VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Lícování E
Kód modulu
23-m-2/AE57
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Komplexní úloha
Výpočet uložení
Obory vzdělání - poznámky
23-51-H/01 Strojní mechanik
23-56-H/01 Obráběč kovů
23-51-E/01 Strojírenské práce
Délka modulu (počet hodin)
16
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Ukončení 1. ročníku výše uvedených oborů vzdělávání.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je seznámení žáků se způsoby a možnostmi jednotlivých druhů obrábění a předepisováním rozměrů a tolerancí na výkresech.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- čte ve výkresové dokumentaci jednotlivé informace o zobrazené součástí (tvar, rozměry, úhly, jejich dovolené úchylky, úchylky geometrického tvaru a vzájemné polohy jejich ploch a prvků, jakost a úpravu povrchu součástí, jejich tepelné zpracování);
- vysvětlí s využitím Strojnických tabulek informace o normalizovaných strojních součástech;
- orientuje se v konstrukčně vhodných uloženích v soustavě jednotné díry a jednotné hřídele.
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Lícování:
- Pojmy lícování a tolerování – základní pojmy;
- Poloha tolerančních polí – schéma;
- Soustava jednotné díry a jednotné hřídele;
- Jednotlivé druhy uložení – s vůlí, přechodné, s přesahem;
- Základní výpočet tolerancí;
- Kontrola přesnosti;
- Slícování součástí – pracovní postupy.
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Doporučené postupy výuky:
- Výklad s více podnětnými aktivitami. Zařazování vyprávění s prvky předvídání, kde žák svou představivostí doplňuje vhodně zvolený výklad.
- Praktické ukázky s instruktáží, které vedou k zapojení integrační aktivity žáků a ke schopnosti soustředit se.
- Názornost výuky s prezentací kontroly rozměrů – měřidel a jednotlivých uložení.
- Práce s textem, se Strojnickými tabulkami. Výuková zkušenost zaměřená na proces vyhledávání číselných hodnot.
- Heuristické metody práce, vlastní zkoumání jevů a prvků, které vedou k hledání vhodných způsobů řešení nejrůznějších problémů. Prostřednictvím objevování se automaticky učí bez obav pracovat s chybou jako nástrojem ke zlepšení. Samostatná práce žáků.
- Práce ve skupině, v rámci kooperace navrhnout a vyvodit obecné závěry z jednotlivých druhů obrábění – shrnutí učiva.
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Ústní zkoušení - otázky z oblasti výkresové dokumentace, ze které žák vyčte jednotlivé informace o zobrazené součástí
Písemné zkoušení - otázky z oblasti práce se Strojnickými tabulkami, vyhledání konstrukčně vhodných uloženích v soustavě jednotné díry a jednotné hřídele pro konkrétní zadané rozměry součásti
Kritéria hodnocení
- Ústní zkoušení – prověření oborných znalostí ze čtení výkresové dokumentace
- Písemné zkoušení – prověření oborných znalostí z uložení v soustavě jednotné díry a jednotného hřídele, bodové hodnocení (splněno – více než 40 %)
- Závěrečná modulová pís. práce – demonstrace práce se Strojnickými tabulkami, max. 100 %, min. 40 %
Doporučená literatura
DILLINGER Josef a kolektiv: Moderní strojírenství pro školu i praxi, 2007, Europa-Sobotáles, Praha, ISBN 978-80-86706-19-1
EINVEBER, VÁVRA: Strojnické tabulky-4 (doplněné vydání); 2008; ISBN: 9788073610517; Albra
ULRICH FISCHER A KOLEKTIV: Základy strojnictví. Praha, Sobotáles, 2004. 290 s. ISBN 80-86706-09-5
https://eluc.kr-olomoucky.cz/
GRADEK, Vladislav: zámečnické práce a údržba 2; Parta, 2007, 99 s. ISBN 978-80-7320-105-0
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mirko Simon. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.