VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Součásti k přenosu sil
Kód modulu
23-m-3/AE94
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení
23-51-H/01 Strojní mechanik
23-56-H/01 Obráběč kovů
23-52-H/01 Nástrojař
Délka modulu (počet hodin)
40
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Pro skupinu oborů vzdělání H -úspěšné ukončení 1. ročníku.
Pro skupinu oborů vzdělání L- úspěšné ukončení 2. ročníku.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je získání a prohloubení znalostí a dovedností žáků při použití součástí k přenosu sil. Žák získá přehled v různých možnostech použití součástí k přenosu sil. Správně volí součásti k přenosu sil s ohledem na použití.
Očekávané výsledky učení
Žák po absolvování modulu:
- dodržuje předpisy BOZP
- rozeznává jednotlivé druhy součástek pro přenos sil
- určuje vhodné použití součástek
- určuje správné použití nářadí, nástrojů a pomůcek
- ovládá technologické postupy při montáži součástí pro přenos sil
- zvládá přípravu součástí
- používá vhodná měřidla pro kontrolu
- pracuje samostatně
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Součásti k přenosu sil:
Základní rozdělení –
- přenos sil pomocí hřídele (hnací, hnané, hybné, nosné)
- přenos sil pomocí per a klínů (spoje těsným perem, spoje drážkovou hřídelí)
- přenos sil pomocí spojky (pružné, nepružné)
- přenos sil pomocí ložiska (kluzná, valivá)
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Teoretická část:
- odborný výklad a prezentace na téma:
- spoje hřídel-náboj
- přenos sil pomocí per a klín
- základní rozdělení per a klínů a na jejich použití v praxi.
- prezentace spoje těsným perem
- prezentace s ukázkami spoje drážkovou hřídelí
- pružné a nepružné spojky a ložiskem
Praktická část:
- žák rozeznává jednotlivé druhy součástek pro přenos sil
- žák zhotoví jednotlivých druhy spojení součástí pomocí per a klínů
- žák použije vhodné pomůcky a přípravky pro usnadnění montáže a demontáže
- žák kontroluje, čistí a v případě potřeby upravuje součásti před jejich montáží
- žák slícuje součásti před jejich sestavením
- žák určí vzájemnou polohu součástí a dílů
Exkurze:
- exkurze žáků do výrobního podniku
Zařazení do učebního plánu, ročník
Pro skupinu oborů H zaměření více na praxi v 2. ročníku
Pro skupinu oborů L zaměření spíše na teorii ve 3. ročníku
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
1.Teoretická část -
- písemné ověření odborných znalostí testem s otázkami na základní rozdělení spojů a jejich vhodnost použití
2.Praktická část -
- ověření znalostí a dovedností soubornou modulární prací s vypracováním návrhu spojení pro přenos sil včetně použitých součástí a materiálů, technologického postupu výroby a vhodných měřidel pro kontrolu vytvořeného spoje.
Kritéria hodnocení
1. Teoretická část
Písemné přezkoušení formou odborného testu.
Maximálně 100 bodů na úspěšné absolvování modulu 55 bodů
2. Praktická část
Samostatná modulová práce vypracovaná na konkrétní zadání.
Maximálně 200 bodů na úspěšné absolvování modulu 110 bodů
Doporučená literatura
VÁVRA, Pavel. Strojnické tabulky pro SPŠ strojnické. 2. vydání. Praha: SNTL, 1984. 672 s.
LEINVEBER, Jan, VÁVRA, Pavel. Strojnické tabulky. 1. vydání. Úvaly: ALBRA, 2003. 865 s. ISBN 80-86490-74-2.
ŠULC, Jan.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je František Navrátil. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.