VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Zobrazování strojních součástí I
Kód modulu
23-m-3/AF22
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
21 - Hornictví a hornická geologie, hutnictví a slévárenství
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Komplexní úloha
Kompletní výkres Šroubového spoje podle slovního zadání
Kompletní výkres Spojkového kotouče podle slovního zadání
Zobrazení součásti Hřídele III podle slovního zadání
CAD 1 - prvky
CAD 1 - skica
CAD 2 – výkresy dílů
Obory vzdělání - poznámky
21-44-L/01 Technik modelových zařízení
23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení
23-45-L/01 Mechanik seřizovač
26-41-L/01 Mechanik elektrotechnik
21-53-H/01 Modelář
23-51-H/01 Strojní mechanik
23-52-H/01 Nástrojař
23-56-H/01 Obráběč kovů
26-52-H/01 Elektrikář
Délka modulu (počet hodin)
20
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Úspěšné absolvování modulů Technická normalizace, Zobrazování a promítání a Kótování.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro odborné zaměření strojírenství. Připravuje žáky na tvorbu technické dokumentace kreslení strojních součástí.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- dodrží platné normy z oblasti technického zobrazování.
- zobrazí základní strojní součásti.
- použije strojní součástí ve výkrese sestavení.
- označí strojní součástí základními rozměry.
- vyčte z výkresů strojních součástí jejich tvar a rozměry
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Zobrazování strojních součástí:
- šroubové spoje
- kreslení závitů
- tolerování závitů
- kreslení šroubů, matic a podložek
- čepy, kolíky, závlačky, pojistné a stavěcí kroužky
- pera a klíny
- hřídele a jejich prvky
- drážkové hřídele a náboje
- drážky pro pojistné podložky
- zápichy
- středící důlky
- rýhování a vroubkování
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Teoretická část:
- odborný výklad a prezentace:
- problematika zásad technické normalizace a standardizace technických výkresů
- prace s obrazem strojírenských součástí (šrouby, matice, podložky, čepy, kolíky, závlačky, pojistné a stavěcí kroužky, pera, klíny a hřídele)
- kótování součásti nakreslené v pravoúhlém promítání
- ukázka výrobního výkresu součásti a výkresu sestavení včetně kusovníku
- základní pojmy a pravidla tolerování rozměrů a jejich správné určení a vyhledání ve Strojírenských tabulkách
Praktická část:
- žák nakreslí zadanou součást v pravoúhlém promítání a provede její zakótování
- žák zapisuje tolerované rozměry vyhledané ve strojírenských tabulkách dle technické normy
- žák zapisuje požadovanou strukturu povrchu na výkrese strojírenské součásti
- žák rozezná výrobní výkres součásti a výkres sestavení
- žák vyhotoví seznam součástí podle zadaného výkresu sestavení
- žák samostatně zobrazí zvolenou strojírenskou součást na výkrese včetně správného okótování a zapsání tolerancí rozměrů a drsnosti povrchu součásti
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Ústní a písemné zkoušení se zpětnou vazbou:
- nakreslení součásti v pravoúhlém promítání a její zakótování včetně tolerance a požadavků na kvalitu povrchu, zadání samostatné práce je v komplexní úloze v příloze k modulu
Kritéria hodnocení
Hodnotí se známkou:
Stupeň 1 (výborný)
Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly v podstatě uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.
Stupeň 3 (dobrý)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí nepodstatné mezery
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí závažné mezery.
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák si požadované termíny, znaky, symboly a zákonitosti neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery.
Do celkového hodnocení žáka učitel zahrne:
- aktivitu na vyučování
- správnost používané terminologie
- samostatnost
- věcná správnost plnění zadaných úkolů
- správnost výběru norem
- vhodnost výběru podkladů k vypracování
- dodržování technologických postupů
- dodržování časového plánu vypracování zadání
- estetické zpracování zadání
Doporučená literatura
JAROSLAV KLETEČKA, PETR FOŘT. Technické kreslení. CPress 2007. ISBN 978-80-251-1887-0.
JIŘÍ LEINVEBR, PAVEL VÁVRA. Strojnické tabulky. Úvaly: Albra, 2017. ISBN 978-80-7361-111-8.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Leoš Plíšek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.