VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Elektrické rozvody
Kód modulu
26-m-3/AG24
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Komplexní úloha
Instalace elektroměrového rozváděče
Navržení a instalace rozběhu Y D (hvězda trojúhelník)
Profesní kvalifikace
Platnost standardu od
06. 02. 2009
Obory vzdělání - poznámky
26- 51-H/01 Elektrikář
26-51-H/02 Elektrikář – silnoproud
26-41-L/01 Mechanik elektrotechnik
26-009-E Elektrické rozvody
Délka modulu (počet hodin)
48
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Absolvované moduly Elektrotechnické kreslení, Spínací přístroje nízkého napětí, Základní elektromontážní práce, Elektrické silnoproudé instalace a absolvovaný předmět technologie.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Kvalifikační modul navazuje na získané poznatky především z modulu Elektrické silnoproudé instalace a jemu předcházejících modulů. Modul může být součástí přípravy žáka na zkoušku z profesní kvalifikace 26-009-E Elektrické rozvody.
Cílem modulu je nejen seznámit žáky jak teoreticky, tak prakticky s učivem nutným pro splnění odborné způsobilosti, ale zároveň si žáci osvojí a procvičí navržení i zapojení různých variant domovních rozvaděčů.
Očekávané výsledky učení
Odborné kompetence dle RVP
- provádí elektroinstalační práce, navrhuje, zapojuje a sestavuje jednoduché elektrické obvody
- provádí montážní, diagnostické, opravárenské a údržbářské práce na elektrických zařízeních a přístrojích
- provádí elektrotechnická měření a vyhodnocuje naměřené výsledky
- čte a tvoří technickou dokumentaci, uplatňuje zásady normalizace a graficky komunikuje
- dbá na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci
- usiluje o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb
- jedná ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje
Žák:
- orientuje se v technické dokumentaci a normách při práci na elektrických a elektronických zařízeních
- volí správný postup práce, nářadí, pomůcky a měřidla pro montáž, zapojování a opravy elektrických rozvodů a zařízení
- měří elektrické veličiny a vyhodnocuje naměřené hodnoty
- vyhotoví záznam a povinnou dokumentaci o provedené montáži, připojení nebo revizi elektrických zařízení, rozvodů a jejich součástí
- klade elektrické kabely, montuje, rekonstruuje a zapojuje elektroinstalace, elektrické rozvody a zařízení
- udržuje a opravuje elektroinstalaci, elektrické rozvody a zařízení
- dodržuje BOZP při práci
Kompetence ve vazbě na NSK
26-009-E Elektrické rozvody
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy:
- Elektrické stroje a zařízení
- elektrické přístroje
- elektrická zařízení a spotřebiče
- Elektrické rozvody a slaboproudé sítě
- transformační stanice, elektrická vedení – napěťové soustavy a druhy elektrorozvodných sítí
- přípojky nízkého a vysokého napětí
- elektrické rozvody v průmyslových a domovních objektech
- Trojfázový proud
- druhy zapojení trojfázové soustavy
- Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
- bezpečnost a ochrana zdraví při práci na elektrotechnických zařízeních
- provedení ochrany před úrazem elektrickým proudem
- bezpečnost technických zařízení
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení:
- frontální vyučování
- praktické osvojení činnosti s jednotlivými přístroji
- samostatná práce s výkresovou dokumentací a normami ČSN, EN
Učební činnosti:
- porozumění odbornému výkladu učitele, který vysvětluje principy fungování a prezentuje jednotlivé stroje a přístroje
- studium technické a dokumentace a norem
- studium rozdílů mezi jednotlivými rozvodnými soustavami, přenosu a distribuce elektrické energie
- práce s výkresovou dokumentací elektrické přípojky nízkého a vysokého napětí v průmyslových a domovních objektech
- vlastní činnost žáků při studiu a výběru vhodného přístroje, vodiče, nářadí, pomůcky a měřidla
- volba vhodného postupu práce
- práce s parametry uvedenými na strojích (transformátory) a přístrojích
- práce na montáži elektrické přípojky v rozsahu zadaného úkolu
- kontrola a měření v zapojeném obvodu
- praktické odzkoušení zapojeného obvodu
Zařazení do učebního plánu, ročník
Výuka probíhá v rámci vyučovacích oblastí technická dokumentace, elektrické stroje a přístroje, technologie a během odborného výcviku. Doporučuje se zařadit do výuky ve druhém ročníku.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení:
- test – orientace v technické dokumentaci a normách
Praktické zkoušení se slovním vysvětlením – zapojení obvodu dle výkresové dokumentace nebo slovního zadání:
- používání technické dokumentace a norem při práci na elektrotechnických a elektronických zařízeních
- správná volba postupu práce, nářadí, pomůcek a měřidel pro montáž, zapojování, opravy elektrických zařízení, rozvodů a jejich součástí
- měření elektrických veličin a parametrů, vyhodnocení naměřených hodnot
- vyhotovení záznamů a povinné dokumentace o provedené montáži, připojení, opravě nebo revizi elektrických zařízení, rozvodů a jejich součástí
- kladení elektrických kabelů, montáž, rekonstrukce a zapojování elektroinstalací, elektrických rozvodů a zařízení
- údržba a opravy elektroinstalací, elektrických rozvodů a zařízení
Kritéria hodnocení
Celková klasifikace úlohy je složena z několika dílčích hodnocení (viz níže); výsledná známka je průměrem těchto tří dílčích známek. Žák splnil vzdělávací modul v případě, že z žádné části nebyl hodnocen stupněm nedostatečný.
Prospěl na výborný:
- Žák získá minimálně 90 % správných odpovědí v teoretickém testu.
- Bezchybné vytvoření schématu zapojení se správnou volbou přístrojů.
- Bezchybné a přehledné zapojení obvodu se správným dodržením technologických postupů.
Prospěl na chvalitebný:
- Žák získá minimálně 80 % správných odpovědí v teoretickém testu.
- Mírné nedostatky ve schématu zapojení, které nemají významný vliv na chod obvodu; správná volba přístrojů.
- Bezchybné, avšak méně přehledné zapojení obvodu.
Prospěl na dobrý:
- Žák získá minimálně 70 % správných odpovědí v teoretickém testu.
- Ve schématu drobné funkční nedostatky, které je po upozornění schopen dohledat a odstranit.
- Nepřehledné a nefunkční zapojení s drobným funkčním nedostatkem, který je žák schopen dohledat a odstranit.
Prospěl na dostatečný:
- Žák získá minimálně 60 % správných odpovědí v teoretickém testu.
- Správné jsou pouze dílčí části schématu zapojení, jako celek však není schéma správné.
- Zapojení obvodu není funkční, je nepřehledné; s větší pomocí je schopen závadu odstranit.
Neprospěl:
- Žák získá méně než 60 % správných odpovědí v teoretickém testu.
- Nerozumí zadání, nedokáže vypracovat schéma zapojení.
- Dle schématu není schopen zapojit funkční obvod.
Doporučená literatura
BASTIAN, Peter a kol. Praktická elektrotechnika. Praha: Europa-Sobotáles, 2006. ISBN 80-86706-15-X.
BERKA, Štěpán. Elektrotechnická schémata a zapojení. Praha. BEN, 2006. ISBN 978-80-7300-299-9.
KLAUS, Tkotz a kol. Příručka pro elektrotechnika. Praha: Europa-Sobotáles, 2006. ISBN 80-86706-13-3.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Neuman. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.