadované minimální procentní hranice, další podmínkou je účast na modulu ve výši 80%.

Doporučená literatura

NOVOTNÝ, Mojmír. Obchodní provoz pro Střední odborná učiliště, 1. vyd. PRAHA: Fortuna, 2007. ISBN 80-7168-845-2

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Šárka Thanheiserová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné