Elektrické pohony elektromobilů
26-m-3/AF02
Odborné vzdělávání
odborný teoretický
H (EQF úroveň 3)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Pohony elektromobilů
26-51-H/01 Elektrikář
26-51-H/02 Elektrikář - silnoproud
26-41-L/01 Mechanik elektrotechnik
26-52-H/01 Elektromechanik pro zařízení a přístroje
16
30. 04. 2020
Vstupním předpokladem je úspěšné absolvování elektrotechnického základu (obory L) nebo elektrotechniky (obory H).
Cílem modulu je osvojení znalostí a dovedností žáků v oblastech: jednotlivé typy pohonů elektromobilů, diagnostikování a odstraňování závad jednotlivých pohonů, orientace v technických výkresech a schématech
Podle RVP:
- popsat jednotlivé typy pohonů pro elektromobily;
- provádět diagnostické práce na jednotlivých typech pohonů;
- provádět montážní a údržbářské práce na jednotlivých typech pohonů;
- používat a zpracovávat technickou dokumentaci;
- dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci.
Žák:
definuje základní druhy pohonů;
popíše rozdíly mezi jednotlivými druhy pohonů;
rozlišuje základní části jednotlivých druhů pohonů;
volí vhodné postupy při údržbě pohonů;
čte v elektrotechnických schématech;
popíše jednotlivé technologické postupy montáže a demontáže pohonů;
čte technickou dokumentaci.
- Stejnosměrné pohony;
- střídavé pohony (asynchronní a synchronní motory);
- hybridní pohony;
- řízení pohonů;
- diagnostika závad;
- bezpečnost práce.
- odborný výklad a prezentace (plátno, projektor);
- názorná ukázka jednotlivých komponent;
- řízený rozhovor nad danou problematikou;
- rozbory jednotlivých typů pohonů;
- práce s výkresovou dokumentací;
- pro výuku budou použita instruktážní videa montáží.
Výuka probíhá v odborných předmětech a v odborném výcviku. Doporučuje se vyučovat ve třetím ročníku (obory L, H).
Teoretický test: 25 otázek, výběr ze tří možností, každá správná odpověď jeden bod
Obsahuje okruhy:
- jednotlivé typy pohonů (5 otázek)
- rozdíly mezi typy pohonů (5 otázek)
- způsoby diagnostikování závad pohonů (5 otázek)
- hlavní části pohonů (10 otázek)
Žák vyřeší teoretický test, každá správná odpověď je za jeden bod
Hodnocení testové části:
Prospěl na výborný:
Hodnocení testu – minimálně 21 správných odpovědí
Prospěl na chvalitebný:
Hodnocení testu – minimálně 17 správných odpovědí
Prospěl na dobrý:
Hodnocení testu – minimálně 13 správných odpovědí
Prospěl na dostatečný:
Hodnocení testu – minimálně 9 správných odpovědí
Neprospěl, nedostatečný:
Hodnocení testu – méně než 9 správných odpovědí
TKOTZ, K. a kol.: Příručka pro elektrotechnika, Europa-Sobotáles cz. s.r.o., Praha, 2012.
BASTIAN, P. a kol.: Praktická elektrotechnika, Europa-Sobotáles cz. s.r.o., Praha, 2012.
HÄBERLE, G. a kol.: Elektrotechnické tabulky pro školu i praxi, Europa-Sobotáles cz. s.r.o., Praha, 2006.
Vybrané normy ČSN:
- ČSN EN 50 110-1 ed.3 – Obsluha a práce na elektrickém zařízení
- ČSN 33 2000-4-41 ed.3 – Ochrana před úrazem elektrickým proudem
- ČSN 33 0165 ed.2 – Značení vodičů barvami a číslicemi
- ČSN ISO 3864-1 – Bezpečnostní barvy a značky
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimír Arnold. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.