VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
NC stroje
Kód modulu
23-m-3/AG48
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Komplexní úloha
NC frézka – kruhová dráha
NC frézka – plný kruh kartézský
NC frézka – přímková dráha
NC frézka – přímkový pohyb s polárními souřadnicemi
NC frézka – šroubovice
NC frézka – vrtací cykly
Obory vzdělání - poznámky
23-56-H/01 Obráběč kovů
23-45-L/01 Mechanik seřizovač
23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení
Délka modulu (počet hodin)
84
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Ukončení 1. a 2. ročníku výše uvedených oborů vzdělání, základní znalosti technologických vlastností kovových materiálů a základní znalosti technologie obrábění.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je nabýt kompetence a dovedností žáků v oboru frézování a soustružení na NC strojích.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- dodržuje BOZP na NC strojích
- obsluhuje NC soustruh a NC frézku
- programuje na NC soustruhu a NC frézce
- procvičuje a ověřuje praktické dovednosti testem a výrobkem
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
NC stroje:
- BOZP na NC strojích
- ovládací prvky
- provozní režimy
- ruční cykly na NC strojích
- programování na NC strojích
- simulace a práce na NC strojích
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Teoretická část:
- odborný výklad a prezentace na téma:
- ovládání počítačového programu
- struktura programu pro CNC stroje
- žákům je předvedena praktická ukázka aplikace pravoúhlého kartézského systému pro uspořádání „nástroj – obrobek“ na příslušném CNC stroji
- optimální volba nulového bodu obrobku
- využívání adresových písmen programu, především při zadávání souřadnic
- základní zásady programování ISO 841
- optimální využívání zvláštních znaků v programu pro CNC stroje
- využívání pomocné funkce (M funkce)
- prezentace, animace a kinematika počítačových příkazů pomocí video-prezentace, iPad a Apple TV
Praktická část:
- žák čte a vytváří výkresy součástí, výkresy sestavení, schémata a jiné produkty grafické a technické komunikace používané ve strojírenství
- žák orientuje se v technologiích strojírenské výroby součástí
- žák aplikuje pravoúhlý kartézský systém pro uspořádání „nástroj – obrobek“ na příslušném CNC stroji
- žák zná vztažné body CNC stroje
- žák dodržuje formát bloku (věty, řádku) programu pro CNC stroje
- žák správně zadává jednotlivá „slova“ v programu pro CNC stroje
- žák optimálně využívá adresová písmena programu, především při zadávání souřadnic
- diskuze žáků k řešení optimálního využití zvláštních znaků v programu pro CNC stroje
- žák sestaví ucelené řešení praktického úkolu vlastní tvorby programu pro frézované díly a pro soustružené díly
- žák řeší úlohy s využitím odborných aplikačních software pro počítačovou podporu projektové a konstrukční přípravy výroby
- samostatná práce žáků na zadané seminární práci na téma dle zadaného úkolu
Exkurze:
- exkurze žáků do výrobního podniku
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Hodnocení výsledků vzdělávání žáků.
1. ústní zkoušení - prověření odborných znalosti z oblasti programování na NC strojích pro frézování a soustružení
2. praktické testování získaných kompetencí, BOZP - sestavení uceleného řešení praktického úkolu vlastní tvorby programu pro frézované díly a pro soustružené díly dle zadání včetně BOZP
Kritéria hodnocení
Hodnotí se známkou:
Ad1. ústní přezkoušení:
Stupeň 1 (výborný)
Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly v podstatě uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.
Stupeň 3 (dobrý)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí nepodstatné mezery.
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí závažné mezery.
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák si požadované termíny, znaky, symboly a zákonitosti neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery.
Ad 2. praktické testování získaných kompetencí, BOZP
Hodnocení v %
- 88 – 100 % … 1
- 75 – 87 % … 2
- 63 – 74 % … 3
- 50 – 62 % … 4
- < 50 % … 5
Žák splnil modul na 51% a více.
Do celkového hodnocení žáka učitel odborného výcviku zahrne:
- aktivitu na odborném výcviku
- správnost používané terminologie
- samostatnost
- správnost výběru norem
Doporučená literatura
Elektronické příručky – vlastní výroba.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Slavomír Matějka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.