VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Kótování, značení drsnosti
Kód modulu
23-m-3/AE56
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Komplexní úloha
Zobrazení součásti - hřídel
Kompletní výkres Hřídele II podle slovního zadání
Kompletní výkres Spojkového kotouče podle slovního zadání
Zobrazení součásti Hřídele III podle slovního zadání
Měření drsnosti povrchu zadaných strojních součástí přímou a nepřímou metodou
Zobrazování a kótování
CAD 1 - skica
CAD 2 – výkresy dílů
CAD 1 - prvky
Obory vzdělání - poznámky
21-44-L/01 Technik modelových zařízení
23-41-M/01 Strojírenství
23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení
23-45-L/01 Mechanik seřizovač
26-41-L/01 Mechanik elektrotechnik
21-53-H/01 Modelář
23-51-H/01 Strojní mechanik
23-52-H/01 Nástrojař
23-56-H/01 Obráběč kovů
26-52-H/01 Elektrikář
Délka modulu (počet hodin)
16
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Úspěšné absolvování modulů Technická normalizace a Zobrazování a promítání.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro odborné zaměření strojírenství. Připravuje žáky na tvorbu technické dokumentace se zaměřením na normalizaci v ní používanou. Je zaměřen na kótování součástí, zásady pro kótování a používání kót.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- uplatní zásady technické normalizace a standardizace
- rozeznává jednotlivé druhy kót
- vidí souvislost mezi součástí a zobrazením na výkrese
- okótuje správně a přehledně součást
- vidí souvislost mezi součástí a zobrazením na výkrese
- okótuje správně a přehledně zvolenou součást
- rozlišuje druhy tolerancí a jejich požití na výkresech
- používá a čte tabulkové kótování
- rozezná výrobní výkres součásti a výkres sestavení
- čte a vyplní kusovník
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Kótování a značení drsnosti:
- základní pojmy a pravidla kótování
- provedení a soustavy kót
- funkční a technologické kótování
- kótování geometrických a konstrukčních prvků (oblouk, poloměr, průměr, koulí, úhlů, zkosených hran, děr, sklonu, kuželů, jehlanů apod.
- tolerování rozměru a předepsaní tolerance na výkrese
- hodnocení struktury povrchu
- předepisování struktury povrchu na výkrese
- předepisování úpravy povrchu a tepelného zpracování
- vyplnění kusovník u výkresu sestavení
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Teoretická část:
- odborný výklad a prezentace na téma:
- zásady technické normalizace a standardizace technických výkresů
- prace s obrazem strojírenských součástí
- kótování součásti nakreslené v pravoúhlém promítání, předepisováním úprav povrchu a tepelným zpracování
- ukázka zpracování modulového ůkolu výrobního výkresu součásti a výkresu sestavení včetně kusovníku
- prezentace základních pojmů a pravidel tolerování rozměrů a jejich správným určením a vyhledáním ve Strojírenských tabulkách
Praktická část:
- žák nakreslí zadanou součást v pravoúhlém promítání a provede její zakótování
- žák zapisuje tolerované rozměry vyhledané ve strojírenských tabulkách dle technické normy
- žák zapisuje požadovanou strukturu povrchu na výkrese strojírenské součásti
- žák rozezná výrobní výkres součásti a výkres sestavení
- žák vyhotoví kusovník podle zadaného výkresu sestavení
- žák samostatně zobrazí zvolenou strojírenskou součást na výkrese včetně správného okótování a zapsání tolerancí rozměrů a drsnosti povrchu součásti
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Ústní a písemné zkoušení se zpětnou vazbou:
- otázky z oblasti zásad technické normalizace a standardizace
- nakreslení součásti v pravoúhlém promítání a její zakótování včetně tolerance a požadavku na kvalitu povrchu podle zadání
Kritéria hodnocení
Hodnotí se známkou:
Stupeň 1 (výborný)
Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák operuje s požadovanými termíny, znaky a symboly v podstatě uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.
Stupeň 3 (dobrý)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí nepodstatné mezery
Stupeň 3 (dobrý)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí nepodstatné mezery.
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných termínů, znaků, symbolů a zákonitostí závažné mezery.
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák si požadované termíny, znaky, symboly a zákonitosti neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery.
Do celkového hodnocení žáka učitel zahrne:
- aktivitu na vyučování
- správnost používané terminologie
- samostatnost
- věcná správnost plnění zadaných úkolů
- správnost výběru norem
- vhodnost výběru podkladů k vypracování
- dodržování technologických postupů
- dodržování časového plánu vypracování zadání
- estetické zpracování zadání
Doporučená literatura
JAROSLAV KLETEČKA, PETR FOŘT. Technické kreslení. CPress 2007. ISBN 978-80-251-1887-0.
JIŘÍ LEINVEBR, PAVEL VÁVRA. Strojnické tabulky. Úvaly: Albra, 2017. ISBN 978-80-7361-111-8.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Leoš Plíšek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.