VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Obchodní závod (podnik) a jeho činnosti
Kód modulu
66-m-4/AF68
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
66 - Obchod
Komplexní úloha
Obchodní závod a jeho činnosti
Obory vzdělání - poznámky
Délka modulu (počet hodin)
20
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Rozvíjí ekonomické myšlení žáků a zvyšuje jejich schopnost orientovat se v tržním prostředí. Poskytuje žákům odborné znalosti potřebné pro podnikatelskou činnost a připravuje je tak na samostatné podnikání. Vede žáky k odpovědnosti a samostatnosti.
Očekávané výsledky učení
Výsledky učení ve vazbě na RVP
- charakterizuje obchodní závod a jeho funkce
- orientuje se v členění obchodních závodů
- vysvětlí podmínky pro vznik a zánik obchodního závodu
- orientuje se v řízení a organizaci zásobování obchodního závodu
- provádí výpočty spojené s normováním zásob
Žák:
- popíše způsoby jednání jménem obchodního závodu
- vyjmenuje a charakterizuje činnosti obchodního závodu
- vyhodnotí produktivitu práce
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Obchodní závod (podnik)
- Činnosti obchodního závodu (podniku)
- Výpočty spojené s činností obchodního závodu
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s vyučujícím
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- zpracované zadání prezentuje před třídou a vyučujícím
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Charakterizuje obchodní závod a jeho funkce
- ve spolupráci s učitelem vysvětlí související pojmy – právní osobnost a ekonomická samostatnost
- na příkladu popíše význam obchodního závodu
- konzultuje s učitelem funkce obchodního závodu
- pracuje s právními předpisy, upravujícími oblast obchodního závodu
- Orientuje se v členění obchodních závodů
- na příkladu rozliší výrobní obchodní závody a závody poskytující služby
- rozdělí obchodní závody podle velikosti
- charakterizuje jednotlivé právní formy obchodních závodů
- Vysvětlí podmínky pro vznik a zánik obchodního závodu
- na příkladech vysvětlí rozdíl mezi vznikem a založením obchodního závodu
- vyjmenuje a vysvětlí povinnosti podnikatele spojené se zahájením podnikatelské činnosti
- samostatně nebo ve skupině žáků vyhledá na internetu příslušnou legislativu a pracuje s ní
- na konkrétních příkladech posoudí rozdíl mezi IČO a DIČ
- na příkladech vysvětlí rozdíl mezi zánikem a zrušením obchodního závodu
- vyjmenuje způsoby zrušení obchodního závodu
- Orientuje se v řízení a organizaci zásobování obchodního závodu
- vysvětlí řízení zásobování metodou ABC
- popíše metodu „JUST IN TIME“, její výhody a podmínky realizace
- Provádí výpočty, spojené s normováním zásob
- vysvětlí pojmy: běžná zásoba; minimální zásoba; technická a pojistná zásoba; maximální zásoba
- samostatně nebo ve skupině žáků vypočítá velikost normované zásoby
- výsledek obhájí před třídou a učitelem
- vysvětlí význam rychlosti obratu zásob
- Popíše způsoby jednání jménem obchodního závodu
- vysvětlí pojem „statutární orgán“
- jmenuje statutární orgány jednotlivých obchodních společností
- rozlišuje plnou moc a prokuru
- Vyjmenuje a charakterizuje činnosti obchodního závodu
- vysvětluje management jednak jako řídící činnost a jednak jako řídící organizační složku obchodního závodu
- s pomocí učitele při definování pojmu „marketing“ zdůrazní cíl uspokojení potřeb a přání zákazníků a zároveň co nejefektivnější způsob dosažení cílů obchodního závodu
- vysvětluje význam a obsah marketingového mixu
- vyjmenuje oblasti personální činnosti
- ve spolupráci s učitelem a ve skupině žáků předvede simulaci výběrového řízení
- rozlišuje obsah osobní evidence a obsah mzdové evidence zaměstnanců
- zdůrazní povinnost ochrany osobních údajů
- ve skupině žáků vyhledá na internetu hlavní principy „GDPR“ a příklady sankcí při jeho nedodržení
- vysvětlí, co je výroba
- ve skupině žáků a s pomocí učitele porovnává na příkladech řemeslnou a průmyslovou výrobu
- rozlišuje pojmy: „finance“ a „financování"
- uvádí konkrétní vlastní zdroje a cizí zdroje financování obchodního závodu
- rozlišuje krátkodobé a dlouhodobé cizí zdroje financování
- vysvětlí význam odbytu pro obchodní závod a ve skupině žáků jmenuje možnosti jeho zvýšení
- popisuje jednotlivé distribuční cesty (kanály)
- Vyhodnotí produktivitu práce
- ve spolupráci s učitelem určí v zadaném příkladu objem výkonů a množství vykonané práce
- vypočítá podíl objemu výkonů a množství vykonané práce
- ve skupině žáků vyjmenuje možnosti zvýšení produktivity práce v obchodě
Zařazení do učebního plánu, ročník
66-41-L/01 Obchodník, 1. ročník,
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení se bude skládat z teoretické a praktické části. V teoretické části se znalosti ověří formou otevřených i uzavřených otázek testem s tématy:
- charakteristika obchodního závodu
- členění obchodních závodů
- vytvoření obchodního závodu
- vyjmenování činností obchodního závodu a jejich stručná charakteristika
- zásobování obchodního závodu (metoda ABC, metoda JIT)
Praktický příklad bude obsahovat 3 příklady, které budou vyžadovat:
- výpočet normované zásoby
- výpočet produktivity práce
- výpočet potřebného počtu pracovníků
Ústní zkoušení: žák prezentuje získané znalosti formou aplikace na konkrétních příkladech
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení:
a) teoretická část: žák získá maximálně 100 bodů, uspěl při dosažení minimálně 40 bodů. Rozdělení bodového hodnocení:
- charakteristika obchodního závodu – maximálně 20 bodů
- členění obchodních závodů – maximálně 20 bodů
- vytvoření obchodního závodu – maximálně 20 bodů
- činnosti obchodního závodu – maximálně 20 bodů
- zásobování obchodního závodu (metoda ABC, metoda JIT) – maximálně 20 bodů
Hodnocení:
Výborný: 100–91 bodů
Chvalitebný: 90–80 bodů
Dobrý: 79–51 bodů
Dostatečný: 50–40 bodů
Nedostatečný: 39–0 bodů
b) praktická část: žák získá maximálně 30 bodů, uspěl při dosažení minimálně 10 bodů. Hodnocení může být realizováno na základě těchto oblastí:
- výpočet normované zásoby
- určení průměrné denní spotřeby
- určení minimální zásoby jako součtu pojistné a technické zásoby
- určení výše maximální zásoby jako součtu minimální a nejvyšší běžné zásoby
- výpočet průměru minimální a maximální zásoby
- výpočet produktivity práce
- stanovení objemu výkonů
- stanovení množství vykonané práce
- výpočet podílu objemu výkonů a množství vykonané práce
- výpočet plánovaného počtu pracovníků
- zohlednění hodinové náročnosti výroby a plánovaného ročního fondu pracovní doby
Ústní zkoušení: žák dostane tři otázky, uspěl při zodpovězení 1/3.
U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku. Podmínkou je účast na modulu 75 %.
Žák modul nesplní v případě nedosažení požadované minimální bodové hranice, tj. 50 bodů.
Doporučená literatura
ČISTÁ, Lydia. Ekonomika pro střední odborná učiliště a veřejnost. Praha: Fortuna, 2007. ISBN 978-80-7373-017-8.
BIŇOVEC, Karel. Přehled učiva k maturitě. 3., upr. vyd. Praha: Fortuna, 2012. ISBN 978-80-7373-105-2.
Nový občanský zákoník: zákon č. 89/2012 Sb. ze dne 3. února 2012. Praha: Ústav práva a právní vědy, 2014. Právo a management. ISBN 978-80-87974-01-8.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimíra Stěhulová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.