Vývoj obrazu a textu
34-m-3/AA47
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
34 - Polygrafie, zpracování papíru, filmu a fotografie
Historický vývoj zhotovení textu
34-53-H/01 Reprodukční grafik
34-53-L/01 Reprodukční grafik pro média
16
30. 04. 2020
Předpoklad zařazení modulu je v úvodu studia za absolvováním modulu Polygrafická výroba, kdy se žák seznámí s posláním polygrafie, fázemi polygrafické výroby a rozdělením polygrafických výrobků.
Modul vede žáky k základnímu poznání vývoje zhotovení textu od vynálezu Johannese Guttenberga, přes strojovou sazbu, fotosazbu až po současnost, kdy se vývoj typografie ubírá k počítačovým technologiím a vývoji software pro kvalitní sazbu.
Modul také sleduje historický vývoj zhotovení obrazu od rytin přes vývoj fotografie, užití fotopolymerů až po současné vyspělé softwarové řešení při zpracování bitmapové a vektorové grafiky.
Očekávané výsledky učení vycházejí z odborných kompetencí definovaných v RVP 34-53-H/01 Reprodukční grafik a 34-53-L/01 Reprodukční grafik pro média.
Žák:
1. Historický vývoj písma
2. Solperovo třídění písmových skupin
3. Základní písmové pojmy
4. Historický vývoj zhotovení textu
5. Historický vývoj zhotovení obrazu
6. Normy a typografická pravidla sazby, úprav a zlomu textů
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky:
A. Metody slovní:
B. Metody názorně demonstrační:
C. Metody praktické:
Při výkladu se požaduje aktivní spolupráce žáků při získávání informací v návaznosti na dřívější poznatky z teoretického vyučování i z odborného výcviku. Doporučuje se doplnit výuku exkurzí.
Výsledek učení: popíše historický vývoj písma
Výsledek učení: klasifikuje písmo podle Československé klasifikace Jana Solpery
Výsledek učení: charakterizuje základní písmové pojmy
Výsledek učení: popíše historický vývoj zhotovení textu
Výsledek učení: popíše historický vývoj zhotovení obrazu
S ohledem na posouzení nutných vstupních předpokladů se doporučuje zařadit tento modul do výuky v úvodu studia.
1. Písemné zkoušení:
20 otázek po 10 bodech; max. počet dosažených bodů 200
Hodnocení:
uspěl - 120-200 bodů
neuspěl - méně než 120 bodů
2. Ústní zkoušení:
Žák je průběžně ústně zkoušen a hodnocen klasifikační stupnicí 1-5. Přihlíží se k tomu, zda žák odpovídá správně na kladené otázky, vyjadřuje se přesně a srozumitelně, má o prověřovaném učivu povědomí a má základní znalosti z oblasti písma a a historického vývoje obrazu a textu.
Hodnocení:
uspěl - průměrná známka 1-4
neuspěl - průměrná známka horší než 4
3. Praktické předvedení
Žák klasifikuje písmo na základě předložených vzorků písem a je hodnocen klasifikační stupnicí 1-5.
Hodnocení:
uspěl - průměrná známka 1-4
neuspěl - průměrná známka horší než 4
4. Samostatná práce (referát/projekt)
Žák vypracuje referát/projekt dle zadání a je hodnocen uspěl/neuspěl.
5. Docházka:
Žák uspěl, pokud má min. 75% docházku do vyučování, přičemž zbývajících 25 % může tvořit pouze omluvená absence (např. nemoc, návštěva lékaře).
--------------------------------------------------------------------------------------
Celkově žák uspěl, pokud uspěl ve všech pěti kritériích současně.
M. Kaplanová a kolektiv: Moderní polygrafie. 3. vyd., SPP, Praha, 2012, ISBN 978-80-254-4230-2
R. Blahák, P. Pop: Realizace tiskovin. 1. vyd., Nakladatelství grafické školy, Praha, 2018, ISBN 978-80-86824-18-5
V. Beran a kol.: Typografický manuál. 8. vyd., Kafka Design, Praha, 2016
Odborný tisk: Svět tisku, Noviny pro grafický průmysl
Doporučené rozvržení hodin:
teoretické vyučování – 10 hodin
praktické vyučování – 6 hodin
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ivo Šabata. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.