VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Rozebíratelné spoje
Kód modulu
23-m-3/AE90
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Komplexní úloha
Konstrukční návrh spojek, pružiny a táhla I.
Konstrukční návrh spojek, pružiny a táhla II.
Obory vzdělání - poznámky
23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení
23-51-H/01 Strojní mechanik
23-56-H/01 Obráběč kovů
23-52-H/01 Nástrojař
Délka modulu (počet hodin)
40
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Absolvování 1.ročníku uvedených oborů.
Základní znalosti technologie zpracování a obrábění kovů.
Základní znalosti technologických vlastností materiálů.
Znalosti BOZP.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je získání a prohloubení znalostí a dovedností žáků při rozebíratelném spojování součástí. Žák získá přehled v různých možnostech použití spojovacích součástek. Dokáže správně volit spojovací součástky s ohledem na použití.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- dodržuje předpisy BOZP
- rozeznává jednotlivé druhy spojovacích součástek
- určuje vhodné použití spojovacích součástek pro daný spoj
- určuje správné použití nářadí, nástrojů a pomůcek
- ovládá technologické postupy při rozebíratelném spojování součástí
- zvládá přípravu součástí pro různé druhy spojů
- používá vhodná měřidla pro kontrolu
- pracuje samostatně
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Rozebíratelné spoje:
Šroubové
- značení šroubů
- druhy závitů
- rozdělení šroubů podle tvaru hlavy
- rozdělení šroubů podle tvaru dříku, matice
- pojišťování šroubových spojů,
- utahování šroubových spojů
Kolíkové
- tvary kolíků,
- válcové kolíky
- kuželové kolíky
Nýtové spoje
- tvary nýtů
- materiály nýtů
- metody nýtování
Spoje hřídel-náboj
- spoje s těsným perem
- spoje drážkovou hřídelí
- klínové spoje
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Teoretická část:
- odborný výklad a prezentace na téma:
- druhy spojů, pojišťování součástí, rozdělení spojovacích součástek - šrouby, matice, podložky, kolíky
- příprava spojovaných součástí – vrtáním otvorů
- význam a funkce spojovacích součástí
- praktická ukázka návrhu rozebiratelného spoje
- ukázka identifikačních údajů potřebných pro objednávku normalizovaných součástí
Praktická cvičení:
- žák zvažuje použitelnost součástí pro spojování a pojišťování dílů výrobků
- žák provede vyhledání potřebných údajů v normě a Strojnických tabulkách
- diskuze žáků k volě v jednoduchých případech náhrady součástí pro spojování a pojišťování
- samostatná práce žáků na zadané modulové práci na téma dokumentace druhů, velikosti a počtu spojovacích aj. normalizovaných součástí v daném konstrukčním celku či skupině
Exkurze:
- exkurze žáků do výrobního podniku
Zařazení do učebního plánu, ročník
2.ročník, zařazení společně s modulem Nerozebíratelné spoje
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
1.Teoretická část -
- písemné ověření odborných znalostí testem s otázkami z oblasti druhů spojovacích součástek
2.Praktická část -
- ověření znalostí a dovedností soubornou a kontrolní modulární prací s vypracováním návrhu rozebíratelného spoje, použitých spojovacích součástí a materiálů, technologického postupu výroby a vhodných měřidel pro kontrolu vytvořeného spoje
Kritéria hodnocení
1. Teoretická část - písemný test k prověření odborných znalostí z oblasti rozebíratelných spojů
Maximálně 100 bodů na úspěšné absolvování modulu 55 bodů
2. Praktická část - vypracování modulové samostatné práce podle konkrétního zadání
Maximálně 200 bodů na úspěšné absolvování modulu 110 bodů
Doporučená literatura
VÁVRA, Pavel. Strojnické tabulky pro SPŠ strojnické. 2. vydání. Praha: SNTL, 1984. 672 s.
LEINVEBER, Jan, VÁVRA, Pavel. Strojnické tabulky. 1. vydání. Úvaly: ALBRA, 2003. 865 s. ISBN 80-86490-74-2.
ŠULC, Jan.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je František Navrátil. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.