VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Základní manažerské funkce
Kód modulu
66-m-3/AF69
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
66 - Obchod
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 66-51-H/01 Prodavač
- 66-41-L/01 Obchodník
- 66-52-H/01 Aranžér
- 66-53-H/01 Operátor skladování
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Základní ekonomická terminologie
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Žák získá podrobnější přehled o managementu jako o samostatné disciplíně, současně o základních manažerských funkcích. Samostatně bude schopen definovat pojem manažerské funkce a kategorizovat je.
Očekávané výsledky učení
Výsledky učení ve vazbě na RVP
- vysvětlí význam a funkce managementu
Žák:
- vysvětlí význam a funkce managementu
- charakterizuje manažerské funkce
- aplikuje teoretické znalosti na praktická zadání
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Management
- Manažerské funkce
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s vyučujícím
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- zpracované zadání prezentuje před třídou a vyučujícím
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Vysvětlí význam a funkce managementu
- definuje základní terminologii spojenou s managementem
- pracuje s literaturou řešící management na obecné úrovni a manažerské funkce
- vysvětlí důvody aplikace managementu do pracovního prostředí
- Charakterizuje manažerské funkce
- charakterizuje pojem manažerské funkce
- objasní úlohu manažera v organizaci
- pojmenuje a charakterizuje jednotlivé manažerské funkce
- objasní důležitost manažerských rolí v organizaci
- Aplikuje teoretické znalosti na praktická zadání
- zvolí si konkrétní manažerskou funkci a na zadání demonstruje vlastní postoje
- popíše a vysvětlí jednotlivé kroky řešení zadání
- navrhuje vlastní řešení
- konzultuje nejasnosti se spolužáky či vyučujícím
- konkrétní příklady řeší samostatně nebo ve skupině žáků
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení se bude skládat z teoretické a praktické části. V teoretické části se znalosti ověří formou otevřených otázek s tématy:
- podstata managementu
- manažer
- úloha manažerských funkcí v současném pracovním prostředí
Praktický příklad bude obsahovat 5 úloh zaměřených na manažerské funkce, které budou vyžadovat:
- formulaci a základní charakteristiku osoby manažera
- klasifikaci manažerských funkcí a jejich popis
- návrh vlastního řešení zadání
- vyhodnocení vlastního řešení
Ústní zkoušení: žák prezentuje získané znalosti formou aplikace na konkrétních příkladech
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení:
- teoretická část: žák získá maximálně 20 bodů, uspěl při dosažení minimálně 6 bodů.
- praktická část: žák získá maximálně 40 bodů, uspěl při dosažení minimálně 25 bodů. Hodnocení může být realizováno na základě těchto oblastí:
- zpracování manažerské funkce
- realizace úlohy odpovídající manažerské funkci
- vlastní návrhy na efektivní řešení zadaného příkladu
- obhajoba řešeného zadání
Ústní zkoušení: žák dostane tři otázky, uspěl při zodpovězení 1/3.
Žák modul nesplní v případě nedosažení požadovaných minimálních bodových hranic.
U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku. Podmínkou je účast na modulu ve výši 80 %.
Doporučená literatura
KYNCLOVÁ, Jaroslava, KARÁSKOVÁ, Eva. Marketing a management. 1. vydání. Fortuna, 2009. ISBN 978-80-773-061-1.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marcela Prausová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.