VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Převody
Kód modulu
23-m-3/AE88
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
23-51-H/01 Strojní mechanik
23-56-H/01 Obráběč kovů
23-45-L/01 Mechanik seřizovač
23-41-M/01 Strojírenství
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Absolvování 1. ročníku uvedených oborů vzdělání.
Znalost základů technické dokumentace a základů techniky.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem je seznámit žáky s jednotlivými typy převodů se silovým a tvarovým stykem, jejich druhy, konstrukcí, základními výpočty a použitím v technické praxi.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- získá základní vědomosti o rozdělení, základních charakteristikách a principech mechanických převodů
- rozliší funkce a použití převodů - řemenových, řetězových, třecích a ozubenými koly
- výpočítá převodový poměr
- výpočítá silové poměry v převodech
- vyhledá potřebné údaje v normě a Strojnických tabulkách
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Převody:
- rozdělení převodů
- převodový poměr
- silové poměry v převodech
- ztráty v převodech
- lanové a řemenové převody - klínové řemeny, ozubené řemeny
- řetězové převody - řetězy svařované, kloubové a speciální
- variátory a třecí převody
- ozubené převody - základní pojmy ozubení, kuželové soukolí, šroubové soukolí
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Teoretická část:
- odborný výklad a prezentace na téma:
- základní rozdělení převodů
- výpočet převodového poměru a silových poměrech v převodech
- materiály a konstrukce ozubených kol
- prezentace praktické ukázky použití převodů v praxi
- ukázka schéma převodovky
Praktická část:
- žák popíše základní rozdělení a základní charakteristiku principů mechanických převodů
- žák provede vyhledání potřebných údajů v normě a Strojnických tabulkách
- diskuze žáků k významu mechanických a rotačních převodů
- samostatná práce žáků na zadané modulární práci návrhu a výpočtu převodu pro zadané hodnoty
Exkurze:
- exkurze žáků do výrobního podniku
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Ověření teoretických znalostí ústně -
- otázky na prověření znalosti z oblasti popisu základního rozdělení a základní charakteristiky principů mechanických převodů
- kvalifikovaná řízená diskuze
Písemné zkoušení -
- vědomostní test s otázkami zaměřenými na základní výpočty v převodech
Závěrečná modulová písemná práce -
- přílohou modulu je zadání komplexní úlohy
Kritéria hodnocení
Ústní zkoušení – prověření oborných znalostí z oblasti převodů se zpětnou vazbou
Písemné zkoušení – bodové hodnocení vědomostního testu (splněno – více než 40 %)
Závěrečná modulová písemná práce – komplexní úloha, max 100 %, min 40 %
Hodnocení výsledků:
Klasifikace převodem z bodového nebo percentuálního hodnocení:
- 90 - 100 % … 1
- 80 - 89 % … 2
- 66 - 79 % … 3
- 40 - 65 % … 4
- 0 - 39 % … 5
Doporučená literatura
VÁVRA, Pavel. Strojnické tabulky pro SPŠ strojnické. 2. vydání. Praha: SNTL, 1984. 672 s. LEINVEBER, Jan,
DILLINGER Josef a kolektiv: Moderní strojírenství pro školu i praxi, 2007, Europa-Sobotáles, Praha, ISBN 978-80-86706-19-1
MIČKAL K.: Strojnictví-Části strojů. Praha, SOBOTÁLES, 1995. 220s. ISBN 80-85920-01-8.
DOLEČEK - HOLOUBEK: Strojnictví. Praha, SOBOTÁLES,2001. 192s. ISBN 80-85920-26-
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Daniel Kříž. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.