VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
CAD 2 - sestavy
Kód modulu
23-m-4/AF30
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Komplexní úloha
CAD 2 – sestavy
Tvorba 2D a 3D konstrukční dokumentace
3D tisk
Obory vzdělání - poznámky
23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení
23-45-L/01 Mechanik seřizovač
23-41-M/01 Strojírenství
Délka modulu (počet hodin)
48
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Úspěšné absolvování a ukončení 1. a 2. ročníku oboru vzdělání
- 23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení, nebo
- 23-45-L/01 Mechanik seřizovač, nebo
- 23-41-M/01 Strojírenství,
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je zvládnutí techniky tvorby sestav pomocí CAD systému.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- orientuje se v ovládání počítačového programu
- ovládá postup práce v programu
- optimálně využívá nástrojů pro tvorbu sestavy z již vymodelovaných dílů
- optimálně využívá nástrojů pro tvorbu sestavy pomocí modelování dílů v souboru sestavy
- optimálně využívá nástroj vazba pro správné uspořádání dílů v sestavě
- optimálně využívá nástroj vazba s možností upřesňujících vazeb
- optimálně využívá nástroj vazba s možností strojních vazeb
- vytváří případnou simulaci funkce sestavy výrobku, např. mechanismu
- využívá efektivní kopírování skupin dílů s vazbami (např. pomocí kruhového pole apod.)
- využívá nástroj rozložený pohled pro tvorbu vhodného rozloženého (montážního) pohledu
- vytváří animaci montážního a demontážního postupu
- ukládá animaci montážního a demontážního postupu v avi souboru
- kontroluje sestavu z hlediska rizika přesahů
- kontroluje sestavu z hlediska kolizí
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
CAD 2 - sestavy:
- tvorba sestav pomocí již vytvořených dílů
- tvorba sestav pomocí modelování dílů v souboru sestavy
- tvorba správného uspořádání dílů v sestavě
- kontrola přesahů a kolizí v sestavě
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Teoretická část:
- odborný výklad a prezentace na téma:
- ovládání počítačového programu
- tvorba sestav pomocí již vytvořených dílů
- tvorba sestav pomocí modelování dílů v souboru sestavy
- tvorba správného uspořádání dílů v sestavě
- kontrola přesahů a kolizí v sestavě
- prezentace, animace a kinematika montážního a demontážního postupu
Cvičení
- žák čte a vytváří výkresy součástí, výkresy sestavení, schémata a jiné produkty grafické a technické komunikace používané ve strojírenství
- žák využívá nástrojů pro tvorbu sestavy z již vymodelovaných dílů a optimálně využívá nástrojů pro tvorbu sestavy pomocí modelování dílů v souboru sestavy
- žák zpracovává k výkresům součástí a sestavení další navazující konstrukční dokumentaci
- žák využívá nástroj vazba pro správné uspořádání dílů v sestavě, nástroj vazba s možností upřesňujících vazeb a nástroj vazba s možností strojních vazeb
- diskuze žáků k řešení při konstrukčních návrzích základní úlohy statiky tuhých těles
- žák sestaví ucelené řešení praktického úkolu na základě dílčích výsledků; navrhuje a dimenzuje konstrukční prvky strojů a zařízení, kinematických a tekutinových mechanizmů sestavených převážně ze standardních prvků
- žák řeší úlohy s využitím odborných aplikačních software pro počítačovou podporu projektové a konstrukční přípravy výroby
- žák kontroluje sestavu z hlediska rizika přesahů a kontroluje sestavu z hlediska kolizí
- žák vytváří animaci montážního a demontážního postupu
- samostatná práce žáků na zadané seminární práci na téma dle zadaného úkolu
Exkurze:
- exkurze žáků do výrobního podniku
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Učitel volí zadání, která vystihují základní typy součástí a jejich zobrazení na technických výkresech.
Následně jsou žáci vedeni k samostatnému řešení zadávaných úkolů a ve společné diskuzi pak zdůvodňuje každý žák svůj způsob řešení. Zároveň si ve společné diskuzi žáci vyměňují zkušenosti.
- Samostatné vytvoření sestavy
Kritéria hodnocení
Hodnotí se:
- Správné vložení prvního = pevného dílu
- Správná volba vazeb v sestavě
- Správná volba a zadání upřesňujících vazeb
- Správná volba a zadání strojních vazeb
- Schopnost kontroly přesahů v sestavě
- Schopnost kontroly kolizí v sestavě
- Správná volba kroků rozloženého pohledu
- Schopnost přehrát animaci montážních a demontážích postupů, včetně uložení do avi souboru
- Schopnost přehrát simulaci funkce výrobku = sestavy např. mechanismu
Hodnocení známkou:
1 (výborný)
Žák dodržel časový limit, dodržel stanovená kritéria hodnocení
2 (chvalitebný)
Žák dodržel časový limit, dopustil se drobných chyb ve vazbách
3 (dobrý)
Žák dodržel časový limit, dopustil se chyb ve vazbách a v krocích rozloženého pohledu
4 (dostatečný)
Žák nedodržel časový limit, špatně volil vazby, nevytvořil správně kroky rozloženého pohledu
5 (nedostatečný)
Žák nedodržel časový limit, dopustil se hrubých chyb ve vazbách, v krocích rozloženého pohledu, nebyl schopen kontrolovat přesahy a kolize, nebyl schopen přehrát animaci montážního a demontážního postupu.
Doporučená literatura
Učebnice: Základy práce v CAD systému SolidWorks, nápověda software, včetně uvedených výukových kurzů
Videonávody na www.modelmania.cz, www.mujsolidworks.cz
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milena Vilímková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.