VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Práce s vodiči a kabely
Kód modulu
26-m-3/AG20
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Komplexní úloha
Ukončování, tvarování a odizolování vodičů a kabelů
Obory vzdělání - poznámky
26-41-L/01 Mechanik elektrotechnik
Délka modulu (počet hodin)
16
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Odborné kompetence:
- Provádět montážní, diagnostické, opravárenské a údržbářské práce na elektrických a elektronických zařízeních a přístrojích
- Číst a tvořit technickou dokumentaci, uplatňovat zásady normalizace a graficky komunikovat,
- Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci
Výsledky vzdělávání:
- Materiály pro elektrotechniku
- Elektromontážní práce
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí a dovedností v oblasti základních bezpečnostních rizik v oblasti práce s vodiči a kabely, seznámení s vybranými statěmi platné legislativy, první pomocí při úrazu elektrickým proudem, teorií principů složení kabelů, praktické práce s kabely a vodiči.
Očekávané výsledky učení
Odborné kompetence
- Provádět montážní, diagnostické, opravárenské a údržbářské práce na elektrických a elektronických zařízeních a přístrojích
- Číst a tvořit technickou dokumentaci, uplatňovat zásady normalizace a graficky komunikovat,
- Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci
Žák:
- rozpozná základní rizika odizolování kabelů
- porozumí legislativě a jejím praktickým dopadům do samotného procesu práce s kabely
- používá základní terminologii a postupy při práci s kabely
- využívá vybrané nářadí a pomůcky
- připraví pracoviště pro zapojení kabelů a vodičů
- provádí samotnou práci s kabely a vodiči s důrazem na dodržování zásad bezpečnosti práce
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Elektrotechnický základ
- Elektrotechnická zařízení
- Materiály pro elektrotechniku
- Bezpečnost a ochrana zdraví při práci, hygiena práce, požární prevence
- Elektromontážní práce
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Výklad – vysvětlení (nový pojem, definice, vzorec) – hotový poznatek
Výuka probíhá v dílnách odborného výcviku
- výklad, BOZP
- studium schémat a elektrotechnických značek
- předvedení učitelem
- procvičení v příkladech
- praktické aplikace v úkolech
Zhodnocení výsledků, ověření znalostí
Zařazení do učebního plánu, ročník
26-41-L/01 Mechanik elektrotechnik
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Zhodnocení výsledků, praktické ověření znalostí s vysvětlením
Kritéria hodnocení
Prospěl na výborný:
- přesné naměření zadané délky materiálů (vodič, kabel)
- správné a bezpečné odizolování silových vodičů
- správné a bezpečné odizolování datových vodičů
- bezpečné ohýbání silových vodičů a kabelů v zadaném úhlu
- bezpečné ohýbání datových vodičů a kabelů v zadaném úhlu
- bezpečné lisování návleček na vodiče
- provedení vlastní kontroly kvality práce s vlastním odstraněním závad a nedostatků
- bezchybné dodržování bezpečnosti práce
Prospěl na chvalitebný:
- v toleranci délky do +-5 % naměření zadané délky materiálů (vodič, kabel)
- v toleranci délky do +-5 % naměření odizolování silových vodičů
- v toleranci délky do +-5 % naměření odizolování datových vodičů
- bezpečné, v toleranci úhlu do +-5 % ohýbání silových vodičů a kabelů v zadaném úhlu
- bezpečné, v toleranci úhlu do +-5 % ohýbání datových vodičů a kabelů
- bezpečné lisování návleček na vodiče
- provedení vlastní kontroly kvality práce, vlastní odstranění drobných nedostatků po upozornění vyučujícího
- bezchybné dodržování bezpečnosti práce
Prospěl na dobrý:
- v toleranci délky od +-5 % do +-15 % naměření zadané délky materiálů (vodič, kabel)
- v toleranci délky od +-5 % do +-15 % naměření odizolování silových vodičů
- v toleranci délky od +-5 % do +-15 % naměření odizolování datových vodičů
- bezpečné, v toleranci úhlu od +-5 % do +-15 % ohýbání silových vodičů a kabelů v zadaném úhlu
- bezpečné, v toleranci úhlu od +-5 % do +-15 % ohýbání datových vodičů a kabelů
- bezpečné lisování návleček na vodiče, méně jak 5 % volných lisovaných spojů
- provedení vlastní kontroly kvality práce, vlastní odstranění závad nedostatků po upozornění učitele
- bezchybné dodržování bezpečnosti práce
Prospěl na dostatečný:
- v toleranci délky více jak +-15 % naměření zadané délky materiálů (vodič, kabel)
- v toleranci délky více jak +-15 % naměření odizolování silových vodičů
- v toleranci délky více jak +-15 % naměření odizolování datových vodičů
- bezpečné, v toleranci úhlu více jak +-15 % ohýbání silových vodičů a kabelů v zadaném úhlu
- bezpečné, v toleranci úhlu více jak +-15 % ohýbání datových vodičů a kabelů
- lisování návleček na vodiče, více jak 5 % volných lisovaných spojů
- provedení vlastní kontroly kvality práce, odstranění závad a nedostatků za dopomoci učitele
- dodržování bezpečnosti práce
Neprospěl:
- nedokáže s dopomocí učitele naměřit v tolerancích zadané délky materiálů (vodič, kabel)
- nedokáže s dopomocí učitele naměřit v toleranci délky více jak +-15 % odizolování silových vodičů
- nedokáže s dopomocí učitele naměřit v toleranci délky více jak +-15 % odizolování datových vodičů
- nedokáže s dopomocí učitele bezpečně, v toleranci úhlu více jak +-15 % ohnout silové vodiče a kabely v zadaném úhlu
- nedokáže s dopomocí učitele bezpečně, v toleranci úhlu více jak +-15 % ohnout datové vodiče a kabely
- nedokáže s dopomocí učitele lisovat návlečky na vodiče
- nedokáže s dopomocí učitele provést vlastní kontroly kvality práce, odstranit závady a nedostatky
- nedodržuje zásady bezpečnosti práce
Doporučená literatura
- Vyhláška 50 – komplet / Příručka pro zkoušky elektrotechniků + Zkušební testy/, BEN-technická literatura s.r.o., 2011, nakladatelství BEN
- katalogové listy výrobců a dodavatelů vodičů
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bohumír Sobotka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.