VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Národní hospodářství, inflace, nezaměstnanost a hospodářská politika
Kód modulu
66-m-4/AA41
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
66 - Obchod
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
66-41-L/01 Obchodník
64-41-L/51 Podnikání
63-41-M/01 Ekonomika a podnikání
63-41-M/01 Obchodní akademie
Délka modulu (počet hodin)
16
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Žák získá informace o makroekonomických tématech, která se zabývají národním hospodářstvím, inflací, nezaměstnaností a hospodářskou politikou. Získané informace uplatní ve svém podnikatelském, občanském rozhodování a jednání.
Očekávané výsledky učení
Výsledky učení ve vazbě na RVP:
- vysvětlí pojem NH a jeho členění
- charakterizuje jednotlivé národohospodářské ukazatele
- vysvětlí podstatu inflace a popíše její příčiny a důsledky na finanční situaci obyvatel
- jmenuje cíle hospodářské politiky
Žák:
- vypočte míru nezaměstnanosti
- vysvětlí pojem hospodářská politika
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Národní hospodářství
- Inflace
- Nezaměstnanost
- Hospodářská politika
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (vysvětlování, popis, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetem
Metody praktické:
aplikace teoretické poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti:
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s vyučujícím
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- zpracované zadání prezentuje před třídou a vyučujícím
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
1) Vysvětlí pojem NH a jeho členění
- zařadí jednotlivé ekonomické činnosti do správného sektoru NH
- vyjmenuje faktory ovlivňující úroveň NH
- popíše koloběh statků a služeb, práce a peněz mezi jednotlivými subjekty NH
- charakterizuje jednotlivé fáze hospodářského cyklu
2) Charakterizuje jednotlivé národohospodářské ukazatele
- na příkladu ukáže ukazatele úrovně NH a vysvětlí jejich význam
- porovná pomocí ukazatelů úroveň ekonomiky různých států
3) Vysvětlí podstatu inflace a popíše její příčiny a důsledky
- uvede aktuální výši inflace v ČR
- ve spolupráci s vyučujícím rozliší druhy inflace podle její výše a podle příčiny
- na konkrétním příkladu vysvětlí, jak inflace souvisí se spotřebním košem průměrné české domácnosti
- samostatně provede výpočet inflace a svůj výsledek obhájí před třídou
- na konkrétních příkladech rozliší pojmy inflace a deflace
4) Vysvětlí druhy a příčiny nezaměstnanosti a vypočte míru nezaměstnanosti
- vyjmenuje příčiny a druhy nezaměstnanosti
- vyvodí důsledky nezaměstnanosti pro obyvatele i pro stát
- na příslušných webových stránkách zjistí aktuální stav nezaměstnanosti
- ve spolupráci s vyučujícím popíše a vysvětlí možnost pomoci nezaměstnaným ze strany státu a zdůrazní roli Úřadu práce
- na internetu vyhledá nabídky práce
5) Charakterizuje druhy hospodářské politiky a vysvětlí souvislost magického čtyřúhelníku
- vysvětlí pojem hospodářská politika
- sleduje výklad vyučujícího a pracuje s textem, prezentací
- vyjmenuje a charakterizuje druhy hospodářské politiky a její nositele
- charakterizuje cíle hospodářské politiky a na jejich základě vysvětlí souvislost magického čtyřúhelníku a úspěšnosti hospodářské politiky
- prezentuje své výroky před třídou a vyučujícím
- učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
- učitel přizpůsobuje tempo žákům a zodpovídá na jejich dotazy
Zařazení do učebního plánu, ročník
66-41-L/01 Obchodník - 1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení: znalosti a jejich aplikace se ověří formou otevřených otázek s tématy:
- národní hospodářství – 10 otázek
- inflace – 5 otázek
- nezaměstnanost – 5 otázek
- hospodářská politika – 5 otázek
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení: žák získá maximálně 100 bodů, s ohledem na konkrétní témata:
- národní hospodářství – maximálně 40 bodů
- inflace – maximálně 20 bodů
- nezaměstnanost – maximálně 20 bodů
- hospodářská politika – maximálně 20 bodů
U písemného zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace teoretických znalostí do praktických příkladů, samostatnost.
Žák uspěl při dosažení alespoň 50 bodů z celkového počtu bodů, další podmínkou je minimální účast ve výši 10 hodin.
Žák modul nesplní v případě nedosažení požadované minimální bodové hranice, tj. 50 bodů.
Doporučená literatura
BUČKOVÁ, Veronika, Alena FABIČOVICOVÁ a Monika NOVÁKOVÁ. Ekonomika pro střední školy - úvod. Brno: Didaktis, c2013. ISBN 978-80-7358-203-6.
BIŇOVEC, Karel. Přehled učiva k maturitní zkoušce z ekonomiky. Praha: Fortuna, 2004. ISBN 80-7168-747-2.
PALYZOVÁ, Martina a Romana LEŠENAROVÁ. Ekonomika 3 pro střední a vyšší hotelové školy. Praha: Fortuna, 2004. ISBN 80-7168-897-5.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimíra Stěhulová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.