Detail modulu NC stroje

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

NC stroje

Kód modulu

23-m-3/AG48

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

23 - Strojírenství a strojírenská výroba

Komplexní úloha

NC frézka – kruhová dráha

NC frézka – plný kruh kartézský

NC frézka – přímková dráha

NC frézka – přímkový pohyb s polárními souřadnicemi

NC frézka – šroubovice

NC frézka – vrtací cykly

Obory vzdělání - poznámky

23-56-H/01 Obráběč kovů

23-45-L/01 Mechanik seřizovač

23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení

 

Délka modulu (počet hodin)

84

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Ukončení 1. a 2. ročníku výše uvedených oborů vzdělání, základní znalosti technologických vlastností kovových materiálů a základní znalosti technologie obrábění.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu  je nabýt kompetence a dovedností žáků v oboru frézování a soustružení na NC strojích.

Očekávané výsledky učení

Žák:  

  • dodržuje BOZP na NC strojích
  • obsluhuje NC soustruh a NC frézku
  • programuje na NC soustruhu a NC frézce
  • procvičuje a ověřuje praktické dovednosti testem a výrobkem

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

NC stroje:

  • BOZP na NC strojích
  • ovládací prvky
  • provozní režimy
  • ruční cykly na NC strojích
  • programování na NC strojích
  • simulace a práce na NC strojích

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Teoretická část:

  • odborný výklad a prezentace na téma:
    • ovládání počítačového programu
    • struktura programu pro CNC stroje
    • žákům je předvedena praktická ukázka aplikace pravoúhlého kartézského systému pro uspořádání „nástroj – obrobek“ na příslušném CNC stroji
    • optimální volba nulového bodu obrobku
    • využívání adresových písmen programu, především při zadávání souřadnic
    • základní zásady programování ISO 841
    • optimální využívání zvláštních znaků v programu pro CNC stroje
    • využívání pomocné funkce (M funkce)
    • prezentace, animace a kinematika počítačových příkazů pomocí video-prezentace, iPad a Apple TV

Praktická část:

  • žák čte a vytváří výkresy součástí, výkresy sestavení, schémata a jiné produkty grafické a technické komunikace používané ve strojírenství 
  • žák orientuje se v technologiích strojírenské výroby součástí
  • žák aplikuje pravoúhlý kartézský systém pro uspořádání „nástroj – obrobek“ na příslušném CNC stroji
  • žák zná vztažné body CNC stroje
  • žák dodržuje formát bloku (věty, řádku) programu pro CNC stroje
  • žák správně zadává jednotlivá „slova“ v programu pro CNC stroje
  • žák optimálně využívá adresová písmena programu, především při zadávání souřadnic
  • diskuze žáků k řešení optimálního využití zvláštních znaků v programu pro CNC stroje
  • žák sestaví ucelené řešení praktického úkolu vlastní tvorby programu pro frézované díly a pro soustružené díly
  • žák řeší úlohy s využitím odborných aplikačních software pro počítačovou podporu projektové a konstrukční přípravy výroby
  • samostatná práce žáků na zadané seminární práci na téma dle zadaného úkolu

Exkurze:

  • exkurze žáků do výrobního podniku

Zařazení do učebního plánu, ročník

3. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků.

1. ústní zkoušení - prověření odborných znalosti z oblasti programování na NC strojích pro frézování a soustružení

2. praktické testování získaných kompetencí, BOZP - sestavení uceleného řešení praktického úkolu vlastní tvorby programu pro frézované díly a pro soustružené díly dle zadání včetně BOZP

Kritéria hodnocení

Hodnotí se známkou:

Ad1. ústní přezkoušení:

Stupeň 1 (výborný)

Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.

Stupeň 2 (chvalitebný)

Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly v podstatě uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.

Stupeň 3 (dobrý)

Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí nepodstatné mezery.

Stupeň 4 (dostatečný)

Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí závažné mezery.

Stupeň 5 (nedostatečný)

Žák si požadované termíny, znaky, symboly a zákonitosti neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery.

Ad 2. praktické testování získaných kompetencí, BOZP

Hodnocení v %

  • 88 – 100 % … 1
  • 75 –   87 % … 2
  • 63 –   74 % … 3
  • 50 –   62 % … 4
  •        < 50 % … 5

Žák splnil modul na 51% a více.

Do celkového hodnocení žáka učitel odborného výcviku zahrne:

  • aktivitu na odborném výcviku
  • správnost používané terminologie
  • samostatnost
  • správnost výběru norem

Doporučená literatura

Elektronické příručky – vlastní výroba.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Slavomír Matějka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné