Detail modulu Základy pracovního práva

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Základy pracovního práva

Kód modulu

66-m-4/AF70

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

L0 (EQF úroveň 4)

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

66 - Obchod

63 - Ekonomika a administrativa

64 - Podnikání v oborech, odvětví

Komplexní úloha

Základy pracovního práva

Obory vzdělání - poznámky

  • 66-41-L/01 Obchodník
  • 64-41-L/51 Podnikání
  • 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání
  • 63-41-M/01 Obchodní akademie

Délka modulu (počet hodin)

16

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Základní terminologie – práce, pracovní síla, trh práce

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Tento modul přispívá k aktivnímu přístupu žáků ke své odborné profesní kariéře. Žáci se budou po absolvování tohoto modulu orientovat v pravidlech pracovněprávních vztahů a budou tak lépe připraveni na výběr svého zaměstnání. Modul posílí vědomí nutnosti dodržování zákona v pracovněprávní oblasti.

Očekávané výsledky učení

Výsledky učení ve vazbě na RVP

  • orientuje se v zákonné úpravě pracovního poměru

Žák:

  1. orientuje se v pracovněprávních vztazích
  2. diskutuje o pracovních podmínkách
  3. vysvětlí význam péče o zaměstnance
  4. popíše úlohu inspektorátů práce a odborů

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Pracovněprávní vztahy
  • Pracovní podmínky
  • Péče o zaměstnance
  • Inspektoráty práce, odbory

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky

Metody slovní:

  • monologické metody (vysvětlování, popis, výklad)
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse)
  • metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetem

Metody praktické:

  • aplikace teoretické poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
     

Učební činnosti

Žák:

  • pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího
  • při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
  • vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
  • konzultuje danou problematiku s vyučujícím
  • aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
  • odhaluje případnou chybovost a provede opravu
  • zpracované zadání prezentuje před třídou a vyučujícím

Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:

  1. Orientuje se v pracovněprávních vztazích
    • vysvětlí pojem pracovněprávní vztahy
    • jednotlivé prvky pracovněprávních vztahů vyhledává v Zákoníku práce
    • jmenuje způsoby vzniku pracovního poměru
    • definuje pracovní smlouvu a jmenuje její povinné náležitosti
    • vysvětlí význam zkušební doby a konkurenční doložky
    • jmenuje a rozlišuje jednotlivé způsoby zániku pracovního poměru
    • rozlišuje DPP a DPČ
  2. Diskutuje o pracovních podmínkách
    • žáci diskutují o BOZP, pracovní době, dovolené, změnách pracovního poměru, odborném rozvoji zaměstnanců
    • charakterizuje rizikovou práci ve vztahu k pracovnímu úrazu a nemoci z povolání
  3. Vysvětlí význam péče o zaměstnance
    • vyjmenuje a vysvětlí příklady benefitů
  4. Popíše úlohu inspektorátů práce a odborů
    • vyhledá příslušný inspektorát práce podle místa bydliště
    • uvede příklad možného podnětu ke kontrole a stručně popíše součinnost zaměstnance při řešení podnětu.
    • charakterizuje kolektivní smlouvu

Zařazení do učebního plánu, ročník

Pro všechny uvedené obory: 2. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemné zkoušení: znalosti a jejich aplikace se ověří formou otevřených otázek s tématy:

  • pracovněprávní vztahy – 10 otázek
  • pracovní podmínky – 10 otázek
  • péče o zaměstnance, inspektoráty práce, odbory – 5 otázek

Kritéria hodnocení

Písemné zkoušení: žák získá maximálně 100 bodů, s ohledem na konkrétní témata:

  • pracovněprávní vztahy – maximálně 40 bodů
  • pracovní podmínky – 40 bodů
  • péče o zaměstnance, inspektoráty práce, odbory – 20 bodů

Žák uspěl při dosažení alespoň 50 bodů.

Žák modul nesplní v případě nedosažení požadovaných minimálních bodových hranic.

U písemného zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku.

Podmínkou splnění modulu je účast ve výši 10 hodin.

Doporučená literatura

BUČKOVÁ, Veronika, Alena FABIČOVICOVÁ a Monika NOVÁKOVÁ. Ekonomika pro střední školy - úvod. Brno: Didaktis, c2013. ISBN 978-80-7358-203-6.

ČISTÁ, Lydia. Ekonomika pro střední odborná učiliště a veřejnost. Praha: Fortuna, 2007. ISBN 978-80-7373-017-8.

ROUČKOVÁ, Dana. Zákoník práce 2018: se stručným souhrnným komentářem k jednotlivým oblastem právní úpravy, s některými nejnovějšími judikáty Ústavního soudu a Nejvyššího soudu, včetně změn účinných od 1. 2. a 1. 6. 2018. 14. aktualizované vydání. Olomouc: Anag, 2018. Práce, mzdy, pojištění. ISBN 978-80-7554-112-3.

Poznámky

Učivo nutno neustále aktualizovat vzhledem k měnící se zákonné úpravě odměňování za práci

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimíra Stěhulová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné