Detail modulu Polotovary

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Polotovary

Kód modulu

23-m-3/AE79

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

23 - Strojírenství a strojírenská výroba

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

23-51-H/01 Strojní mechanik

23-56-H/01 Obráběč kovů

23-45-L/01 Mechanik seřizovač

23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení

Délka modulu (počet hodin)

24

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Absolvování 1. ročníku uvedených oborů.

Základní znalosti o technických materiálech a tepelném zpracování kovů.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu Polotovary je umožnit žákům získání konkrétních vědomostí a znalostí o technickém názvosloví polotovarů, základních druzích a rozdělení polotovarů, jejich vlastnostech, výrobě, označení, použití a dalším zpracování.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • rozliší význam různých technologií výroby polotovarů
  • posoudí u běžných materiálů jejich vhodnost pro dané či zamýšlené použití
  • popíše postup výroby odlitku
  • orientuje se v materiálech vhodných pro technologii odlévání
  • rozliší různé způsoby lití
  • rozumí významu tepelného zpracování odlitků
  • orientuje se v materiálech vhodných pro technologii tváření
  • rozumí významu teploty pro technologii tváření
  • popíše význam tepelného zpracování tvářených polotovarů
  • posoudí rozdílnost vlastností tvářených a odlévaných polotovarů
  • navrhne vhodné technologické zpracování (tváření za tepla, tváření za studena) jednoduchých strojních součástí
  • orientuje se v hutních výrobcích vyráběných tvářením (plechy, tyče, trubky, profily, dráty)
  • navrhne normalizovaný polotovar a provede zápis do popisového pole na technickém výkrese

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Význam polotovarů:

  • rozdělení a druhy polotovarů
  • vlastnosti polotovarů
  • normalizované a nenormalizované polotovary

Slévárenství:

  • výroba modelů a forem
  • způsoby lití
  • čištění a úpravy odlitků
  • vady odlitků

Tváření:

  • rozdělení tvářecích technologií
  • vliv teploty na tváření
  • kování ruční a strojní
  • protlačování kovů
  • válcování plechů
  • výroba trubek
  • tažení drátů
  • lisovací techniky

Učební činnosti žáků a strategie výuky

 

Teoretická část:

  • odborný výklad a prezentace na téma:
    • význam různých technologií výroby polotovarů
    • materiály vhodné pro technologii odlévání
    • význam tepelného zpracování odlitků
    • prezentace ukázky návrhu normalizovaného polotovaru a provedení zápisu do popisového pole na technickém výkrese
    • ukázka volby vhodného technologického zpracování (tváření za tepla, tváření za studena) jednoduchých strojních součástí

Praktická část:

  • žák provede návrh vhodného technologického zpracování (tváření za tepla, tváření za studena) pro zadanou jednoduchou strojní součást
  • žák provede vyhledání potřebných údajů v normě a Strojnických tabulkách pro návrh polotovaru
  • diskuze žáků k významu tepelného zpracování odlitků
  • samostatná práce žáků na zadané modulové práci na odborné téma z oblasti hutních výrobků vyráběných tvářením

Exkurze:

  • exkurze žáků do výrobního podniku

 

Zařazení do učebního plánu, ročník

2. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků.

1. ústní zkoušení -

  • prověření odborných znalosti z oblasti technického názvosloví polotovarů, základních druzích a rozdělení polotovarů

2. písemné přezkoušení -

  • otevřené odpovědi
  • znalostní test s otázkami na rozdělení tvářecích technologií jejich výhody a nevýhody

3. praktické přezkoušení -

  • vypracování modulové práce na odborné téma z oblasti hutních výrobků vyráběných tvářením s vyhledání správných informací ve Strojních tabulkách dle zadání

Kritéria hodnocení

Hodnotí se známkou:

Stupeň 1 (výborný)

Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.

Stupeň 2 (chvalitebný)

Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly v podstatě uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.

Stupeň 3 (dobrý)

Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí nepodstatné mezery.

Stupeň 4 (dostatečný)

Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí závažné mezery.

Stupeň 5 (nedostatečný)

Žák si požadované termíny, znaky, symboly a zákonitosti neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery.

Do celkového hodnocení žáka učitel zahrne:

  • Aktivitu na vyučování
  • Správnost používané terminologie
  • Samostatnost
  • Věcná správnost plnění zadaných úkolů
  • Správnost výběru norem
  • Vhodnost výběru podkladů k vypracování práce
  • Způsob vedení poznámek a jejich úprava

Doporučená literatura

HLUCHÝ, Miroslav, Jan KOLOUCH a Rudolf PAŇÁK. Strojírenská technologie 2. 2., upr. vyd. Praha: Scientia, 2001. ISBN 80-718-3244-8.

HLUCHÝ, Miroslav a kol. Strojírenská technologie 2: Polotovary a jejich technologičnost, základy obrábění. Praha: SNTL, 1979.

Poznámky

Exkurze do výrobního závodu

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Břetislav Pokorný. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné