Detail modulu Obchodní závod (podnik) a jeho činnosti

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Obchodní závod (podnik) a jeho činnosti

Kód modulu

66-m-4/AF68

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

66 - Obchod

Komplexní úloha

Obchodní závod a jeho činnosti

Obory vzdělání - poznámky

  • 66-41-L/01 Obchodník

Délka modulu (počet hodin)

20

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Rozvíjí ekonomické myšlení žáků a zvyšuje jejich schopnost orientovat se v tržním prostředí. Poskytuje žákům odborné znalosti potřebné pro podnikatelskou činnost a připravuje je tak na samostatné podnikání. Vede žáky k odpovědnosti a samostatnosti.

Očekávané výsledky učení

Výsledky učení ve vazbě na RVP

  • charakterizuje obchodní závod a jeho funkce
  • orientuje se v členění obchodních závodů
  • vysvětlí podmínky pro vznik a zánik obchodního závodu
  • orientuje se v řízení a organizaci zásobování obchodního závodu
  • provádí výpočty spojené s normováním zásob

Žák:

  • popíše způsoby jednání jménem obchodního závodu
  • vyjmenuje a charakterizuje činnosti obchodního závodu
  • vyhodnotí produktivitu práce

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Obchodní závod (podnik)
  • Činnosti obchodního závodu (podniku)
  • Výpočty spojené s činností obchodního závodu

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse)
  • metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem

Metody praktické:

  • aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele

Učební činnosti

Žák:

  • pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího
  • při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
  • vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
  • konzultuje danou problematiku s vyučujícím
  • aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
  • odhaluje případnou chybovost a provede opravu
  • zpracované zadání prezentuje před třídou a vyučujícím

Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:

  1. Charakterizuje obchodní závod a jeho funkce
    • ve spolupráci s učitelem vysvětlí související pojmy – právní osobnost a ekonomická samostatnost
    • na příkladu popíše význam obchodního závodu
    • konzultuje s učitelem funkce obchodního závodu
    • pracuje s právními předpisy, upravujícími oblast obchodního závodu
  2. Orientuje se v členění obchodních závodů
    • na příkladu rozliší výrobní obchodní závody a závody poskytující služby
    • rozdělí obchodní závody podle velikosti
    • charakterizuje jednotlivé právní formy obchodních závodů
  3. Vysvětlí podmínky pro vznik a zánik obchodního závodu
    • na příkladech vysvětlí rozdíl mezi vznikem a založením obchodního závodu
    • vyjmenuje a vysvětlí povinnosti podnikatele spojené se zahájením podnikatelské činnosti
    • samostatně nebo ve skupině žáků vyhledá na internetu příslušnou legislativu a pracuje s ní
    • na konkrétních příkladech posoudí rozdíl mezi IČO a DIČ
    • na příkladech vysvětlí rozdíl mezi zánikem a zrušením obchodního závodu
    • vyjmenuje způsoby zrušení obchodního závodu
  4. Orientuje se v řízení a organizaci zásobování obchodního závodu
    • vysvětlí řízení zásobování metodou ABC
    • popíše metodu „JUST IN TIME“, její výhody a podmínky realizace
  5. Provádí výpočty, spojené s normováním zásob
    • vysvětlí pojmy: běžná zásoba; minimální zásoba; technická a pojistná zásoba; maximální zásoba
    • samostatně nebo ve skupině žáků vypočítá velikost normované zásoby
    • výsledek obhájí před třídou a učitelem
    • vysvětlí význam rychlosti obratu zásob
  6. Popíše způsoby jednání jménem obchodního závodu
    • vysvětlí pojem „statutární orgán“
    • jmenuje statutární orgány jednotlivých obchodních společností
    • rozlišuje plnou moc a prokuru
  7. Vyjmenuje a charakterizuje činnosti obchodního závodu
    • vysvětluje management jednak jako řídící činnost a jednak jako řídící organizační složku obchodního závodu
    • s pomocí učitele při definování pojmu „marketing“ zdůrazní cíl uspokojení potřeb a přání zákazníků a zároveň co nejefektivnější způsob dosažení cílů obchodního závodu
    • vysvětluje význam a obsah marketingového mixu
    • vyjmenuje oblasti personální činnosti
    • ve spolupráci s učitelem a ve skupině žáků předvede simulaci  výběrového řízení
    • rozlišuje obsah osobní evidence a obsah mzdové evidence zaměstnanců
    • zdůrazní povinnost ochrany osobních údajů
    • ve skupině žáků vyhledá na internetu hlavní principy „GDPR“ a příklady sankcí při jeho nedodržení
    • vysvětlí, co je výroba
    • ve skupině žáků a s pomocí učitele porovnává  na příkladech řemeslnou a průmyslovou výrobu
    • rozlišuje pojmy: „finance“ a „financování"
    • uvádí konkrétní vlastní zdroje a cizí zdroje financování obchodního závodu
    • rozlišuje krátkodobé a dlouhodobé cizí zdroje financování
    • vysvětlí význam odbytu pro obchodní závod a ve skupině žáků jmenuje možnosti jeho zvýšení
    • popisuje jednotlivé distribuční cesty (kanály)
  8. Vyhodnotí produktivitu práce
    • ve spolupráci s učitelem určí v zadaném příkladu objem výkonů a množství vykonané práce
    • vypočítá podíl objemu výkonů a množství vykonané práce
    • ve skupině žáků vyjmenuje možnosti zvýšení produktivity práce v obchodě

Zařazení do učebního plánu, ročník

66-41-L/01 Obchodník, 1. ročník,

 

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemné zkoušení se bude skládat z teoretické a praktické části. V teoretické části se znalosti ověří formou otevřených i uzavřených otázek testem s tématy:

  • charakteristika obchodního závodu
  • členění obchodních závodů
  • vytvoření obchodního závodu
  • vyjmenování činností obchodního závodu a jejich stručná charakteristika
  • zásobování obchodního závodu (metoda ABC, metoda JIT)

Praktický příklad bude obsahovat 3 příklady, které budou vyžadovat:

  • výpočet normované zásoby
  • výpočet produktivity práce
  • výpočet potřebného počtu pracovníků

Ústní zkoušení: žák prezentuje získané znalosti formou aplikace na konkrétních příkladech

Kritéria hodnocení

Písemné zkoušení:

a) teoretická část: žák získá maximálně 100 bodů, uspěl při dosažení minimálně 40 bodů. Rozdělení bodového hodnocení:

  • charakteristika obchodního závodu – maximálně 20 bodů
  • členění obchodních závodů – maximálně 20 bodů
  • vytvoření obchodního závodu – maximálně 20 bodů
  • činnosti obchodního závodu – maximálně 20 bodů
  • zásobování obchodního závodu (metoda ABC, metoda JIT) – maximálně 20 bodů

Hodnocení:

Výborný: 100–91 bodů

Chvalitebný: 90–80 bodů

Dobrý: 79–51 bodů

Dostatečný: 50–40 bodů

Nedostatečný: 39–0 bodů

b) praktická část: žák získá maximálně 30 bodů, uspěl při dosažení minimálně 10 bodů. Hodnocení může být realizováno na základě těchto oblastí:

  • výpočet normované zásoby
    • určení průměrné denní spotřeby
    • určení minimální zásoby jako součtu pojistné a technické zásoby
    • určení výše maximální zásoby jako součtu minimální a nejvyšší běžné zásoby
    • výpočet průměru minimální a maximální zásoby
  • výpočet produktivity práce
    • stanovení objemu výkonů
    • stanovení množství vykonané práce
    • výpočet podílu objemu výkonů a množství vykonané práce
  • výpočet plánovaného počtu pracovníků
    • zohlednění hodinové náročnosti výroby a plánovaného ročního fondu pracovní doby

Ústní zkoušení: žák dostane tři otázky, uspěl při zodpovězení 1/3.

U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku. Podmínkou je účast na modulu 75 %.

Žák modul nesplní v případě nedosažení požadované minimální bodové hranice, tj. 50 bodů.

Doporučená literatura

ČISTÁ, Lydia. Ekonomika pro střední odborná učiliště a veřejnost. Praha: Fortuna, 2007. ISBN 978-80-7373-017-8.

BIŇOVEC, Karel. Přehled učiva k maturitě. 3., upr. vyd. Praha: Fortuna, 2012. ISBN 978-80-7373-105-2.

Nový občanský zákoník: zákon č. 89/2012 Sb. ze dne 3. února 2012. Praha: Ústav práva a právní vědy, 2014. Právo a management. ISBN 978-80-87974-01-8.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimíra Stěhulová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné