VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Tepelné zpracování kovů
Kód modulu
23-m-3/AF07
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Komplexní úloha
Kalení a popouštění sekáčů – úloha pro odborný výcvik
Tepelné zpracování ocelí
Obory vzdělání - poznámky
23 – 51 – H / 01Strojní mechanik
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Absolvování 1.ročníku uvedeného oboru.
Základní znalosti kovových materiálů a výroby technického železa a oceli.
Základní vlastnosti technologických vlastností materiálů.
Znalost BOZP při zpracování kovů.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je získání znalostí a dovedností žáků v oblasti tepelného zpracování železných kovů.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- orientuje se ve značení ocelí
- podle platných norem určí vlastnosti jednotlivých druhů materiálů v návaznosti na rozdělení těchto materiálů do tříd
- popíše technologické postupy tepelného zpracování oceli (kalení, popouštění, žíhání, cementování, nitridování)
- dodržuje zásady BOZP
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsah modulu:
- Význam a podstata tepelného zpracování kovů
- Práce se strojnickými tabulkami a normami
- Třídy ocelí a jejich použití a značení
- Používané druhy tepelného zpracování kovů
- Kalení - význam, druhy
- Popouštění - význam, druhy
- Žíhání - význam, druhy
- Cementování a nitridování - význam, druhy
- Zásady BOZP
- Změny vlastností materiálů po tepelném zpracování
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Teoretická část:
- odborný výklad a prezentace na téma:
- vlastnosti technických materiálů a jejich zkoušky
- materiálový sortiment
- základní rozdělení tříd ocelí a jejich použití
- předvedena prezentace technologických postupů tepelného zpracování oceli
Praktická část:
- žák zvolí vhodný materiál na výrobu zadané strojírenské součásti
- žák určí jejich základní složení a značení oceli podle technických norem
- žák provede vhodnou zkoušku vlastností materiálu
- žák popíše základní způsoby tepelného zpracování ocelí
- žák vypracuje modulární práce na zadané téma z oblasti tepelného zpracování
Exkurze:
- exkurze žáků do výrobního podniku
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Ústní zkoušení –
- prověření odborných znalostí z oblasti tepelného zpracování kovů, otázky z platných norem na určení vlastností jednotlivých druhů materiálů v návaznosti na rozdělení těchto materiálů do tříd
Písemné zkoušení –
- test z odborných otázek na popis technologických postupů tepelného zpracování oceli
Závěrečná modulová písemná práce –
- samostatná modulární práce žáků na téma zadané z oblasti významu a druhů tepelného zpracování ocelí
Kritéria hodnocení
Ústní zkoušení – prověření odborných znalostí z oblasti tepelného zpracování kovů
Písemné zkoušení – bodové hodnocení (splněno - více než 40 %)
Závěrečná modulová písemná práce – max. 100 %, min. 40 %
Hodnocení výsledků:
Klasifikace převodem z bodového nebo procentuálního hodnocení:
- 90 - 100 % … 1
- 80 - 89 % … 2
- 66 - 79 % … 3
- 40 - 65 % … 4
- 0 - 39 % … 5
Doporučená literatura
VÁVRA, P.: Strojnické tabulky pro SPŠ strojnické. 2. vydání, Praha, SNTL, 1984.
LEINVEBER, J., VÁVRA, P.: Strojnické tabulky. 1. vydání, Úvaly, ALBRA, 2003. ISBN 80 – 86490 – 74 – 2.
BOTHE, O.: Strojírenská technologie. 5.vydání, Praha SNTL, 1989
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Hurtečák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.