VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Povrchová úprava
Kód modulu
23-m-3/AE82
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
23-51-H/01 Strojní mechanik
23-56-H/01 Obráběč kovů
23-45-L/01 Mechanik seřizovač
23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Absolvování 1. ročníku uvedených oborů.
Základní znalosti o technických materiálech, polotovarech a tepelném zpracování kovů.
Absolvování modulů Technické materiály kovy a nekovy, Tepelné zpracování kovů a modul Polotovary.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je seznámit žáky s problematikou vzniku koroze, druzích koroze, metodami a způsoby ochrany kovových a nekovových materiálů proti účinkům koroze.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- posoudí příčiny koroze materiálů, součástí a konstrukcí
- rozhodne o způsobech přípravy materiálů, součástí a konstrukcí před jejich povrchovou úpravou
- volí pro dané provozní a klimatické podmínky jednoduchý způsob protikorozní ochrany strojní součásti či konstrukce
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Povrchová úprava:
- vznik koroze
- druhy koroze a jejich projevy
- způsoby ochrany proti korozi
- výběr vhodného materiálu
- chemické povrchové úpravy
- ochrana povlaky kovů
- ochrana organickými a anorganickými povlaky
- koroze plastů a ostatních nekovových materiálů
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Teoretická část:
- odborný výklad a prezentace na téma:
- význam a způsoby ochrany materiálů proti korozi
- materiály vhodné k ochraně proti korozi
- význam rozhodnutí o způsobech přípravy materiálů, součástí a konstrukcí před jejich povrchovou úpravou
- prezentace praktické ukázky jednoduchého způsobu protikorozní ochrany strojní součásti či konstrukce
- prezentace vzniku koroze
Praktická část:
- žák volí pro dané provozní a klimatické podmínky jednoduchý způsob protikorozní ochrany strojní součásti či konstrukce dle zadání
- žák provede vyhledání potřebných údajů v normě a strojnických tabulkách pro návrh ochrany proti korozi
- diskuze žáků k významu jednotlivých způsobů ochrany proti korozi
- samostatná práce žáků na zadané modulové práci na odborné téma volba vhodného materiálu pro zadanou součást v daných klimatických podmínkách
Exkurze:
- exkurze žáků do výrobního podniku
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Hodnocení výsledků vzdělávání žáků.
Ústní zkoušení -
- prověření odborných znalosti z oblasti vzniku a druhů koroze, způsobů ochrany proti korozi
Písemné přezkoušení -
- otevřené odpovědi na otázky na provozní a klimatické podmínky a jednoduchý způsob protikorozní ochrany strojní součásti či konstrukce
Praktické zkoušení -
- samostatná práce žáků na zadané modulové práci na odborné téma volba vhodného materiálu pro zadanou součást v daných klimatických podmínkách
Kritéria hodnocení
Hodnotí se známkou:
Stupeň 1 (výborný)
Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly v podstatě uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.
Stupeň 3 (dobrý)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí nepodstatné mezery.
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí závažné mezery.
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák si požadované termíny, znaky, symboly a zákonitosti neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery.
Do celkového hodnocení žáka učitel zahrne:
- Aktivitu na vyučování
- Správnost používané odborné terminologie
- Samostatnost
- Schopnost aplikace učiva na konkrétních příkladech
- Způsob vedení poznámek a jejich úprava
Doporučená literatura
HLUCHÝ, Miroslav a Václav HANĚK. Strojírenská technologie 2. Praha: Scientia, 1999. ISBN 80-718-3127-1.
HRDLIČKOVÁ, Dobroslava. Strojírenská technologie III. Praha: SNTL, 1982.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Břetislav Pokorný. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.