VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Tvorba podsítí a VLSM.
Kód modulu
18-m-4/AF37
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
18 - Informatické obory
Komplexní úloha
Podsíťování metodou VLSM
Obory vzdělání - poznámky
18-20-M/01 – Informační technologie
Délka modulu (počet hodin)
32
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Úspěšné absolvování předmětů v 1. ročníku – základy HW, SW a ICT.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí žáků v oblasti tvorby podsítí v základních třídách IP adresace (subnetting), ve vytváření masek podsítí a využití metody VLSM jakožto metody pro tvorbu podsítí s proměnnou délkou masky.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- Popíše fungování sítě.
- Popíše fungování a výhody použití privátního a veřejného adresování IP.
- Definuje tvorbu podsítě.
- Navrhne postup vytváření podsítí.
- Vytvoří podsíť z adres třídy A.
- Vytvoří podsíť z adres třídy B.
- Vytvoří podsíť z adres třídy C.
- Vysvětlí a demonstruje použití masky podsítí.
- Vysvětlí beztřídní směrování mezi doménami (CIDR).
- Používá masky podsítí s proměnnou délkou (VLSM).
Modul rozvíjí následující kompetence:
- Navrhovat, realizovat a administrovat počítačové sítě.
- Navrhovat a realizovat počítačové sítě s ohledem na jejich předpokládané využití a s ohledem na zásady kybernetické bezpečnosti a ochrany osobních údajů;
- Konfigurovat síťové prvky;
- Administrovat počítačové sítě;
- Diagnostikovat chyby a problémy v síti a navrhovat možné opravy.
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Princip fungování datové sítě.
- Princip fungování, výhody i nevýhody privátního a veřejného adresování IP.
- Účel subnettingu - tvorba a význam podsítí.
- Tvorba podsítí z adres třídy A.
- Tvroba podsítí z adres třídy B.
- Tvorba podsítí z adres třídy C.
- Masky podsítí.
- Účel supernettingu - model CIDR.
- Masky podsítí s proměnnou délkou - VLSM.
- Diagnostika případných chyb a jejich následné odstranění.
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení:
- frontální vyučování
Učební činnosti:
- odborný výklad s prezentací
- tvorba podsítí z adres třídy A, B i C
- výpočet masky podsítě
- určení masky podsítě dle metody CIDR
- určení masky podsítě dle metody VLSM
- vlastní činnost žáků při studiu doporučené odborné literatury a studijních materiálů
Zařazení do učebního plánu, ročník
Výuka probíhá ve vyučovacích předmětech Datové sítě nebo Počítačové sítě. Doporučuje se vyučovat ve druhém ročníku.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Způsob ověřování dosažených výsledků je rozdělen na dvě části, a to na část teoretickou a na část praktickou:
Teoretický test - písemný:
- Fungování a princip datové sítě.
- Princip veřejného a privátního adresování IP: způsoby a možnosti.
- Význam podsítí.
- Význam metod pro tvorbu a výpočet podsítí.
Praktický test - simulační prostředí pro tvorbu podsítě v dané třídě IP ades:
- Tvorba podsítí z adres třídy A.
- Tvorba podsítí z adres třídy B.
- Tvroba podsítí z adres třídy C.
- Výpočet podsítě dle metody VLSM.
- Hodnoty CIDR.
Kritéria hodnocení
Celkové hodnocení odráží výsledek teoretického testu a praktického příkladu na základě váženého průměru, kdy teoretický test má váhu 40% a zadání praktického příkladu má váhu 60%.
Teoretický test - písmený se skládá z okruhů. Žák musí splnit test minimálně na 40%:
- Fungování a princip datové sítě.
- Princip veřejného a privátního adresování IP: způsoby a možnosti.
- Význam podsítí.
- Význam metod pro tvorbu a výpočet podsítí.
Praktický příklad - simulační prostředí pro tvorbu podsítě v dané třídě IP adres se skládá z okruhů. Žák musí splnit každé kritérium alespoň na 30%:
- Tvorba podsítí z adres třídy A.
- Tvorba podsítí z adres třídy B.
- Tvroba podsítí z adres třídy C.
- Výpočet podsítě dle metody VLSM.
- Hodnoty CIDR.
Doporučená literatura
LAMMLE, Todd. Cisco Certified Network Associate. Computer Press. Brno. ISBN 978-80-251-2359-1. 2014.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Kaněrová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.