VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Tekutinové mechanismy - Hydraulika
Kód modulu
23-m-3/AF04
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
23-51-H/01 Strojní mechanik
23-45-L/01 Mechanik seřizovač
23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení
23-41-M/01 Strojírenství
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Ukončení 1. a 2. ročníku uvedených oborů vzdělávání, základní znalosti fyziky tekutin.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je zaměřen na teoretickou C Žáci se seznámí s částmi hydraulického obvodu, vlastnostmi hydraulické kapaliny jako tlakového média, budou schopni charakterizovat funkce hydraulických pracovních a řídících prvků a příklady praktického využití. Modul jim umožní orientovat se v problematice provozu a údržby hydraulických mechanismů.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje funkční principy hydraulického mechanismu
- charakterizuje vlastnosti kapaliny jako tlakového média, jeho možnosti, výhody a nedostatky
- je schopen vysvětlit principy zdrojů tlakové kapaliny (hydrogenerátorů) a uvést jejich důležité technické parametry
- uvede funkce a požadavky na vlastnosti hydraulické kapaliny, porovná jednotlivé skupiny
- rozlišuje a popíše prvky hydraulického obvodu, používá jejich schématické značky
- vypočítá základní parametry prvků hydraulického mechanismu
- prezentuje na praktických řešeních pochopení principu činnosti mechanismu
- při montáži a uvedení do provozu akceptuje pokyny výrobců prvků obvodu a dodavatelů hydraulických kapalin
- uplatňuje funkční principy mechanismu při diagnostice závad a opravách
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Základní pojmy a fyzikální základy
Hydraulický obvod
- aktivní prvky obvodu
- pasivní prvky
Zdroje tlakové kapaliny – hydrogenerátory
- přehled, vlastnosti a parametry
- hydrogenerátory s konstantním proudem
- regulační hydrogenerátory
Prvky pro řízení tlaku kapaliny
- redukční ventily
- přepouštěcí ventily
- pojistné ventily
- ventily hydraulického řízení
Prvky pro hrazení proudu kapaliny
- rozváděče
- blokovací ventily
Prvky pro řízení proudu kapaliny
Hydraulické motory
- hydraulické válce
- kyvné hydromotory
- rotační hydromotory
Hydraulická kapalina a její vlastnosti
Nádrže a akumulátory
Filtry a jejich parametry
Vedení hydraulické kapaliny
Servotechnika
- hydraulické řízení
- sledovací mechanismy
- převodníky
- servoventily
Uvedení do provozu a údržba
Diagnostika a hledání závad
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Teoretická část:
- odborný výklad a prezentace na téma:
- charakteristika a funkce hydraulického mechanismu
- charakteristika a vlastnosti kapaliny jako tlakového média, jeho možnosti, výhody a nedostatky
- praktická ukázka vypočtu základních parametrů hydraulického mechanismu
- předvedení praktického řešení principu činnosti mechanismu
- principy hydraulického obvodu, použití schématických značek a charakteristika jejich funkce v obvodu
Praktická část:
Samostatná práce žáků:
- žák samostatně vypracuje tutoriály technických výpočtů a vzorové příklady
- žák studuje technické normy - schémata a značky hydraulických prvků
- žák pracuje s výkresovou dokumentací obvodu a jeho prvků
- žák pracuje s nomogramy a grafy při dimenzování sítě
- žák provede rozbory funkčních schémat
- žák vizualizuje činnosti hydraulického prvku
- žák při montáži a uvedení do provozu akceptuje pokyny výrobců prvků obvodu a dodavatelů hydraulických kapalin
Zařazení do učebního plánu, ročník
V návaznosti na moduly tematického celku Mechanismy
23-51-H/01 Strojní mechanik – 3. ročník / 12 hodin
23-45-L/01 Mechanik seřizovač – 3. - 4. ročník / 24 hodin
23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení – 3. - 4. ročník / 24 hodin
23-41-M/01 Strojírenství– 3. - 4. ročník / 24 hodin
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné ověřování znalostí:
- vzhledem k rozsahu učiva formou minimálně dvou didaktických testů, otázky z oblasti stavby, funkce a provozu hydraulických mechanismů jako strojních celků strojů a zařízení.
Kritéria hodnocení
Bodové hodnocení testů lze doplnit bodováním aktivity a znalostí žáků při ústním opakování se zpětnou vazbou, řízené diskuzi k problémové úloze apod.
Transformace bodového hodnocení modulu na klasifikační stupnici je závislá na poměru otevřených a uzavřených úloh v testech.
Žák splní modul, je-li v testech hodnocen alespoň stupněm dostatečným.
Doporučená literatura
OPLATEK, František. Hydraulické mechanismy výrobních strojů, servotechnika. Havlíčkův Brod: Fragment, 1998, ISBN 80-7200-204-X.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Sadílek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.