VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
CAD 2 – výkresy dílů
Kód modulu
23-m-3/AF31
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Komplexní úloha
CAD 2 – výkresy dílů
Tvorba 2D a 3D konstrukční dokumentace
CAD 1 - prvky
Profesní kvalifikace
Obory vzdělání - poznámky
23-51-H/01 Strojní mechanik
23-56-H/01 Obráběč kovů
23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení
23-45-L/01 Mechanik seřizovač
23-41-M/01 Strojírenství
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Úspěšné absolvování a ukončení 1. a 2. ročníku oboru vzdělání
- 23-51-H/01 Strojní mechanik, nebo
- 23-56-H/01 Obráběč kovů, nebo
- 23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení, nebo
- 23-45-L/01 Mechanik seřizovač, nebo
- 23-41-M/01 Strojírenství,
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je zvládnutí techniky tvorby technických výkresů dílů pomocí CAD systému.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- orientuje se v ovládání počítačového programu
- určí postup práce v programu
- optimálně využívá nástrojů pro tvorbu pravoúhlých pohledů na technickém výkrese
- optimálně využívá nástrojů pro tvorbu názorných pohledů na technickém výkrese
- optimálně využívá nástrojů pro tvorbu pohledových řezů a průřezů na technickém výkrese
- optimálně využívá nástrojů pro tvorbu detailů, oříznutých pohledů a přerušených pohledů na technickém výkrese
- optimálně využívá nástroje pro tvorbu pomocných a pootočených pohledů
- optimálně využívá nabídku popisových nástrojů pro správné kótování, včetně zápisu tolerovaných rozměrů
- správně zadává údaje do popisového pole výkresu
- správně zadává značky drsnosti povrchu
Kompetence ve vazbě na NSK
– –
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
1. Tvorba pohledů na výkresech
- minimální počet pravoúhlých pohledů
- detaily, přerušené a oříznuté pohledy
- pomocné a relativní pohledy
- řezy, průřezy
- doplnění os, šrafování apod.
2. Popis výkresu
- soustavy kót na výkrese s ohledem na předpokládanou výrobu;
- zápis tolerovaných rozměrů;
- zápis geometrických tolerancí a základen;
- zápis značek drsnosti povrchu a výrobních poznámek
- zápis údajů v popisovém poli
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Teoretická část:
odborný výklad a prezentace na téma:
- ovládání počítačového programu:
- vytvoření pohledů a zobrazení na výkrese
- realizace řezů a průřezů na výkrese
- využití nástrojů pro tvorbu detailů, oříznutých pohledů a přerušených pohledů na technickém výkrese
- správné zadávání údajů do popisového pole výkresu
- správné zadávání značky drsnosti povrchu
- optimální využívání nabídky popisových nástrojů pro správné kótování, včetně zápisu tolerovaných rozměrů
- prezentace, animace a kinematika soustavy kót na výkrese s ohledem na předpokládanou výrobu
Cvičení
- žák čte a vytváří výkresy součástí, výkresy sestavení, schémata a jiné produkty grafické a technické komunikace používané ve strojírenství
- žák orientuje se v jednoduchých výkresech a jednoduchých elektrotechnických schématech;
- žák zpracovává k výkresům součástí a sestavení další navazující konstrukční dokumentaci
- žák využívá nástroje pro tvorbu pravoúhlých pohledů na technickém výkrese, nástroje pro tvorbu názorných pohledů na technickém výkrese a nástroje pro tvorbu pohledových řezů a průřezů na technickém výkrese
- žák využívá nástroje pro tvorbu pomocných a pootočených pohledů
- diskuze žáků k řešení při využítí nabídky popisových nástrojů pro správné kótování, včetně zápisu tolerovaných rozměrů
- žák sestaví ucelené řešení praktického úkolu na základě dílčích výsledků; navrhuje a dimenzuje konstrukční prvky strojů a zařízení, kinematických a tekutinových mechanizmů sestavených převážně ze standardních prvků
- žák řeší úlohy s využitím odborných aplikačních software pro počítačovou podporu projektové a konstrukční přípravy výroby
- samostatná práce žáků na zadané seminární práci na téma dle zadaného úkolu
Exkurze:
- exkurze žáků do výrobního podniku
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Výklad je spojený s činností studentů na vzorovém zadání.
Učitel volí zadání, která vystihují základní typy součástí a jejich zobrazení na technických výkresech.
Následně jsou žáci vedeni k samostatnému řešení zadávaných úkolů a ve společné diskuzi pak zdůvodňuje každý žák svůj způsob řešení. Zároveň si ve společné diskuzi žáci vyměňují zkušenosti.
- Samostatné vytvoření technického výkresu „hranaté“ součásti
- Samostatné vytvoření technického výkresu „rotační“ součásti
- Samostatné vytvoření technického výkresu součásti s využitím detailů a řezů.
Kritéria hodnocení
Hodnotí se:
- Správná volba pohledů pro zobrazení součásti (pohledy, řezy, detaily atd.)
- Správná volba soustavy kót, včetně zápisu tolerovaných rozměrů a geometrických tolerancí
- Správné zadání údajů v popisovém poli, značek drsnosti povrchu a výrobních poznámek
- samostatná volba efektivních postupů
- splnění časového limitu
- přesné dodržení zadání
Hodnocení známkou:
1 (výborný)
Žák dodržel časový limit, dodržel stanovená kritéria hodnocení
2 (chvalitebný)
Žák dodržel časový limit, dopustil se drobných chyb v kótování a údajích v popisovém poli, případně ve značce drsnosti povrchu a geometrických tolerancích
3 (dobrý)
Žák dodržel časový limit, dopustil se chyb v kótování a zápisu údajů v popisovém poli, případně ve značce drsnosti povrchu a geometrických tolerancích
4 (dostatečný)
Žák nedodržel časový limit, neuvedl všechny potřebné kóty a údaje v popisovém poli
5 (nedostatečný)
Žák nedodržel časový limit, dopustil se hrubých chyb ve volbě zobrazovacích pohledů, soustava kót byla neúplná volena bez ohledu na předpokládanou výrobu
Doporučená literatura
Učebnice: Základy práce v CAD systému SolidWorks, nápověda software, včetně uvedených výukových kurzů
Videonávody na www.modelmania.cz, www.mujsolidworks.cz
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milena Vilímková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.