VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Měření strojních součástí
Kód modulu
23-m-3/AE58
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Komplexní úloha
Měření dílu V
Obory vzdělání - poznámky
23-51-H/01 Strojní mechanik
23-56-H/01 Obráběč kovů
23-45-L/01 Mechanik seřizovač
23-41-M/01 Strojírenství
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Znalost základů technické dokumentace a základů techniky, převodních jednotek a znalost soustavy SI.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Získání teoretických znalostí o metodách měření strojních součástí a jejich praktické ověření. Žáci se naučí měřit strojní součásti pomocí přímých, nepřímých, pevných a pohyblivých měřidel. Získají návyk na používání příslušných měřících metod a přístrojů.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- určí jednotlivá měřidla.
- určí správné postupy měření.
- měří délky, úhly a geometrický tvar součástek pevnými, posuvnými a mikrometrickými měřidly.
- volí vhodný způsob měření a kontroly délkových rozměrů, úhlů, tvaru, jakosti povrchu, volí potřebná měřidla.
- měří s potřebnou přesností různými měřidly a měřicími přístroji.
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Měření strojních součástí:
- Druhy měřidel ve strojírenství
- Postupy měření s jednotlivými měřidly.
- Metody měření délek a úhlů.
- Metody měření drsnosti povrchu.
- Metody měření závitů.
- Metody měření ozubených kol.
- Metody měření úchylek tvarů a polohy.
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Teoretická část:
- odborný výklad a prezentace na téma:
- technické veličiny a jednotky
- druhy měřidel a jejich rozdělení
- podmínky při měření
- volba měřidel
- prezentace přesnosti jednotlivých druhů měřidel a vhodnosti jejich použití (měření závitů, ozubených kol, drsnosti povrchu, úchylek tvarů a polohy)
- ukázka zpracování modulového úkolu vyhodnocení naměřených rozměrů a vyhotovení protokolu
Praktická část:
- žák samostatně provede volbu vhodného měřidla pro zadaný úkol
- žák provede měření požadovaného rozměru součásti
- žák čte hodnoty na měřidle
- žák vyhodnoctí výsledek měření a vytvoří protokol
- žák navrhne a zajistí podmínky správného měření a potřebnou přesnost měření
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
- Ověření teoretických znalostí ústně - otázky z oblasti správné postupy měření a volby vhodného způsobu měření
- Ověření správnosti používání měřidel písemným testem
- Závěrečná modulová písemná práce - změření zadaných součástí a odevzdání protokolů měření
Kritéria hodnocení
- Ústní zkoušení – prověření oborných znalostí z oblasti měření strojních součástí se zpětnou vazbou
- Písemné zkoušení – bodové hodnocení (splněno – více než 40 %)
- Závěrečná modulová písemná práce – max 100 %, min 40 %
Hodnocení výsledků:
Klasifikace převodem z bodového nebo percentuálního hodnocení:
- 90 - 100 % … 1
- 80 - 89 % … 2
- 66 - 79 % … 3
- 40 - 65 % … 4
- 0 - 39 % … 5
Doporučená literatura
VÁVRA, Pavel. Strojnické tabulky pro SPŠ strojnické. 2. vydání. Praha: SNTL, 1984. 672 s. LEINVEBER, Jan,
ŠULC, Jan. Technologická a strojnická měření pro SPŠ strojnické. 2. vydání. Praha: SNTL, 1982. 420 s.
MARTINÁK, Milan. Kontrola a měření pro 3. ročník SPŠ strojnických. 1. vydání. Praha: SNTL, 1989. 216 s. ISBN 80-03-00103-X.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Daniel Kříž. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.