VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Technické materiály - kovy
Kód modulu
23-m-3/AE97
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
23-51-H/01 Strojní mechanik
23-56-H/01 Obráběč kovů
23-45-L/01 Mechanik seřizovač
23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení
23-41-M/01 Strojírenství
Délka modulu (počet hodin)
36
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou požadovány.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu Technické materiály – kovy je umožnit žákům získání konkrétních vědomostí a znalostí o technickém názvosloví, základních druzích technických materiálů, jejich vlastnostech, výrobě, označení dle ČSN a EN norem, použití, a dalším zpracování.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- ovládá názvosloví nejpoužívanějších materiálů v technické praxi
- orientuje se v materiálových ČSN, EN
- vyhledá značení materiálů a polotovarů ve strojnických tabulkách
- posuzuje vlastnosti těchto materiálů a určuje vhodnost použití
- uvede postup výroby surového železa
- vysvětlí princip výroby oceli
- vyjmenuje zařízení pro výrobu oceli
- určí jednotlivé druhy ocelí podle jejich označení a vyčte z něho jejich základní charakteristiku, nebo ji vyhledává v tabulkách
- uvede údaje ve značení oceli
- vysvětlí rozdíl v požadovaných vlastnostech konstrukčních ocelí a uvede příklady jejich použití
- rozdělí slévárenské slitiny železa, jejich označování, vlastnosti a použití
- vysvětlí vliv konkrétních přísadových kovů na vlastnosti oceli
- vysvětlí význam a využití práškové metalurgie
- popíše technologii výroby a zpracování prášku
- rozdělí neželezné kovy podle různých hledisek
- vyhledá v tabulkách způsob a význam značení neželezných kovů podle normy
- vysvětlí vlastnosti a použití vybraných neželezných kovů a jejich slitin
- orientuje se v druzích nástrojových materiálů
- rozliší různé druhy nástrojových ocelí, jejich vlastnosti a použití
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Rozdělení technických materiálů:
- železné kovy
- neželezné kovy
- nekovové materiály
Vlastnosti technických materiálů:
- fyzikální
- mechanické
- chemické
- technologické
Železné kovy:
- výroba železa
- výroba oceli
- rozdělení ocelí
- označování ocelí
- vlastnosti a použití konstrukčních ocelí
- slitiny železa na odlitky (značení, vlastnosti, použití)
Prášková metalurgie:
- výroba kovových prášků
- zpracování prášků
- použití slinutých kovů a slitin
Nástrojové materiály:
- nástrojové oceli
- slinuté karbidy
- řezná keramika
- cermety
- nitrid boru
- diamant
Neželezné kovy:
- rozdělení
- označení
- nejpoužívanější neželezné kovy a jejich slitiny
- kompozitní materiály
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Teoretická část:
- odborný výklad a prezentace na téma:
- vlastnosti technických materiálů a jejich zkoušky
- materiálový sortiment
- základní rozdělení kovových a nekovových materiálů
- prezentace výroby surového železa
- prezentace s ukázkami zkoušek vlastností materiálů
Praktická část:
- žák zvolí vhodný materiál na výrobu zadané strojírenské součásti
- žák určí jejich základní složení a značení podle technických norem
- žák provede vhodnou zkoušku vlastností materiálu
- žák popíše základní způsoby výroby kovových materiálů
- žák vypracuje seminární práce na zadané téma
Exkurze:
- exkurze žáků do výrobního podniku
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Hodnocení výsledků vzdělávání žáků.
1. ústní zkoušení -
- prověření odborných znalosti z oblasti základních druhů technických materiálů, jejich vlastnostech, výrobě, označení dle ČSN a EN norem, jejich použití, a dalším jejich zpracování.
2. písemné přezkoušení -
- otevřené odpovědi s otázkami na výrobu technických materiálů
- znalostní test max. 30 minimálně 14 bodů
3. praktické přezkoušení -
- vyhledání správných informací ve Strojních tabulkách dle zadání
Kritéria hodnocení
Hodnotí se známkou:
Stupeň 1 (výborný)
Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly v podstatě uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.
Stupeň 3 (dobrý)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí nepodstatné mezery.
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí závažné mezery.
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák si požadované termíny, znaky, symboly a zákonitosti neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery.
Do celkového hodnocení žáka učitel zahrne:
Aktivitu na vyučování
- Správnost používané terminologie
- Samostatnost
- Věcná správnost plnění zadaných úkolů
- Správnost výběru norem
- Vhodnost výběru podkladů k vypracování
- Způsob vedení poznámek a jejich úprava
Doporučená literatura
HLUCHÝ, Miroslav a Jan KOLOUCH. Strojírenská technologie 1. 4., rev. vyd. Praha: Scientia, 2007. ISBN 978-80-86960-26-5.
HLUCHÝ, Miroslav a kol. Strojírenská technologie I.: Nauka o materiálu. Praha: SNTL, 1978.
Poznámky
Exkurze
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeňka Tvrdá. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.