VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Základy pracovního práva
Kód modulu
66-m-4/AF70
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
66 - Obchod
63 - Ekonomika a administrativa
64 - Podnikání v oborech, odvětví
Komplexní úloha
Základy pracovního práva
Obory vzdělání - poznámky
- 66-41-L/01 Obchodník
- 64-41-L/51 Podnikání
- 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání
- 63-41-M/01 Obchodní akademie
Délka modulu (počet hodin)
16
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Základní terminologie – práce, pracovní síla, trh práce
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Tento modul přispívá k aktivnímu přístupu žáků ke své odborné profesní kariéře. Žáci se budou po absolvování tohoto modulu orientovat v pravidlech pracovněprávních vztahů a budou tak lépe připraveni na výběr svého zaměstnání. Modul posílí vědomí nutnosti dodržování zákona v pracovněprávní oblasti.
Očekávané výsledky učení
Výsledky učení ve vazbě na RVP
- orientuje se v zákonné úpravě pracovního poměru
Žák:
- orientuje se v pracovněprávních vztazích
- diskutuje o pracovních podmínkách
- vysvětlí význam péče o zaměstnance
- popíše úlohu inspektorátů práce a odborů
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Pracovněprávní vztahy
- Pracovní podmínky
- Péče o zaměstnance
- Inspektoráty práce, odbory
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (vysvětlování, popis, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetem
Metody praktické:
- aplikace teoretické poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s vyučujícím
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- zpracované zadání prezentuje před třídou a vyučujícím
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Orientuje se v pracovněprávních vztazích
- vysvětlí pojem pracovněprávní vztahy
- jednotlivé prvky pracovněprávních vztahů vyhledává v Zákoníku práce
- jmenuje způsoby vzniku pracovního poměru
- definuje pracovní smlouvu a jmenuje její povinné náležitosti
- vysvětlí význam zkušební doby a konkurenční doložky
- jmenuje a rozlišuje jednotlivé způsoby zániku pracovního poměru
- rozlišuje DPP a DPČ
- Diskutuje o pracovních podmínkách
- žáci diskutují o BOZP, pracovní době, dovolené, změnách pracovního poměru, odborném rozvoji zaměstnanců
- charakterizuje rizikovou práci ve vztahu k pracovnímu úrazu a nemoci z povolání
- Vysvětlí význam péče o zaměstnance
- vyjmenuje a vysvětlí příklady benefitů
- Popíše úlohu inspektorátů práce a odborů
- vyhledá příslušný inspektorát práce podle místa bydliště
- uvede příklad možného podnětu ke kontrole a stručně popíše součinnost zaměstnance při řešení podnětu.
- charakterizuje kolektivní smlouvu
Zařazení do učebního plánu, ročník
Pro všechny uvedené obory: 2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení: znalosti a jejich aplikace se ověří formou otevřených otázek s tématy:
- pracovněprávní vztahy – 10 otázek
- pracovní podmínky – 10 otázek
- péče o zaměstnance, inspektoráty práce, odbory – 5 otázek
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení: žák získá maximálně 100 bodů, s ohledem na konkrétní témata:
- pracovněprávní vztahy – maximálně 40 bodů
- pracovní podmínky – 40 bodů
- péče o zaměstnance, inspektoráty práce, odbory – 20 bodů
Žák uspěl při dosažení alespoň 50 bodů.
Žák modul nesplní v případě nedosažení požadovaných minimálních bodových hranic.
U písemného zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku.
Podmínkou splnění modulu je účast ve výši 10 hodin.
Doporučená literatura
BUČKOVÁ, Veronika, Alena FABIČOVICOVÁ a Monika NOVÁKOVÁ. Ekonomika pro střední školy - úvod. Brno: Didaktis, c2013. ISBN 978-80-7358-203-6.
ČISTÁ, Lydia. Ekonomika pro střední odborná učiliště a veřejnost. Praha: Fortuna, 2007. ISBN 978-80-7373-017-8.
ROUČKOVÁ, Dana. Zákoník práce 2018: se stručným souhrnným komentářem k jednotlivým oblastem právní úpravy, s některými nejnovějšími judikáty Ústavního soudu a Nejvyššího soudu, včetně změn účinných od 1. 2. a 1. 6. 2018. 14. aktualizované vydání. Olomouc: Anag, 2018. Práce, mzdy, pojištění. ISBN 978-80-7554-112-3.
Poznámky
Učivo nutno neustále aktualizovat vzhledem k měnící se zákonné úpravě odměňování za práci
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimíra Stěhulová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.