Detail modulu Měření elektrického proudu a elektrického napětí

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Měření elektrického proudu a elektrického napětí

Kód modulu

26-m-3/AG19

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

Skupiny oborů

26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika

Komplexní úloha

Měření elektrického proudu a elektrického napětí na zařízeních

Obory vzdělání - poznámky

26-52-H/01 Elektromechanik pro zařízení a přístroje

Délka modulu (počet hodin)

16

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je osvojení znalostí a dovedností v oblasti základních bezpečnostních rizik v oblasti měření elektrického proudu a napětí, seznámení s vybranými statěmi Vyhlášky č. 50/1978 Sb. Českého úřadu bezpečnosti práce a Českého báňského úřadu o odborné způsobilosti v elektrotechnice, s další platnou legislativou, první pomoci při úrazu elektrickým proudem, teorie principů stavby měřicích přístrojů, praktického zapojování měřicích přístrojů a samotné měření a zpracování výsledků.

Očekávané výsledky učení

Odborné kompetence:

  • Provádět diagnostické, montážní, opravárenské a údržbářské práce na elektrických a elektronických zařízeních a přístrojích
  • Provádět elektrotechnická měření a vyhodnocovat naměřené výsledky
  • Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci

Žák:

  1. identifikuje základní rizika elektrického měření
  2. porozumí legislativě a jejím praktickým dopadům do samotného procesu praktického elektrického měření
  3. používá správně terminologií a postupy při měření
  4. využívá vybrané měřicí přístroje, případný HW a SW pro zajištění zpracování naměřených hodnot
  5. připraví pracoviště a zapojí měřicí přístroje dle zadání
  6. provádí samotné měření s ohledem na dodržování principů bezpečného měření
  7. vyhodnotí naměřené veličiny, zpracuje protokol o měření s konkrétními závěry a návrhy na opatření

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Základní měření elektrických veličin

Rozdělení a princip činnosti měřicích přístrojů

Digitální měření

Zpracování naměřených hodnot

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Výuka probíhá v dílnách odborného výcviku

- výklad, BOZP

- studium schémat a elektrotechnických značek

- předvedení učitelem

- procvičení v příkladech

- praktické aplikace v úkolech

Zhodnocení výsledků, ověření znalostí

Zařazení do učebního plánu, ročník

26-52-H/01 Elektromechanik pro zařízení a přístroje

2. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Zhodnocení výsledků, praktické ověření znalostí s vysvětlením

Kritéria hodnocení

Prospěl na výborný:

  • správná volba měřicích přístrojů
  • bezchybné předvedení postupu správného a bezpečného zapojení měřicích přístrojů k měřeným objektům
  • správný odečet naměřených hodnot
  • bezchybný přepočet naměřených hodnot
  • správné zpracování naměřených hodnot
  • bezchybné zdůvodnění vybraných měřicích postupů
  • správná interpretace závěrů naměřených hodnot
  • bezchybné dodržování bezpečnosti práce

Prospěl na chvalitebný:

  • správná volba měřicích přístrojů
  • bezchybné předvedení postupu správného a bezpečného zapojení měřicích přístrojů k měřeným objektům
  • správný odečet naměřených hodnot
  • dopomoc učitele při přepočtu naměřených hodnot
  • správné zpracování naměřených hodnot
  • dopomoc učitele při zdůvodnění vybraných měřicích postupů
  • správná interpretace závěrů naměřených hodnot
  • bezchybné dodržování bezpečnosti práce

Prospěl na dobrý:

  • správná volba měřicích přístrojů
  • bezchybné předvedení postupu správného a bezpečného zapojení měřicích přístrojů k měřeným objektům
  • správný odečet naměřených hodnot
  • dopomoc učitele při přepočtu naměřených hodnot
  • dopomoc učitele při správném zpracování naměřených hodnot
  • dopomoc učitele při zdůvodnění vybraných měřicích postupů
  • správná interpretace závěrů naměřených hodnot
  • bezchybné dodržování bezpečnosti práce

Prospěl na dostatečný:

  • správná volba měřicích přístrojů s dopomocí učitele
  • bezchybné předvedení postupu správného a bezpečného zapojení měřicích přístrojů k měřeným objektům
  • správný odečet naměřených hodnot s dopomocí učitele
  • dopomoc učitele při přepočtu naměřených hodnot
  • dopomoc učitele při správném zpracování naměřených hodnot
  • dopomoc učitele při zdůvodnění vybraných měřicích postupů
  • správná interpretace závěrů naměřených hodnot
  • bezchybné dodržování bezpečnosti práce

Neprospěl:

  • nepředvede ani s dopomocí učitele správnou volbu měřicích přístrojů
  • nepředvede ani s dopomocí učitele předvedení postupu správného a bezpečného zapojení měřicích přístrojů k měřeným objektům
  • neprovede ani s dopomocí učitele správný odečet naměřených hodnot
  • neprovede ani s dopomocí učitele přepočet naměřených hodnot
  • neprovede ani s dopomocí učitele správné zpracování naměřených hodnot
  • neprovede ani s dopomocí učitele zdůvodnění vybraných měřicích postupů
  • neprovede ani s dopomocí učitele správnou interpretaci závěrů naměřených hodnot
  • nedodržuje bezpečnost práce

Doporučená literatura

Elektrotechnická měření, BEN-technická literatura s.r.o., 2011, nakladatelství BEN

Vyhláška 50 - komplet / Příručka pro zkoušky elektrotechniků + Zkušební testy/, BEN-technická literatura s.r.o., 2011, nakladatelství BEN

Elektrická měření pro bakaláře, BEN-technická literatura s.r.o., 2011, nakladatelství BEN

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bohumír Sobotka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné