Detail modulu Mléko, mléčné výrobky a vejce

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Mléko, mléčné výrobky a vejce

Kód modulu

29-m-2/AF59

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

E (dvouleté, EQF úroveň 2)

H (EQF úroveň 3)

Skupiny oborů

29 - Potravinářství a potravinářská chemie

65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus

66 - Obchod

Komplexní úloha

Vejce

Mléko a zakysané mléčné výrobky

Příprava šlehačky na zdobení cukrářských polotovarů

Obory vzdělání - poznámky

29-51-E/01 Potravinářská výroba

29-51-E/02 Potravinářské práce

29-53-H/01 Pekař

29-54-H/01 Cukrář

65-51-E/01 Stravovací a ubytovací služby

65-51-H/01 Kuchař – číšník

66-51-H/01 Prodavač

Délka modulu (počet hodin)

16

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Základní znalosti živin.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Žáci poznají význam, složení a jakost mléka a mléčných výrobků. Seznámí se s mlékárenským ošetřením mléka a kuchyňským ošetřením mléka. Poznají jednotlivé druhy mléka podle úpravy, původu a zpracování. Naučí se rozlišovat jednotlivé mléčné výrobky – mléčné nápoje, jogurty, tvarohy, sýry, másla. Poznají jejich přípravu, druhy, použití a význam v lidské výživě.

Žáci pochopí význam vajec ve výživě, naučí se jejich složení, jakost, druhy, stravitelnost, konzervování, skladování a používání.

Žák po ukončení modulu bude připraven využívat poznatky k dané problematice mléko a mléčné výrobky, vejce. Dokáže uplatnit jejich použití při výrobě a vysvětlit jejich využití ve výrobě daných produktů oboru.

 

Očekávané výsledky učení

V RVP pro obor vzdělání 29-51-E/01 Potravinářská výroba a 29-51-E/01 Potravinářské práce jsou uvedeny výsledky vzdělávání vztahující se k modulu:

  • popíše vlastnosti, způsoby skladování, význam a využití surovin rostlinného a živočišného původu;
  • u vybraných surovin a potravin popíše způsoby úpravy (např. kakaa, mléka, smetany) a vysvětlí princip výroby (např. mouky, cukru, škrobu, čokolády, ovocných výrobků, tuků, sýrů, vajec);
  • provádí senzorické hodnocení surovin a vyjmenuje faktory ovlivňující jejich jakost;
  • vyjmenuje zásady skladování různých druhů potravinářských surovin;
  • vysvětlí způsoby přípravy surovin pro technologické zpracování

Žák:

  • Uvede charakteristiku mléka, jeho složení a určí jakostní znaky mléka
  • Vysvětlí mlékárenské a kuchyňské ošetření mléka
  • Uvede druhy mléka podle úpravy, původu a zpracování
  • Vyjmenuje mlékárenské výrobky a uvede u nich druh, výrobu, použití, význam, doplní význam mléčných výrobků pro výživu jednotlivých věkových skupin
  • Definuje skladování mléka a mléčných výrobků
  • Popíše vady mléka a mléčných výrobků
  • Uvede charakteristiku vajec, význam vajec v lidské stravě, složení vajec, vymezí jakostní znaky vajec
  • Vyjmenuje základní druhy vajec
  • Určí na obalovém materiálu základní popis vajec
  • Charakterizuje stravitelnost vajec
  • Vyjmenuje způsoby konzervace vajec
  • Popíše skladovací podmínky vajec
  • Vymezí základní použití vajec
  • Charakterizuje vaječné výrobky – melanž, vaječná hmota sušená, zmrazená a kombinované vaječné výrobky
  • Popíše vady u vajec, vyjmenuje možné nákazy z vajec

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Význam, složení a druhy mléka

  • Pojem mléka jako základní suroviny
  • Druhy mléka pro zpracování

Ošetření mléka

Jakost mléka

Druhy mléka:

  • podle původu
  • podle úpravy v mlékárnách
  • podle průmyslového zpracování

Mléčné nápoje – druhy

Mléčné výrobky

  • Jogurty – druhy
  • Tvaroh
  • Sýry
  • Máslo

Vejce

  • Charakteristika suroviny
  • Význam, složení a jakost vajec
  • Druhy vajec
  • Stravitelnost, konzervování, skladování a použití vajec
  • Vaječné výrobky:
  • Vady vajec
  • Nákazy z vajec

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní:

  • Monologické metody – popis, vysvětlování, výklad
  • Dialogické metody – rozhovor, diskuse
  • Metody práce s učebnicí, s odbornou literaturou či časopisem, s knihou, s internetem

Metody názorně demonstrační:

  • Smyslové rozlišování druhů mlék
  • Sledování odborných videí
  • Připravená Power Pointová prezentace
  • Obraz složení vajec
  • Sledování etiket výrobků

Učební činnosti žáků

Žáci v rámci teoretické výuky:

  • Charakterizují mléko jako základní surovinu a uvedou jeho složení.
  • Rozlišují jakostní znaky mléka.
  • Popisují činitele, na kterých jakost mléka závisí.
  • Určují rozdíl v mlékárenském a kuchyňském ošetření mléka.
  • Rozlišují druhy mléka podle původu, podle úpravy v mlékárnách, podle průmyslového zpracování.
  • Seznamují se s jednotlivými mléčnými výrobky: smetanou, podmáslím, acidofilním mlékem, jogurtovým mlékem, bílou kávou, kakaovými nápoji, mléčnými koktejly.
  • Poznávají výrobu a druhy jogurtů.
  • Poznávají výrobu tvarohu a význam tvarohu ve výživě.
  • Vyjmenují druhy tvarohu podle druhu mléka, kyselosti mléka, tučnosti mléka a vylisování.
  • Určují další využití tvarohu ve svém oboru.
  • Seznamují se s výrobou sýrů.
  • Poznávají základní skupiny druhů sýrů a jejich zástupců.
  • Uvádí zásady skladování mléčných výrobků.
  • Seznamují se s výrobou másla.
  • Poznávají máslo z hlediska jeho: složení, jakosti, druhů a zásad skladování.
  • Seznamují se s charakteristikou vajec, jejich významem v lidské výživě, složením, druhy a jakostními znaky
  • Poznávají konzervování, skladování a použití vajec v kuchyni
  • Rozlišují základní vaječné výrobky – melanž, sušené a zmrazené vaječné hmoty a kombinované výrobky
  • Poznávají vady vajec a možné nákazy z vajec
  • Čtou s porozuměním údaje na etiketě všech výše uvedených výrobků

Zařazení do učebního plánu, ročník

Doporučuje se modul zařadit do výuky 1. ročníku.

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

  • Písemné ověřování znalostí – testem, písemnou prací, kvízem.
  • Ústní ověření znalostí – dotazováním, doplňováním, ověřováním.
  • Samostatná práce žáků: referát, seminární práce, projekt – náročnost přiměřit druhu vyučovacího oboru – E, H.

Ověřování znalostí žáků probíhá ústně nebo písemně v rámci teoretické výuky ve vyučovacím předmětu.

Hodnoceno je využívání odborné terminologie, odborná správnost odpovědí a schopnost aplikace naučené teoretické části v praktickém vyučování na konkrétních příkladech využití v praxi.

Kritéria hodnocení

  • Charakterizovat pojem mléko
  • Uvést složení mléka
  • Určit jakostní znaky mléka
  • Popsat základní činitele podílející se na jakosti mléka
  • Vysvětlit mlékárenské ošetření mléka
  • Popsat kuchyňské ošetření mléka
  • Vyjmenovat druhy mléka podle druhu zvířat
  • Uvést druhy mlék podle průmyslového zpracování
  • Vyjmenovat jednotlivé mléčné výrobky
  • Uvést druhy mléčných nápojů
  • Popsat výrobu jogurtu
  • Uvést druhy jogurtů
  • Charakterizovat tvaroh jako mléčný výrobek
  • Určit význam tvarohu v lidské výživě
  • Vyjmenovat druhy tvarohů podle jednotlivých znaků
  • Vysvětlit použití tvarohu v potravinářské výrobě
  • Charakterizovat sýry
  • Uvést význam sýrů ve výživě
  • Vyjmenovat druhy sýrů
  • Uvést použití sýrů v potravinářské výrobě
  • Určit zásady skladování sýrů
  • Popsat získávání másla
  • Určit stravitelnost másla
  • Vysvětlit vhodnost sýrů pro děti a nemocné
  • Uvést složení másla
  • Popsat jakostní znaky másla
  • Na vzorku určit hlavní vady másla
  • Vyjmenovat základní druhy másla
  • Uvést zásady skladování másla
  • Uvést použití másla ve svém oboru
  • Charakterizovat význam mléka a mléčných výrobků v každodenní stravě
  • Uvést vhodné využití mléka a mléčných výrobků do připravovaných pokrmů
  • Charakterizovat vejce jako základní potravinu
  • Uvést význam vajec jako základní potraviny živočišného původu
  • Popsat složení vajec
  • Uvést jakost vajec
  • Vyjmenovat tržní druhy vajec
  • Popsat stravitelnost vajec
  • Charakterizovat jednotlivé způsoby konzervování vajec
  • Uvést zásady skladování vajec
  • Vyjmenovat použití vajec ve svém oboru
  • Charakterizovat jednotlivé vaječné výrobky – melanže a sušené a mrazené vaječné hmoty, kombinované vaječné výrobky
  • Uvést vady vajec
  • Popsat možné nákazy z vajec – salmonelóza aj.
  • Popsat obalový materiál, vysvětlit údaje na etiketě

Pro zvládnutí učiva je třeba alespoň 50% správných odpovědí. U žáků se speciálními vzdělávacími potřebami vycházet z Doporučení Pedagogicko-psychologické poradny nebo Speciálně pedagogického centra.

Doporučená literatura

ALTERA Jiří, ALTEROVÁ Libuše. Technologie potravinář

ŠEBELOVÁ Marie. Potraviny a výživa

SEMRÁDOVÁ Hana,  MĚSÍČKOVÁ Věra. Technologie cukrářské práce

Poznámky

Uvedené poznatky bude žák připraven využívat v praktických činnostech.

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Eva Štrosnerová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné