Detail modulu Základní manažerské funkce

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Základní manažerské funkce

Kód modulu

66-m-3/AF69

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

66 - Obchod

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

  • 66-51-H/01 Prodavač
  • 66-41-L/01 Obchodník
  • 66-52-H/01 Aranžér
  • 66-53-H/01 Operátor skladování

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Základní ekonomická terminologie

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Žák získá podrobnější přehled o managementu jako o samostatné disciplíně, současně o základních manažerských funkcích. Samostatně bude schopen definovat pojem manažerské funkce a kategorizovat je.

Očekávané výsledky učení

Výsledky učení ve vazbě na RVP

  • vysvětlí význam a funkce managementu

Žák:

  • vysvětlí význam a funkce managementu
  • charakterizuje manažerské funkce
  • aplikuje teoretické znalosti na praktická zadání

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Management
  • Manažerské funkce

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse)
  • metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem

Metody praktické:

  • aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele

Učební činnosti

Žák:

  • pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího
  • při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
  • vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
  • konzultuje danou problematiku s vyučujícím
  • aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
  • odhaluje případnou chybovost a provede opravu
  • zpracované zadání prezentuje před třídou a vyučujícím

Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:

  1. Vysvětlí význam a funkce managementu
    • definuje základní terminologii spojenou s managementem
    • pracuje s literaturou řešící management na obecné úrovni a manažerské funkce
    • vysvětlí důvody aplikace managementu do pracovního prostředí
  2. Charakterizuje manažerské funkce
    • charakterizuje pojem manažerské funkce
    • objasní úlohu manažera v organizaci
    • pojmenuje a charakterizuje jednotlivé manažerské funkce
    • objasní důležitost manažerských rolí v organizaci
  3. Aplikuje teoretické znalosti na praktická zadání
    • zvolí si konkrétní manažerskou funkci a na zadání demonstruje vlastní postoje
    • popíše a vysvětlí jednotlivé kroky řešení zadání
    • navrhuje vlastní řešení
    • konzultuje nejasnosti se spolužáky či vyučujícím
    • konkrétní příklady řeší samostatně nebo ve skupině žáků

Zařazení do učebního plánu, ročník

  • 66-51-H/01 Prodavač

3. ročník

  • 66-41-L/01 Obchodník

1. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemné zkoušení se bude skládat z teoretické a praktické části. V teoretické části se znalosti ověří formou otevřených otázek s tématy:

  • podstata managementu
  • manažer
  • úloha manažerských funkcí v současném pracovním prostředí

Praktický příklad bude obsahovat 5 úloh zaměřených na manažerské funkce, které budou vyžadovat:

  • formulaci a základní charakteristiku osoby manažera
  • klasifikaci manažerských funkcí a jejich popis
  • návrh vlastního řešení zadání
  • vyhodnocení vlastního řešení

Ústní zkoušení: žák prezentuje získané znalosti formou aplikace na konkrétních příkladech

Kritéria hodnocení

Písemné zkoušení:

  1. teoretická část: žák získá maximálně 20 bodů, uspěl při dosažení minimálně 6 bodů.
  2. praktická část: žák získá maximálně 40 bodů, uspěl při dosažení minimálně 25 bodů. Hodnocení může být realizováno na základě těchto oblastí:
    • zpracování manažerské funkce
    • realizace úlohy odpovídající manažerské funkci
    • vlastní návrhy na efektivní řešení zadaného příkladu
    • obhajoba řešeného zadání

Ústní zkoušení: žák dostane tři otázky, uspěl při zodpovězení 1/3.

Žák modul nesplní v případě nedosažení požadovaných minimálních bodových hranic.

U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku. Podmínkou je účast na modulu ve výši 80 %.

Doporučená literatura

KYNCLOVÁ, Jaroslava, KARÁSKOVÁ, Eva. Marketing a management. 1. vydání. Fortuna, 2009. ISBN 978-80-773-061-1.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marcela Prausová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné