VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Polotovary
Kód modulu
23-m-3/AE79
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
23-51-H/01 Strojní mechanik
23-56-H/01 Obráběč kovů
23-45-L/01 Mechanik seřizovač
23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Absolvování 1. ročníku uvedených oborů.
Základní znalosti o technických materiálech a tepelném zpracování kovů.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu Polotovary je umožnit žákům získání konkrétních vědomostí a znalostí o technickém názvosloví polotovarů, základních druzích a rozdělení polotovarů, jejich vlastnostech, výrobě, označení, použití a dalším zpracování.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- rozliší význam různých technologií výroby polotovarů
- posoudí u běžných materiálů jejich vhodnost pro dané či zamýšlené použití
- popíše postup výroby odlitku
- orientuje se v materiálech vhodných pro technologii odlévání
- rozliší různé způsoby lití
- rozumí významu tepelného zpracování odlitků
- orientuje se v materiálech vhodných pro technologii tváření
- rozumí významu teploty pro technologii tváření
- popíše význam tepelného zpracování tvářených polotovarů
- posoudí rozdílnost vlastností tvářených a odlévaných polotovarů
- navrhne vhodné technologické zpracování (tváření za tepla, tváření za studena) jednoduchých strojních součástí
- orientuje se v hutních výrobcích vyráběných tvářením (plechy, tyče, trubky, profily, dráty)
- navrhne normalizovaný polotovar a provede zápis do popisového pole na technickém výkrese
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Význam polotovarů:
- rozdělení a druhy polotovarů
- vlastnosti polotovarů
- normalizované a nenormalizované polotovary
Slévárenství:
- výroba modelů a forem
- způsoby lití
- čištění a úpravy odlitků
- vady odlitků
Tváření:
- rozdělení tvářecích technologií
- vliv teploty na tváření
- kování ruční a strojní
- protlačování kovů
- válcování plechů
- výroba trubek
- tažení drátů
- lisovací techniky
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Teoretická část:
- odborný výklad a prezentace na téma:
- význam různých technologií výroby polotovarů
- materiály vhodné pro technologii odlévání
- význam tepelného zpracování odlitků
- prezentace ukázky návrhu normalizovaného polotovaru a provedení zápisu do popisového pole na technickém výkrese
- ukázka volby vhodného technologického zpracování (tváření za tepla, tváření za studena) jednoduchých strojních součástí
Praktická část:
- žák provede návrh vhodného technologického zpracování (tváření za tepla, tváření za studena) pro zadanou jednoduchou strojní součást
- žák provede vyhledání potřebných údajů v normě a Strojnických tabulkách pro návrh polotovaru
- diskuze žáků k významu tepelného zpracování odlitků
- samostatná práce žáků na zadané modulové práci na odborné téma z oblasti hutních výrobků vyráběných tvářením
Exkurze:
- exkurze žáků do výrobního podniku
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Hodnocení výsledků vzdělávání žáků.
1. ústní zkoušení -
- prověření odborných znalosti z oblasti technického názvosloví polotovarů, základních druzích a rozdělení polotovarů
2. písemné přezkoušení -
- otevřené odpovědi
- znalostní test s otázkami na rozdělení tvářecích technologií jejich výhody a nevýhody
3. praktické přezkoušení -
- vypracování modulové práce na odborné téma z oblasti hutních výrobků vyráběných tvářením s vyhledání správných informací ve Strojních tabulkách dle zadání
Kritéria hodnocení
Hodnotí se známkou:
Stupeň 1 (výborný)
Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly v podstatě uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.
Stupeň 3 (dobrý)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí nepodstatné mezery.
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí závažné mezery.
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák si požadované termíny, znaky, symboly a zákonitosti neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery.
Do celkového hodnocení žáka učitel zahrne:
- Aktivitu na vyučování
- Správnost používané terminologie
- Samostatnost
- Věcná správnost plnění zadaných úkolů
- Správnost výběru norem
- Vhodnost výběru podkladů k vypracování práce
- Způsob vedení poznámek a jejich úprava
Doporučená literatura
HLUCHÝ, Miroslav, Jan KOLOUCH a Rudolf PAŇÁK. Strojírenská technologie 2. 2., upr. vyd. Praha: Scientia, 2001. ISBN 80-718-3244-8.
HLUCHÝ, Miroslav a kol. Strojírenská technologie 2: Polotovary a jejich technologičnost, základy obrábění. Praha: SNTL, 1979.
Poznámky
Exkurze do výrobního závodu
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Břetislav Pokorný. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.