VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Pneumatické mechanismy – Pneumatika E
Kód modulu
23-m-2/AE76
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
23-51-H/01 Strojní mechanik
23-51-E/01 Strojírenské práce
Délka modulu (počet hodin)
8
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Ukončení 1. a 2. ročníku uvedených oborů vzdělávání, základní znalosti fyziky tekutin.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je získání znalostí v oblasti konstrukce, principu a použití jednoduchých pneumatických strojů, obvodů, zařízení a součástí ve strojírenském odvětví.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- orientuje se v základním principu pneumatických strojů a zařízení
- popíše a charakterizuje základní principy pneumatických strojů a zařízení
- rozčlení a specifikuje použití jednotlivých pneumatických strojů, rozvodů a součástí v strojírenském odvětví
- zakreslí schematicky jednoduchý pneumatický mechanismus
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Pneumatické mechanismy:
- Základní pojmy pro pneumatické stroje a zařízení;
- Dělení pneumatických strojů a zařízení;
- Princip pneumatických strojů;
- Hlavní části pneumatického okruhu, úprava a regulace pneumatického media;
- Použití jednotlivých pneumatických strojů a zařízení;
- BOZP pro práci s pneumatickými zařízeními.
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Doporučené postupy výuky:
- Praktické ukázky – demonstrace s diskuzí, učení nápodobou, žák opakuje po vyučujícím postupy řešení. Žák napodobuje praktické úkony po vyučujícím. Výuka dvoustupňovým modelem: ukázka – předvedení, výklad – zopakování;
- Mechanická činnost - žák vykonává činnost přesně, spolehlivě a bezpečně. Žák připraví nástroj pro použití. Interpretuje postupy svých činností. Napodobování činnosti, řízená činnost - žák opakuje úkony demonstrované učitelem. Počáteční stádium při osvojování komplexní dovednosti. Žák zhotoví, zkonstruuje, změří, opraví, sestaví.
- Využití multimediální techniky a prostředků, výuka výkladem za použití power point prezentace.
Práce s výkresovou dokumentací, samostatně pronikat do smyslu studovaného textu a vytvářet si vzájemnou souvislost s již osvojenými znalostmi z jiných předmětů. Obrazové přílohy, diagramy, schémata nebo nákresy studovat společně s učebním textem a analyzovat problémy.
Zařazení do učebního plánu, ročník
3.ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Ústní zkoušení -
- prověření oborných znalostí, otázky z oblasti popis a charakteristika základních principů pneumatických strojů a zařízení a jejich použití ve strojírenství
Písemné zkoušení -
- prověření oborných znalostí, zakreslení schematicky jednoduchého pneumatického mechanismus
Kritéria hodnocení
- Ústní zkoušení – prověření oborných znalostí z principů pneumatických strojů a zařízení
- Písemné zkoušení – schéma jednoduchého pneumatického mechanismu, bodové hodnocení (splněno – více než 40 %)
Hodnocení výsledků:
Klasifikace převodem z bodového nebo procentuálního hodnocení:
90 - 100 % … 1
80 - 89 % … 2
66 - 79 % … 3
40 - 65 % … 4
0 - 39 % … 5
Doporučená literatura
SCHMIDT, Dietmar a kol. Řízení a regulace pro strojírenství a mechatroniku. Praha: Europa-Sobotáles, 2005, ISBN 80-86706-10-9.
FESTO DIDACTIC. Úvod do pneumatiky. Praha: Festo Didactic, 1994, ISBN 80-01-00042-7.
KAREIS, Bedřich a kol. Technologie oprav. Praha: Informatorium, 1995, ISBN 80-85427-76-1.
https://eluc.kr-olomoucky.cz/
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Václav Kohout. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.