Stejnosměrné stroje
26-m-4/AG64
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
L0 (EQF úroveň 4)
H (EQF úroveň 3)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
26-51-H/02 Elektrikář - silnoproud
Vlastnosti a měření stejnosměrných motorů
26-41-L/01 Mechanik elektrotechnik
16
30. 04. 2020
Úspěšné absolvování obsahových okruhů Točivé stroje; Význam a účel elektrických měření, Měřicí metody, Bezpečnost práce.
Cílem modulu je prohloubení míry osvojení znalostí a dovedností žáků v problematice teorie principů stavby stejnosměrného motoru, praktického zapojování stejnosměrného motoru a samotného měření provozních vlastností a zpracování naměřených výsledků.
Odborné kompetence dle RVP:
Provádět montážní, opravárenské a údržbářské práce na elektrických zařízeních pod odborným dohledem v souladu s požadavky BOZP a s vyhláškou o odborné způsobilosti v elektrotechnice;
používat technickou dokumentaci.
Žák:
se orientuje v oblasti teorie principů stavby stejnosměrného motoru;
připraví pracoviště a zapojí stejnosměrný motor dle přiložených schémat;
využívá vhodné měřicí přístroje;
provádí samotné měření s ohledem na dodržování principů bezpečného měření;
vyhodnotí naměřené veličiny;
zpracuje protokol o měření s konkrétními závěry a návrhy na opatření.
- poučení o bezpečnosti práce s důrazem na manipulaci s nářadím, práci s vodiči, práci s elektrickým motorem a měření základních elektrických veličin – 50 minut
- zapojení stejnosměrného elektrického motoru – 100 minut
- připojení měřicích přístrojů k stejnosměrnému motoru - 100 minut
- měření na stejnosměrném elektrickém motoru - 640 minut
- zápis naměřených hodnot, zpracování naměřených hodnot, závěry –400 minut
- test – 60 minut
výklad – vysvětlení (nový pojem, definice, vzorec) – hotový poznatek;
předvedení, procvičení v příkladech (řízené procvičování);
aplikace v úkolech (znalost, porozumění);
zhodnocení výsledků, ověření znalostí (žák umí – neumí).
26-41-L/01 Mechanik elektrotechnik, 2. ročník
Zhodnocení výsledků, praktické ověření znalostí s vysvětlením v rámci konkrétní úlohy.
Prospěl na výborný - musí splnit všechna kritéria:
- bezchybné předvedení postupu správného a bezpečného připojení stejnosměrného elektrického motoru;
- bezchybné předvedení postupu správného a bezpečného zapojení měřicích přístrojů k stejnosměrnému elektrickému motoru;
- správný odečet naměřených hodnot a bezchybný přepočet hodnot;
- správné zpracování naměřených hodnot a zdůvodnění vybraných měřicích postupů;
- správná interpretace závěrů naměřených hodnot.
Prospěl na chvalitebný - musí splnit všechna kritéria:
- bezchybné předvedení postupu správného a bezpečného připojení stejnosměrného elektrického motoru;
- bezchybné předvedení postupu správného a bezpečného zapojení měřicích přístrojů k stejnosměrnému elektrickému motoru;
- správný odečet naměřených hodnot a bezchybný přepočet hodnot, dopomoc při zdůvodnění vybraných měřících postupů;
- správné zpracování naměřených hodnot a zdůvodnění vybraných měřicích postupů;
- správná interpretace závěrů naměřených hodnot.
Prospěl na dobrý - musí splnit všechna kritéria:
- bezchybné předvedení postupu správného a bezpečného připojení stejnosměrného elektrického motoru;
- předvedení postupu správného a bezpečného zapojení měřicích přístrojů k stejnosměrnému elektrickému motoru s dopomocí;
- správný odečet naměřených hodnot, dopomoc při přepočtu hodnot;
- dopomoc při zpracování naměřených hodnot, správné zdůvodnění vybraných měřicích postupů;
- správná interpretace závěrů naměřených hodnot.
Prospěl na dostatečný - musí splnit všechna kritéria:
- předvedení postupu správného a bezpečného připojení stejnosměrného elektrického motoru s dopomocí;
- předvedení postupu správného a bezpečného zapojení měřicích přístrojů k stejnosměrnému elektrickému motoru s dopomocí;
- dopomoc při odečtu naměřených hodnot, dopomoc při přepočtu hodnot;
- dopomoc při zpracování naměřených hodnot a zdůvodnění vybraných měřicích postupů;
- správná interpretace závěrů naměřených hodnot s dopomocí.
Neprospěl:
- nedokáže s dopomocí předvést postup správného připojení stejnosměrného elektrického motoru;
- nedokáže s dopomocí předvést postup bezpečného připojení stejnosměrného elektrického motoru;
- nedokáže s dopomocí provést odečet naměřených hodnot, ani přepočet hodnot;
- nedokáže s dopomocí zpracovat naměřené hodnoty a zdůvodnit vybrané měřicí postupy;
- nedokáže s dopomocí správně interpretovat závěry naměřených hodnot.
O celkovém hodnocení žáka rozhoduje komplexní posouzení při zvládnutí problematiky vzdělávacího modulu.
- Elektrotechnická měření, BEN-technická literatura s.r.o. 2012
- Vyhláška 50 - komplet / Příručka pro zkoušky elektrotechniků + Zkušební testy/, BEN-technická literatura s.r.o. 2009
- Elektrická měření pro bakaláře, BEN-technická literatura s.r.o. 2010
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bohumír Sobotka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.