Opravy, údržba, seřízení motorových vozidel
39-m-4/AA37
Odborné vzdělávání
odborný teoretický
L0 (EQF úroveň 4)
H (EQF úroveň 3)
M (EQF úroveň 4)
39 - Speciální a interdisciplinární obory
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
41 - Zemědělství a lesnictví
Základní pojmy a rozdělení oprav
39 – 41 – L01 Autotronik
8
30. 04. 2020
1. Modul je určen pro žáky 2. ročníků (3.ročníku) oborů vzdělání se zaměřením na autoopravárenství. Předpokladem pro úspěšné absolvování modulu jsou základní znalosti fyziky a geometrie získané na základní škole.
2. Dále nutné zvládnutí modulu: BOZP, hygiena práce, požární ochrana
Modul je napojen na výsledky vzdělávání RVP (oblast Opravy vozidel) a reflektuje výsledky učení podle stanoveného odborného základu pro obory vzdělání v autoopravárenství.
Cílem modulu je zvýšit teoretické dovednosti a znalosti v oblasti oprav a údržby vozidel včetně seřízení komponent vozidel. Tyto znalosti pomohou žákům zlepšit návaznost na praktické dovednosti a lepší uplatnitelnost na trhu práce.
Žák po absolvování modulu:
1. Charakterizuje základní pojmy v oblasti oprav, údržby a seřizování motorových vozidel;
2. Navrhuje řešení pro odstranění provozních závad na motorových a přípojných vozidlech dle konkrétní modelové situace;
3. Zaznamenává provedené úkony v předepsané dokumentaci dle konkrétní modelové situace;
4. Podle konkrétní modelové situace vyhodnocuje výsledky diagnostických měření porovnáním s právními a technickými předpisy technického stavu vozidla a stanovuje předpokládanou životnost;
5. Navrhuje předepsané úkony k zajištění provozuschopnosti motorových a přípojných vozidel z hlediska měření emisí a stanic technické kontroly dle konkrétní modelové situace;
6. Zaznamenává provedené úkony v předepsané dokumentaci dle konkrétní modelové situace;
7. Podle konkrétní modelové situace stanovuje technický stav vozidel s využitím měřidel, měřicích přístrojů a diagnostických prostředků a zařízení, identifikuje závady jejich jednotlivých agregátů a prvků, kontroluje a nastavuje předepsané parametry;
8. Zaznamenává provedené úkony v předepsané dokumentaci dle konkrétní modelové situace.
- motorová vozidla
- přípojná vozidla
- záruční prohlídky
- příprava vozidla na ME a TK
- měření emisí diagnostika
1. Charakterizuje základní pojmy v oblasti oprav, údržby a seřizování motorových vozidel:
Žák po výkladu řízeným rozhovorem zopakuje nejdůležitější části látky.
Žáci řeší při skupinové týmové výuce problémovou úlohu týkající se základních pojmů modulu
Žáci seznámí ostatní žáky s výsledky své práce a reagují na otázky.
2. Teoreticky odstraňuje provozní závady na motorových a přípojných vozidlech:
Žák po výkladu řízeným rozhovorem zopakuje nejdůležitější části látky.
Žáci řeší při skupinové týmové výuce problémovou úlohu týkající se provozních závad vozidel.
Žáci seznámí ostatní žáky s výsledky své práce a reagují na otázky.
3. Teoreticky zaznamenává provedené úkony v předepsané dokumentaci:
Žák po výkladu řízeným rozhovorem zopakuje nejdůležitější části látky.
Žáci řeší při skupinové týmové výuce problémovou úlohu zaznamenávání provedených úkonů v dokumentaci.
Žáci seznámí ostatní žáky s výsledky své práce a reagují na otázky.
4. Teoreticky vyhodnocuje výsledky diagnostických měření porovnáním s právními a technickými předpisy technického stavu vozidla a stanovuje předpokládanou životnost:
Žák po výkladu řízeným rozhovorem zopakuje nejdůležitější části látky.
Žáci řeší při skupinové týmové výuce problémovou úlohu vyhodnocení diagnostického měření.
Žáci seznámí ostatní žáky s výsledky své práce a reagují na otázky.
5. Teoreticky provádí úkony k zajištění provozuschopnosti motorových a přípojných vozidel z hlediska měření emisí a stanic technické kontroly:
Žák po výkladu řízeným rozhovorem zopakuje nejdůležitější části látky.
Žáci řeší při skupinové týmové výuce problémovou úlohu příprav vozidla na měření emisí a STK.
Žáci seznámí ostatní žáky s výsledky své práce a reagují na otázky.
6. Teoreticky zaznamenává provedené úkony v předepsané dokumentaci:
Žák po výkladu řízeným rozhovorem zopakuje nejdůležitější části látky.
Žáci řeší při skupinové týmové výuce problémovou úlohu zaznamenávání provedených úkonů v dokumentaci.
Žáci seznámí ostatní žáky s výsledky své práce a reagují na otázky.
7. Teoreticky stanovuje technický stav vozidel pomocí měřidel, měřicích přístrojů a diagnostických prostředků a zařízení, identifikuje závady jejich jednotlivých agregátů a prvků, kontroluje a nastavuje předepsané parametry:
Žák po výkladu řízeným rozhovorem zopakuje nejdůležitější části látky.
Žáci řeší při skupinové týmové výuce problémovou úlohu zjišťování technického stavu měřicími a diagnostickými přístroji.
Žáci seznámí ostatní žáky s výsledky své práce a reagují na otázky.
8. Teoreticky zaznamenává provedené úkony v předepsané dokumentaci:
Žák po výkladu řízeným rozhovorem zopakuje nejdůležitější části látky.
Žáci řeší při skupinové týmové výuce problémovou úlohu zaznamenávání provedených úkonů v dokumentaci.
Žáci seznámí ostatní žáky s výsledky své práce a reagují na otázky.
Modul je vhodný pro výuku žáků ve 2. ročníku oborů vzdělání zabývajících se autoopravárenstvím.
Způsob ověřování dosažených výsledků
1. charakterizuje účel a popíše principy činnosti:
- Ověření provést formou dílčích testů.
2. popíše druhy, konstrukci a použití jednotlivých soustav:
- Ověření provést formou dílčích testů.
Na konci modulu provést ověření závěrečným testem.
Kritéria výsledku pro splnění modulu:
Kritéria hodnocení v návaznosti na očekávané výsledky učení:
Průběžné testy - obsah:
1. průběžný test zahrnuje odbornou oblast z následujících očekávaných výsledků učení:
2. průběžný test zahrnuje odbornou oblast z následujících očekávaných výsledků učení:
3. průběžný test zahrnuje odbornou oblast z následujících očekávaných výsledků učení:
JAN, Zdeněk a Bronislav ŽĎÁNSKÝ. Automobily IV: Příslušenství. 5. Brno: Avid spol. s r.o., 2007. ISBN 978-80-903671-8-0.
GSCHEIDLE A KOL. Příručka pro automechanika. 1. vydání. Praha: Sobotáles, 2001. ISBN 80 -85920 – 76 - X
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Hart. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.