VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Měření elektrického proudu a elektrického napětí
Kód modulu
26-m-3/AG19
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Komplexní úloha
Měření elektrického proudu a elektrického napětí na zařízeních
Obory vzdělání - poznámky
26-52-H/01 Elektromechanik pro zařízení a přístroje
Délka modulu (počet hodin)
16
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí a dovedností v oblasti základních bezpečnostních rizik v oblasti měření elektrického proudu a napětí, seznámení s vybranými statěmi Vyhlášky č. 50/1978 Sb. Českého úřadu bezpečnosti práce a Českého báňského úřadu o odborné způsobilosti v elektrotechnice, s další platnou legislativou, první pomoci při úrazu elektrickým proudem, teorie principů stavby měřicích přístrojů, praktického zapojování měřicích přístrojů a samotné měření a zpracování výsledků.
Očekávané výsledky učení
Odborné kompetence:
- Provádět diagnostické, montážní, opravárenské a údržbářské práce na elektrických a elektronických zařízeních a přístrojích
- Provádět elektrotechnická měření a vyhodnocovat naměřené výsledky
- Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci
Žák:
- identifikuje základní rizika elektrického měření
- porozumí legislativě a jejím praktickým dopadům do samotného procesu praktického elektrického měření
- používá správně terminologií a postupy při měření
- využívá vybrané měřicí přístroje, případný HW a SW pro zajištění zpracování naměřených hodnot
- připraví pracoviště a zapojí měřicí přístroje dle zadání
- provádí samotné měření s ohledem na dodržování principů bezpečného měření
- vyhodnotí naměřené veličiny, zpracuje protokol o měření s konkrétními závěry a návrhy na opatření
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Základní měření elektrických veličin
Rozdělení a princip činnosti měřicích přístrojů
Digitální měření
Zpracování naměřených hodnot
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Výuka probíhá v dílnách odborného výcviku
- výklad, BOZP
- studium schémat a elektrotechnických značek
- předvedení učitelem
- procvičení v příkladech
- praktické aplikace v úkolech
Zhodnocení výsledků, ověření znalostí
Zařazení do učebního plánu, ročník
26-52-H/01 Elektromechanik pro zařízení a přístroje
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Zhodnocení výsledků, praktické ověření znalostí s vysvětlením
Kritéria hodnocení
Prospěl na výborný:
- správná volba měřicích přístrojů
- bezchybné předvedení postupu správného a bezpečného zapojení měřicích přístrojů k měřeným objektům
- správný odečet naměřených hodnot
- bezchybný přepočet naměřených hodnot
- správné zpracování naměřených hodnot
- bezchybné zdůvodnění vybraných měřicích postupů
- správná interpretace závěrů naměřených hodnot
- bezchybné dodržování bezpečnosti práce
Prospěl na chvalitebný:
- správná volba měřicích přístrojů
- bezchybné předvedení postupu správného a bezpečného zapojení měřicích přístrojů k měřeným objektům
- správný odečet naměřených hodnot
- dopomoc učitele při přepočtu naměřených hodnot
- správné zpracování naměřených hodnot
- dopomoc učitele při zdůvodnění vybraných měřicích postupů
- správná interpretace závěrů naměřených hodnot
- bezchybné dodržování bezpečnosti práce
Prospěl na dobrý:
- správná volba měřicích přístrojů
- bezchybné předvedení postupu správného a bezpečného zapojení měřicích přístrojů k měřeným objektům
- správný odečet naměřených hodnot
- dopomoc učitele při přepočtu naměřených hodnot
- dopomoc učitele při správném zpracování naměřených hodnot
- dopomoc učitele při zdůvodnění vybraných měřicích postupů
- správná interpretace závěrů naměřených hodnot
- bezchybné dodržování bezpečnosti práce
Prospěl na dostatečný:
- správná volba měřicích přístrojů s dopomocí učitele
- bezchybné předvedení postupu správného a bezpečného zapojení měřicích přístrojů k měřeným objektům
- správný odečet naměřených hodnot s dopomocí učitele
- dopomoc učitele při přepočtu naměřených hodnot
- dopomoc učitele při správném zpracování naměřených hodnot
- dopomoc učitele při zdůvodnění vybraných měřicích postupů
- správná interpretace závěrů naměřených hodnot
- bezchybné dodržování bezpečnosti práce
Neprospěl:
- nepředvede ani s dopomocí učitele správnou volbu měřicích přístrojů
- nepředvede ani s dopomocí učitele předvedení postupu správného a bezpečného zapojení měřicích přístrojů k měřeným objektům
- neprovede ani s dopomocí učitele správný odečet naměřených hodnot
- neprovede ani s dopomocí učitele přepočet naměřených hodnot
- neprovede ani s dopomocí učitele správné zpracování naměřených hodnot
- neprovede ani s dopomocí učitele zdůvodnění vybraných měřicích postupů
- neprovede ani s dopomocí učitele správnou interpretaci závěrů naměřených hodnot
- nedodržuje bezpečnost práce
Doporučená literatura
Elektrotechnická měření, BEN-technická literatura s.r.o., 2011, nakladatelství BEN
Vyhláška 50 - komplet / Příručka pro zkoušky elektrotechniků + Zkušební testy/, BEN-technická literatura s.r.o., 2011, nakladatelství BEN
Elektrická měření pro bakaláře, BEN-technická literatura s.r.o., 2011, nakladatelství BEN
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bohumír Sobotka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.